Malá morská panna čiernej pleti, ospevovanie sily žien v akčných filmoch či chystaná Snehulienka, ktorú už nebude bozkom zachraňovať švárny princ, pretože, ako vraví jej predstaviteľka Rachel Zeglerová, nová Snehulienka „nebude snívať o pravej láske, ona sníva o tom, že sa stane líderkou“ a naplní svoj potenciál.
To je len zopár príkladov filmov z Disneyho dielne, ktoré majú tendenciu svojich divákov akosi podprahovo vychovávať a ísť s dobou a jej ideológiami. Možno pridať aj mnohé ďalšie rozprávky ako Keď sa červenám, Ľadové kráľovstvo či detskú šou Hrdá rodina.
Prvky a naratívy, ktoré sú v detských rozprávkach i filmoch pre dospelého diváka vysunuté, však vzbudzujú nevôľu pomerne širokej časti verejnosti. Zo strany amerických konzervatívcov sa dokonca ozývajú hlasy volajúce po bojkote, ktoré sa vyostrili potom, čo sa výkonný riaditeľ Disney Bob Iger obul do Muskovej platformy X (predtým Twitter) a pozastavil na nej reklamu a Elon Musk mu to vrátil rovnakou mincou.
Disney has a major content problem. Almost their entire upcoming slate is unwatchable.
— Elon Musk (@elonmusk) December 2, 2023
They are the world’s biggest example of go woke, go broke lol.
Produkty firmy nezodpovedajú tomu, čo chcú jej zákazníci
V tomto tvrdení pritom nejde len o opis objektívnej reality. Vníma to aj samotná spoločnosť, ktorá to uviedla v prvých riadkoch analýzy rizík, ktorá bola súčasťou jej výročnej správy pre americkú Komisiu pre cenné papiere a burzy (SEC).
Disney priznáva, že čelí „rizikám súvisiacim s nesúladom s vkusom a preferenciami verejnosti a spotrebiteľov v oblasti zábavy, cestovania a spotrebných výrobkov“.
„Vo všeobecnosti sú naše príjmy a ziskovosť nepriaznivo ovplyvnené, keď naše ponuky a produkty zábavy, ako aj naše metódy sprístupňovania našich ponúk a produktov spotrebiteľom, nedosahujú dostatočnú akceptáciu zo strany spotrebiteľov,“ uvádza Disney v správe.
Dopĺňa: „Okrem toho sa vnímanie nášho postoja k otázkam verejného záujmu vrátane nášho úsilia o dosiahnutie určitých našich environmentálnych a sociálnych cieľov zo strany spotrebiteľov často značne líši a predstavuje riziko pre našu povesť a značky.“
Firmu prepleskla Smithova neviditeľná ruka
Jonathan Turley, americký publicista, právnik a profesor na George Washington University Law School v komentári pre web Hill upozornil, že z priznania nesúladu medzi tým, čo diváci Disney chcú, a tým, čo firma ponúka, zdá sa, akoby jej predstavitelia pozabudli na lekciu o neviditeľnej ruke voľného trhu Adama Smitha.
Otec modernej ekonómie, ktorý by tento rok oslávil trojsté narodeniny, tak pred vyše dvoma storočiami nazval samoregulačný mechanizmus trhu, ktorý sa dokáže udržiavať v rovnováhe iba na základe ponuky a dopytu a túžbe všetkých aktérov maximalizovať svoj osobný zisk. A tým, samozrejme, nemusia byť iba peniaze.
Firma Disney vo svojej správe v podstate uznáva, že jej aktivizmus ohrozuje spoločnosť a akcionárov a nepriamo prikyvuje Smithovi, keď konštatuje, že „úspech nášho podnikania závisí od našej schopnosti neustále vytvárať atraktívny obsah“.
Finančné zdravie firmy
Zo spomenutej výročnej správy i štvrťročných údajov sa pritom na prvý pohľad nezdá, že je na tom Disney výnimočne zle. V treťom kvartáli prekonal zisk pôvodné predpovede analytikov a nad očakávania vzrástol podľa informácií CNBC aj celkový počet predplatiteľov streamovacej platformy Disney+.
Akcie firmy sa počas novembra odrazili z desaťročného minima, keď sa ocitli pod osemdesiatimi dolármi. Teraz sa obchodujú za niečo vyše 92 dolárov.
Väčším problémom sú tržby, ktoré v treťom kvartáli mierne zaostali za očakávaniami.
Navyše, za pozitívnymi správami o zisku stojí najmä americký športový televízny kanál ESPN+ a čiastočne aj zábavné parky, no klesli napríklad príjmy z reklamy. A hoci sa červené čísla streamovacích platforiem Disney+ a Hulu vplyvom zvýšenia predplatného a ďalších opatrení v treťom štvrťroku 2023 medziročne znížili z 1,4 miliardy na 420 miliónov dolárov, stále išlo o úctyhodnú stratu.
Za fiškálny rok končiaci 30. septembrom 2023 sa pritom straty zo streamovacích platforiem medziročne radikálne prehĺbili, keď sa takmer strojnásobili z 1,25 miliardy na 3,42 miliardy dolárov. Spravodajská stanica CNN doplnila, že firma v rámci platformy Disney+ ešte nikdy nedosiahla zisk.
Spoločnosť preto avizovala, že bude pokračovať v dramatickom znižovaní nákladov o ďalšie dve miliardy dolárov v snahe prebudovať svoje podnikanie v rýchlo sa meniacom mediálnom prostredí. Už skôr pritom oznámila výdavkové škrty na úrovni 5,5 miliardy dolárov, ktoré zahŕňali aj prepúšťanie tisícov zamestnancov. Práve osekávanie nákladov sa zdá byť tým, čo drží finančné ukazovatele firmy nad vodou.
Spoločnosť Disney sa snaží znižovať náklady, odkedy v novembri na čelo spoločnosti zasadol Bob Iger. O tri mesiace neskôr povedal investorom, že štúdio musí „znížiť náklady na všetko, čo robíme, pretože hoci sme mimoriadne hrdí na to, čo je na obrazovke, dostalo sa to do bodu, keď je to mimoriadne drahé“.
Nie je to pritom vôbec prehnané. Ako upozornil magazín Forbes, štyri z najväčších filmových a seriálových prepadákov spoločnosti v tomto roku boli zároveň jednými z najdrahších a firmu stáli takmer jednu miliardu dolárov, čo je suma, ktorá ešte nezahŕňa postprodukčné náklady.
Prílišný aktivizmus sa nevyplatil už viacerým
Disney nie je ojedinelým prípadom podsúvania ideologických konceptov svojim zákazníkom. A ani jedinou spoločnosťou, ktorá kvôli tomu čelila „nesúladu s preferenciami spotrebiteľov“. Štafetový kolík by jej mohlo podať viacero adeptov.
Uviesť možno značku piva Bud Light, ktorej predaje sa potom, čo uverejnilo reklamu s transsexuálom Dylanom Mulvaneym, prepadli o desiatky percent a značka stratila pozíciu jednotky na americkom trhu so zlatistým alkoholickým nápojom.
Rovnako možno spomenúť aj maloobchodný reťazec Target, ktorý počas júna (mesiaca hrdosti) vytiahol do popredných regálových políc špeciálny dúhový sortiment, pričom neskôr ho pravdepodobne pre obavy z bojkotu zmenšil a stiahol do úzadia.
Neskôr finančná správa ukázala, že v danom štvrťroku sa tržby firmy znížili len o zhruba päť percent, no bol to horší vývoj, než očakávali analytici pred zverejnením správy. Target zároveň zaknihoval výrazný prepad akcií, ktoré sa vtedy v priebehu mája a júna prudko prepadli o dvojciferné hodnoty.