PREŠOV – Výnimočné a náročné herecké výkony vo štvrtok podali herci a účinkujúci Divadla Jonáša Záborského v Prešove. Včerajšou predpremiérou muzikálu Chicago odštartovali divadelnú sezónu, a to vo veľkom štýle. Muzikál odhaľuje korupciu, podplácanie, nesprávne rozhodnutia súdov či oslobodzovanie vinníkov. Aktuálnosťou témy trafil do čierneho.
Pre Divadlo Jonáša Záborského (DJZ) je to od roku 2005 dvanásty muzikál. Päť z nich bolo sprevádzaných živou hudbou, ako to je aj v prípade Chicaga. Orchester Júliusa Selčana súznil s hercami, čo dodalo predstaveniu autenticitu, dravosť a pocit, že sa divák nachádza priamo v časopriestore, v ktorom sa príbeh odohrával. Chicago je džezom pulzujúci, sarkastický príbeh dvoch kabaretných speváčok a ich pochybnej slávy vyrobenej médiami a ohybnou spravodlivosťou. V prípade prešovského divadla ide o vôbec prvú a jedinú slovenskú verziu muzikálu na Slovensku. Získať naň práva nebolo jednoduché. „Slovensko je veľmi malý trh. Uviesť takýto muzikál v takej malej krajine je nezaujímavé. Bolo potrebné ich presvedčiť, že aj keď ide o 90-tisícové mesto, má to zmysel,“ prezradil riaditeľ divadla Ján Hanzo.
Príbeh je vysoko aktuálny
Hlavné ženské postavy predstavovali v ten večer herečky Ľudmila Dutková a Gabriela Očkajová. Pre prvú z nich išlo o jubilejný dvadsiaty muzikál odohraný v prešovskom divadle. Príbeh vníma ako vysoko aktuálny. „Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že je to jednoduchý až banálny príbeh dvoch vrahýň, ale v skutočnosti má veľa odkazov, myšlienok a veľa veľmi aktuálneho. Tento muzikál bol napísaný geniálne, všetko, čo sa odohráva, platí aj dnes a nič sa na ľuďoch nezmenilo,“ myslí si sympatická stálica DJZ Ľudka Dutková. Zároveň dodala, že príprava naň trvala najdlhšie a bola najintenzívnejšia zo všetkých muzikálov, ktoré doposiaľ odohrala. „Fyzicky to bolo celkom náročné, no ja som športovkyňa, takže pre mňa až tak nie.“ Predstaviteľka Roxy Gabriela Očkajová súhlasila, že predstavenie si vyžadovalo tréning nielen tela, ale najmä hlasiviek. „Pre mňa nebol až taký ťažký spev, ako zosúladenie pohybov, textov a spevu zároveň,“ prezradila s tým, že príbeh sa dá pretransformovať do dnešnej doby. „Ide o spáchanie zločinu, ktorý je prehliadnutý a je to uhrané tak, že sa vlastne nič nestalo,“ uviedla Gabika.
S postavou vrahyne si poradila. „Moja postava bola trošku mrška, ale hrala sa mi veľmi dobre. Musela som si zvykať na parochňu, lebo dlhšie vlasy sa mi všade zachytávali,“ dodala muzikálová Roxy. S úlisným a egocentrickým právnikom Billym Fllynom sa však nestotožnil jeho predstaviteľ Samuel Gáfrik. „Nie veľmi príjemne som sa v tejto úlohe cítil, priznám sa. Nemám rád takýchto ľudí. Ale v každej spoločnosti sa nájde nejaký slizký človek, ktorý využíva systém,“ skonštatoval. Napriek výhradám sa herec ukázal ako skutočný profesionál, ktorý podal neskutočne dôveryhodný výkon.
Na scéne sa zjavil aj kabriolet
Viete, kde sa na predpremiére nachádza samotný režisér predstavenia Michal Náhlik? Najskôr sedí v lóži, potom sa presúva do zákulisia. Hovorí, že má povolanie, v ktorom nemôže byť nikdy spokojný na sto percent. „Zo začiatku je to veľký stres, potom sa na chvíľu upokojím, potom prídu kiksy, tak prídu zimomriavky, potom nervové symptómy, potom mám chuť vyskočiť z lóže. Potom som taký vystresovaný, že to pozerám iba zo zákulisia. Vždy, keď ideme do finále, hovorím texty spolu s hercami. Bojím sa, že sa zabudnem a zakričím STOP! Prežívam to veľmi, chcem, aby to fungovalo na sto percent,“ povedal už s úľavou po predpremiére. Zdôraznil, že ide o veľké množstvo ľudí, ktorí sa na výslednom efekte podieľajú, za čo každému z nich ďakuje. Scéna predstavovala prostredie s atmosférou barovou aj väzenskou, dokonca sa na nej objavil na polovicu prerezaný čierny kabriolet. „Zohnali sme ho z bazára, pekne nám ho v dielni prepílili na polovicu,“ smeje sa režisér.
Tému muzikálu, ktorého slovenský preklad spracoval on sám, tiež hodnotí ako vysoko aktuálnu. „Muzikál mal premiéru pred 48 rokmi a keď ho budú hrať o 50 rokov, bude to tu zas. Korupcia, podplácanie, vynášanie zlých rozsudkov a oslobodzovanie klamárov… Vitajte v realite.“ Odozvy prvého publika nemali konca. Búrlivý potlesk zaznel v historickej budove divadla za hromadného standing ovation. Autorom fotografií je Vlastimil Slávik.