VYSOKÉ TATRY – Už niekoľko dní sa na sociálnych sieťach objavujú fotografie a videá z preplnených tatranských ciest a električiek. Hlavne v dopoludňajších hodinách sa vytvárajú kolóny a zápchy nielen v troch najväčších tatranských osadách, ale i na všetkých príjazdových cestách k nim. Rovnako preplnené chodia aj električky, ktoré majú slúžiť práve na odľahčenie automobilovej dopravy.
„Dnes ráno o deviatej boli cesty prázdne. Prišla však desiata hodina a vyzeralo to, akoby celé Slovensko prišlo do Tatier. Povedzme, 80 percent áut so značkami PP, LE či LM. Kvôli trom, štyrom dňom my nevieme postaviť 5 000 parkovacích miest. Už teraz sa parkuje všade. V Tatrách jednoducho nie je kde stavať toľko parkovacích miest. Nedokážeme kvôli niekoľkým dňom nafúknuť Vysoké Tatry,“ povedal pre Prešovský Štandard primátor Vysokých Tatier Jozef Štefaňák.
Súčasnú situáciu s preplnenými cestami a električkami dáva primátor čiastočne za vinu aj médiám. „My sme radi, že o nás píšu. Sme aj radi, keď ľudia k nám prídu, lenže ak večer vidia ľudia v televízii, alebo čítajú na internete, ako je tu krásne a koľko je tu snehu, tak zo dňa na deň sa rozhodnú ísť na výlet do Tatier. A takých je v týchto dňoch niekoľko tisícok denne,“ uviedol primátor.
Problémy s parkovaním spôsobuje podľa neho aj to, že v Tatrách je stále dostatok snehu; je ho toľko, že ho nie je kde odpratať. „Snehu a medveďov máme toľko, že ich darujeme za odvoz. Nech si odvezú sneh a urobia deťom kopce, aby sa mali kde šmýkať a sánkovať. Stačí sa len pozrieť z Tatier do Popradu, kde sneh momentálne nie je,“ doplnil primátor.
Problém s dopravou podľa primátora spôsobujú hlavne jednodňoví návštevníci. Nie je výnimkou, že v jednom aute sa vezie jeden človek. „Niektorí by chceli zaparkovať priamo pod svahom, hoci o zopár stoviek metrov ďalej, čo je niekoľkominútová prechádzka, by našiel voľné miesto na parkovanie,“ uviedol Štefaňák. Takýmto spôsobom potom dochádza podľa neho k zápcham na cestách v jednotlivých tatranských osadách. Odtiaľ je podľa neho v niektorých prípadoch už len krok k hejtovaniu na sociálnych sieťach.
Potvrdzuje to aj riaditeľka Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Lenka Potočná. „Každý by sa chcel doviezť, ideálne pod svah, hlavne rodiny s deťmi, čomu rozumiem, pretože ťahať so sebou množstvo vecí je nepohodlné. V lete je situácia iná, vtedy turisti nemajú taký problém ísť na úkor svojho pohodlia a prejdú sa pešo,“ uviedla Potočná. Aj podľa nej sa často v autách vezú len jeden či dvaja ľudia. „Obmedzený priestor na parkovanie sa tak rýchle zaplní,“ dodala.
Mesto Vysoké Tatry podľa Potočnej pracuje na Pláne udržateľnej mobility, je to však beh na dlhú trať. „Tatry majú svoje limity, a žiaľ, v exponovaných termínoch sa tomu nevyhneme. Z našej strany sme zaviedli Tatry card – ekologickú dopravu električkami, ktoré sú však v tomto období tiež plné,“ uviedla Potočná. V prevádzke sú skibusy aj do podhoria.
Primátor Jozef Štefaňák sa pozastavuje nad tým, že už aj v mestách ako Poprad či Kežmarok vznikajú každý pracovný deň kolóny a zápchy. Aj tam majú obyvatelia problém zaparkovať na sídliskách, pritom tam nechodia parkovať turisti. Vo Vysokých Tatrách je komplikovaná situácia len niekoľko dní do roka. „Ľudia si to musia uvedomiť a mať to na pamäti aj pri plánovaní výletu do Vysokých Tatier v tomto exponovanom období,“ povedal primátor. Po 6. januári sa podľa neho celá situácia upokojí.
Riešením do budúcnosti sú podľa Potočnej záchytné parkoviská s fungujúcou kyvadlovou dopravou do turistických centier. Zatiaľ nezodpovedaná otázka je, kto a za čo by tieto parkoviská postavil a čo by bolo s parkoviskami mimo exponovaných dní. Ešte pred rokom 1989 boli pod Smokovcami a v Tatranskej Lomnici postavené záchytné parkoviská. Ich využitie však už vtedy bolo takmer nulové, keďže fungovali výnimky pre zásobovanie, ubytovaných hostí, domácich obyvateľov, pracujúcich vo Vysokých Tatrách či súkromné návštevy obyvateľov.