BRATISLAVA – Nová cyklotrasa na nábreží za takmer 650-tisíc eur nemyslela na krátkodobé odstavenie autobusov pre výstup a nástup turistov. Magistrát kompletne zrušil parkovacie miesta pri hoteli Park Inn bez náhrady, čo vyvolalo znepokojenie najmä v radoch zástupcov spoločností venujúcich sa turizmu.
Na zasadnutí magistrátnej dopravnej komisie sa preto 17. októbra zúčastnili aj zástupkyne turistických organizácií Asociácia organizácií cestovného ruchu a Flora Tour. Členov komisie informovali o výraznom skomplikovaní situácie jednodňovým turistom, ktorí sa priplavia loďou do osobného prístavu, odkiaľ často pokračujú autobusom na poznávacie výlety po Bratislave a okolí.
Autobusy po zrušení parkovacích miest pred hotelom Park Inn musia naberať a vysádzať turistov na zastávke mestskej hromadnej dopravy číslo 70, kde dochádza ku konfliktným situáciám, najmä keď je nízka alebo vysoká hladina Dunaja a turisti prichádzajú len autobusmi. V rovnakom čase sú tam odstavené aj 3 až 4 autobusy, čo komplikuje dopravu najmä mestskej hromadnej doprave.
Turistické organizácie nie sú spokojné ani s počtom miest na parkovisku pri osobnom prístave a pri Nivách, pričom nie je možné dopredu si miesto rezervovať. Ponuky mesta považujú za úplne nedostatočné.
Podľa vyjadrení viceprimátorky Tatiany Kratochvílovej na dopravnej komisii jednodňoví turisti mestu nič neprinášajú a mesto preto nesmie riešiť problémy súkromných turistických spoločností. Člen dopravnej komisie Martin Winkler (klub Team Vallo, PS, SaS) sa vyjadril v zmysle, že lodiam vezúcim jednodňových turistov by nemalo byť povolené zakotvenie bez zaplatenia poplatku mestu, prípadne by ho mali po vystúpení z lode zaplatiť turisti.
Bratislavský Štandard preto oslovil mestskú organizáciu Bratislava Tourist Board, aby si overil, akým prínosom v skutočnosti sú takzvaní jednodňoví turisti a ako by ovplyvnilo vyberanie takého poplatku turizmus v Bratislave.
Z odpovedí hovorcu Júliusa Budaya vyplýva, že v roku 2019 si BTB nechala vypracovať štúdiu, ktorá hovorí o približne 3,3 milióne jednodňových návštevníkov Bratislavy ročne. Z toho 400-tisíc je obchodných cestujúcich a 2,9 milióna predstavujú turisti. Pomer domácich a zahraničných jednodňových turistov je 2,1 milióna k 0,7 miliónu.
Zahraničný jednodňový turista minul v Bratislave priemerne 48 eur, slovenský približne 46 eur. Slováci, ktorí v Bratislave neprespali, minuli ročne približne 96,6 milióna eur, zahraniční hostia asi 33,6 milióna eur.
Dohromady teda jednodňoví turisti minuli v roku 2019 orientačne 130,2 milióna eur, väčšinou na stravu, vstupné a suveníry. Aby sme túto sumu s niečím porovnali, v tom istom roku boli v Bratislave zaznamenané celkové tržby za ubytovanie vo výške 120 miliónov eur, ktoré uskutočnilo približne 1 400 000 prespávajúcich návštevníkov.
Treba zdôrazniť, že jednodňovými turistami prichádzajúcimi po Dunaji sú väčšinou seniori, ktorí do Bratislavy neprídu na bicykloch.
Dôsledkom spoplatnenia jednodňových turistov by podľa hovorcu BTB mohli byť v závislosti od nastavenia podmienok spoplatnenia aj pre Bratislavu „nevýhodné riešenia, ako napríklad, že lodiari by Bratislavu obchádzali a výlety do nášho mesta by ponúkali napríklad formou autobusových zájazdov z viedenského prístavu“.
Zhrnutie. Magistrát autokratickým rozhodnutím primátora bez predchádzajúcej odbornej a verejnej diskusie, vrátane obídenia dopravnej komisie brutálnym spôsobom, skomplikoval dopravu na nábreží postavením cyklotrasy za takmer 650-tisíc eur. Absolútne nereagoval na kritiku z radov odborníkov a ani väčšina médií ho nebola schopná s ich výhradami konfrontovať.
V súčasnosti vidíme, že okrem zvýšeného diskomfortu pre vodičov sa kritizovaný projekt prejavuje aj v ďalšej dôležitej sfére. Magistrát ukázal, že je ochotný obetovať nezmyselnému projektu potrebnú službu pre turistov, ktorí v meste a jeho okolí míňajú peniaze, tak dôležité pre podnikateľský život v meste.
Pani viceprimátorka, pán primátor a magistrát bohužiaľ v kontexte vyššie povedaného opäť pôsobia, ako keby problémy mesta riešili po jednej prehliadke Bratislavy. Turistickým autobusom.