Jednodňová diaľničná známka sa na Slovensku stane realitou. Zistite, dokedy si na ňu vodiči počkajú

Mnohí si ešte pamätajú časy, keď si na predné sklo museli dať nálepku, aby prípadnej kontrole pri využívaní diaľnice dokázali, že si za to zaplatili. Tieto diaľničné známky v roku 2015 nahradili elektronické. Aktuálne sa preto cestujúci dostanú k zaplateniu jednoduchšie – online. Pokiaľ Slovenskom len prechádzajú, najkratšie obdobie, za ktoré si musia zaplatiť, je 10 dní. To sa však bude meniť.

policajti odkláòajú dopravu z dia¾nice D1 v smere z Trnavy do Bratislavy po nehode kamióna Ilustračná foto: Lukáš Grinaj / TASR

Nielen slovenskí vodiči túto možnosť uvítajú. Postaralo sa o to nariadenie Únie, ktoré členským štátom stanovilo povinnosť zaviesť diaľničné známky na kratšie obdobie, napríklad týždeň alebo jeden deň. „Pre zavedenie jednodňovej diaľničnej známky je v prvom rade potrebné transponovať príslušnú európsku smernicu do slovenskej legislatívy,“ hovorí pre Štandard Miriama Švikruhová z odboru komunikácie rezortu dopravy. Je na to čas do 25. marca 2024. „Momentálne pracujeme na príprave legislatívneho návrhu na už spomenutú transpozíciu smernice,“ dodáva.

E-známka na jeden deň nemá presiahnuť 5,40 eura

V súčasnosti zaplatíte za využívanie diaľnic minimálne 12 eur, a to bez ohľadu na to, či len prechádzate alebo sa zdržíte dlhšie. Pri jednodňovej e-známke to však má byť podstatne menej. Cena bude určená až po dôkladnej analýze s Národnou diaľničnou spoločnosťou. Nariadenie z Bruselu však stanovilo, že nemôže byť drahšia ako deväť percent z ceny ročnej diaľničnej známky, ktorá u nás stojí rovných 60 eur. Isté preto je, že by sa za ňu nemalo platiť viac ako 5,40 eura.

Štandard sa na to, v akom štádiu sa aktuálne celý proces nachádza, opýtal aj diaľničiarov, tí do uzávierky neodpovedali.

Aj táto diaľničná známka bude podľa rezortu dopravy rovnako, ako ostatné, výlučne v elektronickej forme a tiež bude dostupná pre všetkých, teda pre domácich aj zahraničných motoristov. „Cenu určí ministerstvo dopravy po dôkladnej analýze a bude v súlade s požiadavkami smernice na pomer cien krátkodobých a dlhodobých známok,“ dodáva Švikruhová.

Policajti odkláňajú dopravu z diaľnice D1 v smere z Trnavy do Bratislavy. Ilustračná foto: Lukáš Grinaj/TASR

Dopravný analytik Jozef Drahovský zavedenie jednodňovej známky víta. „Jednoznačne pôjde o rozšírenie služieb motoristom i keď nie sú ešte všetky detaily známe,“ hovorí pre Štandard. Vysvetľuje aj, ako by mohlo vyzerať stanovenie jej konečnej ceny. „Máme 10- a 30-dňovú diaľničnú známku. Z rozdielu počtu dní a cien je možné vypočítať, koľko stojí administratíva známky a koľko je z ceny poplatok za deň,“ vysvetľuje.

Myslí si, že z toho bude pravdepodobne vychádzať aj jej cena, i keď môže padnúť aj politické rozhodnutie o cene. Ešte dôležitejšie podľa analytika je, či bude platiť na kalendárny deň alebo na 24 hodín. „Stačí si predstaviť, že pôjdete do divadla a návrat budete mať v pláne až po polnoci,“ ukazuje na príklade. Odhaduje, že ju budú používať jednodňové návštevy Slovenka a dovolenkári počas tranzitu.

Predbehli nás Rakúšania

Na rozdiel od Slovenska a Česka zavádza jednodňovú známku Rakúsko už od januára. Informuje o tom portál merkur.de. Bude v porovnaní s avizovanou cenou tej našej drahšia. Kúpite ju za 8,60 eura. O jej zavedení rozhodla tamojšia vláda. Zdražie však 10-dňová, a to z 9,90 na 11,50 eura. Nezmenená ostáva cena ročnej, za ktorú u nich zaplatíte 96,40 eura. A mierne poklesne dvojmesačná známka, z 29 na 28,90 eura.

Stanovenou cenou jednodňovej známky tak Rakúšania dodržali požadovaný percentuálny strop. Ceny ostatných sa líšia, pokiaľ sa rozhodnete pre nákup digitálnej vinety, no výhodou je, že 10-dňovú, dvojmesačnú aj ročnú kúpite online, a teda bez čakacej doby. Je teda okamžite platná. Navyše si ušetríte starosti s jej nalepovaním a odstraňovaním. Cenník za tú v súčasnosti najkratšiu, zakúpenú online pre vozidlo, uvádza sumu 19,80 eura s dôvetkom, že je v nej zahrnutý poplatok 9,90 eura za služby.

Pozor si u našich susedov musíte dať aj na to, že existujú úseky, ktoré sú spoplatnené nad rámec. „Na niektorých alpských priechodoch sa z dôvodu vysokých nákladov na výstavbu platí aj cestné mýto. To sa musí zaplatiť dodatočne,“ informuje portál digitale-vignette-oesterreich.de s tým, že máte k dispozícii takzvaný plánovač trás, aby ste si to mohli overiť.

Vyberte si adekvátnu e-známku

Diaľničné známky v Slovenskej republike majú elektronickú podobu. Ide o poplatok za používanie vymedzených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý je viazaný na určité časové obdobie bez ohľadu na prejdenú vzdialenosť, respektíve počet jázd.

Úhrada diaľničnej známky platí na kalendárny rok, na 365 dní, na 30 dní alebo na 10 dní, pričom:

  • diaľničná známka s ročnou platnosťou je platná od 1. januára príslušného kalendárneho roka alebo odo dňa jej úhrady v príslušnom kalendárnom roku do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka,
  • diaľničná známka s 365-dňovou platnosťou je platná 365 dní vrátane dňa určeného užívateľom vymedzených úsekov ciest,
  • diaľničná známka s 30-dňovou platnosťou je platná 30 dní vrátane dňa určeného,
  • diaľničná známka s 10-dňovou platnosťou je platná 10 dní vrátane dňa určeného.

Ak bola diaľničná známka s 30-dňovou alebo s 10-dňovou platnosťou zakúpená v decembri, platí aj v januári nasledujúceho roka, a to do konca.

Vozidlá oslobodené od úhrady diaľničnej známky

Zaplatiť za využívanie diaľnic nemusia všetci. Podrobný prehľad prináša portál eznámka.sk. Oslobodené sú autá i súpravy rezortov vnútra či obrany, slovenskej polície, ale aj ozbrojených síl či vozidlá NATO.

Platiť po splnení podmienok nemusia ani tie, ktoré sú súčasťou záchranného systému, hasiči či Zbor väzenskej a justičnej stráže. Zákon pamätá aj na držiteľov parkovacieho preukazu zdravotne ťažko postihnutých. „Oslobodenie od úhrady diaľničnej známky sa vzťahuje na prevádzkovateľov vybraných skupín vozidiel alebo jazdných súprav, len ak sú tieto vozidlá/jazdné súpravy zaregistrované v systéme Správcu výberu úhrady diaľničnej známky, čo je Národná diaľničná spoločnosť,“ informuje portál.


Rekonštrukcia cesty I. triedy medzi Golianovom a Vrábľami v nitrianskom okrese sa nielen naťahuje, ale aj predražuje. Ľudia na obchádzkových trasách šomrú nad zvýšenou dopravou, primátor Vrábeľ aj starostovia však budú požadovať opravy poškodených vozoviek.
Prejsť na článok
Prebiehajúce šetrenie pochybení Jána Mazáka počas jeho pôsobenia na čele Súdnej rady odhalilo mnohé nedostatky, hoci stále nie je ukončené. Súdna rada chce vymáhať nezákonné benefity od Mazáka prostredníctvom žaloby a nevylučuje ani jeho trestnú…
Prejsť na článok
Ostrá kritika členov Súdnej rady sa na adresu médií zniesla po tom, ako iniciatíva Za otvorenú justíciu vydala zavádzajúci text o dvojakom prístupe voči sudcom. Konkrétne médiá s konkrétnymi pochybeniami boli predmetom polemiky, ktorej záverom…
Prejsť na článok