Rekonštrukcia Cesty slobody vo Vysokých Tatrách je takmer na konci

VYSOKÉ TATRY – Cesta slobody vo Vysokých Tatrách je od stredy prejazdná už takmer bez obmedzení. Prešovský samosprávny kraj (PSK) totiž odovzdal do užívania šesť zo siedmich zrekonštruovaných úsekov cesty II/537.

Vysoké Tatry Cesta slobody 8 Dokončovacie práce na Ceste slobody vo Vysokých Tatrách. Foto: Rastislav Ovšonka

„45 miliónov eur, ktoré sme investovali do Cesty slobody, bolo investovaných veľmi správne. Verejnosť, ktorá navštívi Vysoké Tatry, pôjde konečne po dobrej a kvalitnej ceste. Som rád, že sa Prešovský samosprávny kraj dokázal pustiť do tejto megastavby cez eurofondy s piatimi veľkými dodávateľmi, ktorí nám odovzdali stavby v kvalitnej podobe,“ povedal predseda PSK Milan Majerský.

Foto: Rastislav Ovšonka

Hlavná časť projektu – cesta s konečnou asfaltovou úpravou vrátane namaľovaných čiar – je ukončená. Nasledujúce dni ešte budú pokračovať dokončovacie práce na niektorých úsekoch v podobe montáže zvodidiel či dopravného značenia. Na budúci rok ešte dokončia dva mosty pri Tatranskej Polianke a Vyšných Hágoch, ktoré nebolo možné sfinišovať vzhľadom na náročnosť technológie celej rekonštrukcie mostov.

Projekt Vysoké Tatry je podľa jeho riaditeľa zo Správy a údržby ciest PSK Jozefa Fabiana najväčší v histórii SÚC PSK. „Je to mimoriadny projekt. Pozostáva zo siedmich úsekov, z toho šesť je tesne pred dokončením. Ostáva nám jeden úsek, a to sú dva mosty a múry, ktoré prechádzajú do budúceho roku,“ priblížil Jozef Fabian.

Celý rekonštruovaný úsek má dĺžku 43 kilometrov. V jednom momente na ňom bolo 21 semaforov, na 19 miestach bolo dopravné značenie obmedzujúce dopravu, zároveň boli asi na desiatich miestach regulovčíci dopravy. Priemerne denne pracovalo na stavbe 350 ľudí, v jednom momente ich bolo naraz až 500. „Toto sa podarilo vďaka tomu, že sme mali dobrý výber zhotoviteľov,“ dodal Fabian.

O náročnosti stavby hovorí aj to, že na celej trase zrekonštruovali celkovo 26 mostov, 96 priepustov (pričom ďalších 14 objavili stavbári počas prác), 12 zárubných múrov, štyri odpočívadlá a jednu poloestakádu. Pri viacerých mostoch bolo potrebné upraviť pôvodný projekt. Práce si navyše vyžiadali aj navýšenie nákladov na celý projekt, ktoré z pôvodných 42 miliónov narástli na takmer 45 miliónov. Kraj získal prostriedky aj z eurofondov.

Oproti pôvodným plánom, ktoré hovorili o dobe rekonštrukcie v dĺžke tri až päť rokov, sa podarilo za necelé dva roky dokončiť podstatnú časť opravy cesty. Väčšinu prác sa pritom podarilo urobiť od apríla do novembra tohto roku. „Je to ukážka toho, ako by sa mali ústredné orgány štátnej správy pozerať na čerpanie eurofondov. Samospráva to jednoducho vie. Ak by sme išli poľským modelom, že veľká časť financií z eurofondov by išla na samosprávy, vedeli by sme vyčerpať eurofondy v dobrom čase a v kvalitnom prevedení,“ doplnil Majerský.

Na budúci rok by sa mal zrekonštruovať aj prieťah Tatranskou Lomnicou, ktorý nebol zahrnutý do Projektu Vysoké Tatry. Podľa riaditeľa SÚC PSK Marcela Horvátha podal kraj ministerstvu investícií a regionálneho rozvoja žiadosť o nenávratný príspevok na rekonštrukciu prieťahu Tatranskou Lomnicou. Predpokladané náklady na tento úsek sú dva milióny eur. K tomu ešte bude potrebné dokončiť dva mosty, ktoré z Projektu Vysoké Tatry zostali.

Cesta slobody je podľa primátora Vysokých Tatier Jozefa Štefaňáka najdôležitejšia spojnica pre celé Vysoké Tatry. „Teraz cesta predstavuje vysoký európsky štandard. To, čo sa podarilo za toto leto, malo trvať päť rokov. Väčšina prác je hotová,“ uzavrel Štefaňák.


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok