Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave vyvolala rozporuplné reakcie. Koľko za ňu mesto zaplatilo?

K téme sa vyjadrili aj viacerí odborníci, ktorí rovnako kritizovali magistrát za premrhanú príležitosť o opätovné usporiadanie dopravy na nábreží a zatraktívnenie tejto lokality. „Sú známe aj lepšie riešenia, ktoré neobmedzia priepustnosť na I. mestskom okruhu a zabezpečia cyklistom vyššiu bezpečnosť," povedal pre TASR dopravný analytik Jozef Drahovský.

Cyklopruhy na nábreží v Bratislave majú zmysel, bráni sa Cyklokoalícia

Mohlo by Vás zaujímať Cyklopruhy na nábreží v Bratislave majú zmysel, bráni sa Cyklokoalícia

Proti tomuto riešeniu sa pre denník Pravda vyjadril aj dopravný konzultant Maroš Palesch: „Robí sa to horúcou ihlou. Ľudia jazdia na bicykloch pol až trištvrte roka. V zimných mesiacoch budú tieto cyklopruhy prázdne." Magistrát však poukázal na to, že k predmetnej rekonštrukcii mal jasné analýzy. Podkladom im boli Rozvojový dokument cyklistickej dopravy v Bratislave a jeho neskoršie aktualizácie, Zásady rozvoja cyklistickej a pešej dopravy schválené mestským zastupiteľstvom v roku 2015 a rovnako Územný generel dopravy hlavného mesta SR Bratislavy spracovaného taktiež pred ôsmymi rokmi. Územný generel a v ňom spracovaný dopravný model dal rovnako odpoveď na otázku, koľko vozidiel predstavuje tranzitujúcu dopravu, ktorá nábrežím len prechádza.

Užšie pruhy – väčšia bezpečnosť? Prečo magistrátne potemkinovské maľovanie krajšej budúcnosti na asfalt ničomu nepomôže

Mohlo by Vás zaujímať Užšie pruhy – väčšia bezpečnosť? Prečo magistrátne potemkinovské maľovanie krajšej budúcnosti na asfalt ničomu nepomôže

Okrem spomínaných podkladov sa Bratislavský Štandard zaujímal aj o výšku nákladov súvisiacich s rekonštrukciou Vajanského a Rázusovho nábrežia. Tie možno rozdeliť na viacero častí. Náklady spojené s projektovou dokumentáciou, inžinierskou činnosťou pre ohlásenie drobnej stavby a stavebný dozor boli v cene 20 400 eur. Ostatné dokumentácie pre zmeny dopravného značenia si robil magistrát internými kapacitami.

Za najväčšiu položku možno považovať stavebnú realizáciu. Tá bola fakturovaná v dvoch faktúrach v celkovej výške za viac ako 470-tisíc eur. Realizácia vodorovného dopravného značenia, vrátane úpravy priľahlých križovatiek, rozmeranie a realizácia nového plánu organizácie dopravy, či penetračný náter a finálny plastický povrch cyklotrasy vo veľkosti 4 167,6 m², to všetko predstavovalo náklady pre mesto Bratislava vo výške ďalších 115-tisíc eur.

Nové cyklopruhy na nábreží ocenil aj starosta Starého Mesta

Mohlo by Vás zaujímať Nové cyklopruhy na nábreží ocenil aj starosta Starého Mesta

Ostatné náklady, ako napríklad úprava logiky riadenia cestnej dopravnej signalizácie, signálnych plánov, prepočet svetelnej signalizácie, stavebné projekty či zvislé dopravné značenie, predstavovali faktúry v celkovej sume viac ako 37-tisíc eur.

Dokopy sa tak náklady vyšplhali do výšky necelých 650-tisíc eur. K tejto sume je však treba pridať náklady spojené s prácou vlastných zamestnancov, odhadovo v ďalších tisícoch eur. Magistrát má pritom na realizáciu nových cyklotrás v rozpočte na tento rok vyčlenených 1,75 milióna eur, z čoho už spomínaných 650-tisíc vyčerpali. K dispozícii tak majú ešte niečo vyše milióna eur.