BRATISLAVA – V našom hlavnom meste vyrástlo veľa zaujímavých projektov, o ktorých mnohí Bratislavčania ani len netušia. Jedným z nich je aj projekt Furkamotors, ktorý sa venuje výrobe ekologických motobicyklov. Bratia Daniel Furka a Samuel Furka vytvorili študentský projekt, ktorý takmer okamžite prerástol svoj zamýšľaný zámer.
Projekt Furkamotors je obrazom toho, ako to môže vyzerať, keď sa snúbi vášeň v oblasti technológií a vedy s inováciami a elegantným retrodizajnom. Výsledkom sú unikátne motorizované bicykle s dizajnom v duchu 30. rokov. Aké boli ich začiatky, v čom sú jedineční a ako sa im podarilo preraziť v zahraničí? Aj o tom sme sa rozprávali s vedcami z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave – bratmi Danielom Furkom a Samuelom Furkom.
Ako vznikla myšlienka vytvoriť motobicykel? Čím ste sa inšpirovali?
Prvý nápad, ktorý sme s bratom (dvojčaťom) mali, bol nápad na konštruovanie elektrobicykla. Skutočne sa nám podarilo ho vyrobiť, avšak v tej dobe boli akumulátory nevhodné na dlhšiu jazdu s ťažším cyklistom, a tak prebehla aj prvá jazda. Po 15 kilometroch bolo bicykel nutné odtlačiť, keďže len akumulátor vážil 25 kilogramov a v lese sa dobiť nedal. V tom čase sme začali uvažovať nad konštrukciou so spaľovacím motorom.
Začínali ste ako študentský projekt a v súčasnosti už vaše produkty jazdia po celom svete. Aká dlhá bola cesta od skonštruovania prototypu k vytvoreniu fungujúceho biznisu? S akými ťažkosťami ste sa museli potýkať?
Výroba prototypu nám zabrala skoro trištvrte roka a k fungujúcej firme to trvalo ďalších päť rokov. Najťažšie bolo zorganizovať sieť spoľahlivých a kvalitných dodávateľov. Skoro na každú súčiastku ich bolo treba otestovať viacero, keďže dodávali nízko kvalitné výrobky. Našťastie sme sa s tým popasovali a momentálne je možné skonštatovať, že máme dlhodobo stabilných a kvalitných dodávateľov.
Ako sa Vám podarilo preraziť v zahraničí?
Toto je celkom zaujímavá otázka, lebo okrem prvej objednávky išlo nasledujúcich pätnásť rovno do zahraničia. Neskôr od nás motobicykel kúpil námorník, ktorý všade, kde kotvili, na ňom behal, a tým nás v podstate propagoval. Takto sme sa dostali k zákazníkom v Singapure, v Indii ale aj v Austrálii. Naše motobicykle takisto robili vždy reklamu sami sebe. V momente, keď sme sa niekde zastavili na pumpe alebo na káve, tak sa okolo nás zhromaždili ľudia a z nich sa pár záujemcov na testovaciu jazdu nazbieralo. Predpokladáme, že tento faktor zohral určitú rolu aj v zahraničí, kde sú na obdobné vozidlá ľudia viac zvyknutí. Takže keď to zhrnieme, môže za to hlavne ten povestný kus šťastia.
Aký moment počas budovania projektu považujete za zlomový?
Zlomový bod nastal paradoxne ešte pred nápadom založiť firmu. Prvotný plán bol vyrobiť dva kusy pre nás. A zlom nastal v okamihu pri prvom tankovaní, kde nás priamo na pumpe oslovili prví záujemcovia.
Vytvoriť tak jedinečný a úspešný projekt je samo o sebe obdivuhodné. Ak by ste sa však mali pozrieť do minulosti, spomeniete si na nejaký moment, na ktorý ste v celom tom procese obzvlášť hrdí?
Obzvlášť hrdí sme na okamih, keď nás prvý raz zavolali na výstavu zameranú na auto-moto. Veľmi super bolo v tomto smere aj neskoršie pozvanie do Agrokomplexu Nitra na auto-moto salón.
Vaše produkty sú vlastne niečo medzi motorkou a elektrickým bicyklom. V čom sú výhody motobicyklov v porovnaní s nimi?
Prvou výhodou je, že na naše motobicykle nie je potrebné vodičské oprávnenie. Ide o bicykel s pomocným motorom so zákonným štatútom ako elektrobicykel. Ďalšími výhodami sú ľahká ovládateľnosť, nízka spotreba, nízka hmotnosť a skladnosť.
V čom sú vaše motobicykle ekologické?
V prvom rade ide o ekológiu prevádzky. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že spaľovací motor produkuje spaliny, a tým je menej ekologický. Tu ale treba brať do úvahy ekologický dopad výroby elektrickej energie. Spaliny, samozrejme, existujú, avšak motory sú nízkootáčkové a extrémne maličké oproti autám. Toto keď sa skombinuje s uhlíkovou stopou výroby akumulátorov popri ich rýchlejšiemu znehodnoteniu a následnej nutnosti výmeny, ako aj priebežnej ekologickej stopy výroby elektriny, zistíme, že ekologická záťaž nášho motobicykla je podľa nezávislých štúdií pri trojročnom používaní približne 40 percent záťaže elektrobicykla s rovnakým výkonom.
Ktorý model vášho motobicykla by ste odporučili mestskému človeku, ktorý ho potrebuje používať na každodennú cestu do práce, a ktorý zas človeku, ktorý by na ňom rád prekonával aj dlhšie vzdialenosti?
Na dlhšie výlety by som odporučil model Classic. Je to model, ktorý využívame pre tento účel aj my sami v rámci nášho tímu. Jednou z výhod je dvojnásobne väčšia nádrž oproti modelu Coffe Bean, ktorý by som zas odporučil do mesta, a to hlavne z dôvodu nižšej hmotnosti a tichšej jazdy.
Na prvý pohľad zaujmú vaše motobicykle svojím prepracovaným retrodizajnom. Obľubujete šarm a eleganciu „starej školy“?
Na túto otázku je ľahká odpoveď. Obaja totiž inklinujeme už odmalička ku klasickému elegantnému štýlu, a to nielen pri motobicykloch.
Popri Furkamotors sa venujete aj vedeckej práci na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského. Nie je príliš náročné to skĺbiť?
Je to paradoxne naopak. Náplňou celého tímu FURKAMOTORS je veda a bicykle sú skôr oddychovka. Našťastie sme dvaja a perfektne sa s bratom vieme doplniť. Preto nám to relatívne ide. Samozrejme, sú okamihy, ktoré sú náročné, ale tie zatiaľ stále vyvažuje dobrý pocit, že niečo budujeme. V práci na univerzite a humanitárnych projektoch sa venujeme výskumu a vývoju lekárskych prístrojov, materiálov, ale aj výuke študentov na Slovensku, v Kanade, Taliansku alebo na Kube. Motobicykle slúžia čiastočne ako spôsob dofinancovania výskumu a príjemná forma oddychu.
Aké sú Vaše plány alebo vízie do budúcna?
Najväčšou víziou v rámci motobicyklov je udržanie ich výroby aspoň do dĺžky 30 rokov. Potom už prvé modely budú veteránmi. Dúfame, že sa nám to aj podarí. Veď sme už skoro v polovici.