BRATISLAVA – Bratislavský magistrát nám ukazuje, ako sa to nemá robiť. Najprv ukáže na problém mesta (alebo ho vyrobí) a potom ho „vyrieši“. Lenže prinášané riešenie je len základom ďalšieho problému.
Cyklonábrežie. Dnes tam cyklistu prakticky nenájdete. Pretože prší a je pomerne chladno. A tak to bude do marca až apríla. Vieme to aj bez sčítania, pretože ako raz povedal jeden slovenský minister vnútra – pozriem a vidím. Najmä pri Starom moste vznikajú brutálne zápchy a problém sa len presunul na mosty a Einsteinovu ulicu, ktoré sú viac zahustené a upchaté. Tak to dopadne, keď primátor v snahe ulahodiť svojim skalným voličom hodí motoristom pod kolesá malé, drahé, ale iba naše polienko. Pardon, nie polienko, skôr neoznačené obrubníky.
Pentagon. Magistrát pred rokom presunul jednu zo staníc Mestskej polície priamo do problematickej bytovky preslávenej prebujnenou kriminalitou, najmä drogovou. Časté vykonávanie kontrol spôsobilo, že sa celý „biznis“ jednoducho presunul do inej mestskej časti, konkrétne za obratisko električiek na Astronomickej ulici v Ružinove. Tam vznikla „osada“ v počte približne 50 ľudí, väčšinovo zložená z užívateľov drog a ich dílerov. Dopady na okolie v podobe zvýšenej kriminality si už vie každý predstaviť sám. Presun takéhoto množstva neprispôsobivých osôb takmer 4 kilometre bližšie k centru je obdivuhodný. Výber nového miesta určite ovplyvnila aj blízkosť verejnej dopravy. Kam sa presunú, keď porasty a prístrešky mestská časť odstráni, môžeme len hádať. Možno pred Primaciálny palác.
Uznávame, slušní obyvatelia Pentagonu dnes môžu bývať pokojnejšie. Otázka však je, za akú cenu. Bude mať zmysel udržiavať policajnú stanicu aj v bezproblémovej oblasti? Ak sa stanica zruší, alebo presunie, nevrátia sa drogoví díleri a ich zákazníci späť?
Pripomíname, že podobný krok presunu stanice urobila mestská polícia už dávnejšie v centre na Obchodnej ulici. Tam je podľa názoru miestnych obyvateľov situácia vzhľadom na nočný život stále divoká, ale vďaka zlepšenej komunikácii sa situácia subjektívne zlepšila a ľudia sa cítia o niečo bezpečnejšie. Bitky a krádeže môžu nahlasovať online pomocou aplikácie a polícia reaguje rýchlejšie. Rozdiel Obchodnej oproti Pentagonu však je, že tam problémy vzhľadom na typ niektorých prevádzok neskončili ani po navýšení prítomnosti mestských policajtov.
PAAS. Pri rozširovaní mestskej parkovacej politiky je prítomnosť presúvania problémov najviditeľnejšia. Keďže sa rozširuje o malé časti a veľmi pomaly, na jej hraniciach vzniká nápor na parkovanie a bitku o každé miesto. Systém robí z Bratislavčanov cudzincov vo vlastnom meste a magistrát už stihol zaťať sekeru vo výške 5 miliónov eur. Zlý stav je znásobený zákazom parkovania na chodníkoch, s ktorým sa máloktorá mestská časť vyrovnala tak, aby vyhovela všetkým.
Situácia je pomerne dramatická. V niektorých mestských častiach sa napríklad ešte len budú vyznačovať niektoré bezpečné parkovacie miesta na chodníkoch, mestská polícia však vykonáva kontroly aj na nich a v rámci napĺňania kvót udeľuje drakonické pokuty. S vedomím, že parkujúce autá nikoho neohrozujú, miesta budú už čoskoro vyznačené a parkovanie legálne. Toľko k sľubom, že budú najprv pokutovať iba najvážnejšie prípady porušenia zákona a parkovanie ohrozujúce zdravie chodcov. Nehovoriac o veľmi laxnom prístupe magistrátu k vyznačovaniu parkovacích miest na komunikáciách I. a II. triedy.
Tieto tri príklady sú momentálne najvypuklejšími ukážkami progresívnej neschopnosti racionálne riešiť problémy mesta. Bratislava sa borí s obrovskými finančnými problémami, nie je schopná rozumne hospodáriť, zato je ochotná míňať obrovské prostriedky na projekty, ktoré naozaj nie sú prínosom a zniesli by odklad. A medzitým presúva problémy po meste a stavia potemkinovské dediny.
Je evidentné, že jediný spôsob zlepšenia finančnej kondície mesta, akého je Matúš Vallo schopný, bude ďalšie brutálne zvyšovanie daní. A môžeme takmer so stopercentnou istotou predpokladať, že ani toto ozbíjanie obyvateľov nepovedie k vyriešeniu základných problémov mesta, iba k väčšiemu mrhaniu našimi daňami.