KOŠICE – Diaľničný privádzač je v smere od Zeleného dvora po vjazd do Košíc, žiaľ, povestný tým, že tam pravidelne príde o život chodec. Posledný prípad sa pritom udial len niekoľko dní dozadu.
Treba dodať, že obete sú väčšinou obyvatelia bývalej záhradkárskej lokality, z ktorej sa časom stala osada. Jej obyvatelia si pravidlá vysvetľujú po svojom. Často sa snažia prebiehať cez frekventovanú štvorprúdovku, kde je navyše povolených 130 km/h. Následky bývajú fatálne a pre vodičov zväčša ide o doživotnú traumu. Problém trvá už niekoľko rokov a za ten čas tam po zrážke s autami vyhasli životy viacerých chodcov.
Ako vidí problém polícia? „Uvedená cesta bola pretriedená rozhodnutím o usporiadaní cestnej siete z cesty PR3 na cestu prvej triedy I/20 s obmedzeným pripojením a obmedzeným prístupom s funkciou privádzača, ktorú môžu používať len vodiči motorových vozidiel. Správca komunikácie (NDS, a. s.) bol Krajským dopravným inšpektorátom KR PZ v Košiciach v januári 2022 prvýkrát vyzvaný na osadenie stredových zábran v takom výškovom rozsahu, ktoré budú maximálne zabraňovať ich prekonaniu nedisciplinovanými chodcami. Dňa 14. 3. 2022 bola táto požiadavka po ďalšej smrteľnej dopravnej nehode opakovane zaslaná NDS, a 25. 8. 2023 zaslaná aj ďalšia opakovaná výzva,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré Štandardu poskytla košická krajská policajná hovorkyňa Jana Mésarová.
„Na pracovnej porade zvolanej správcom komunikácie (v gescii generálneho riaditeľa NDS, a. s.) vo februári 2022 kvôli riešeniu dopravno-bezpečnostnej situácie na úseku cesty prvej triedy I/20 obmedzeným prístupom a s obmedzeným pripojením v kilometroch 3 až 4 obojsmerne bolo jednou z úloh zriadenie pracovnej skupiny k uvedenej problematike. Uskutočnilo sa niekoľko stretnutí tejto skupiny. Do dnešného dňa však správca komunikácie nevykonal žiadne opatrenia,“ píše sa ďalej v stanovisku polície.
Treba dodať, že dopravné značenie na predmetnej ceste určuje príslušný cestný správny orgán, ktorým je okresný úrad, nie polícia. Krajský dopravný inšpektorát (KDI) však nesúhlasí s úvahami správcu komunikácie, že by na spomínanej ceste po zmene kategórie z R4 na cestu I/20 s obmedzeným prístupom a s obmedzeným pripojením, mala byť automaticky znížená rýchlosť zo 130 km/h na 90 km/h. Polícia argumentuje tým, že sa technické parametre cesty nijako nezmenili.
„Na vami uvedenom úseku eviduje polícia od 1. januára 2023 doposiaľ 5 dopravných nehôd. Z nich jedna bola, žiaľ, smrteľná. V roku 2022 došlo k 8 dopravným nehodám, z nich boli 2 smrteľné,“ uvádza ďalej polícia. V uplynulom týždni pribudla ďalšia spomínaná smrteľná nehoda, keď auto zrazilo chodca a ten zraneniam podľahol.
„Policajný zbor, samozrejme, je aj bude nápomocný pri akomkoľvek riešení, ktoré bude viesť k záchrane čo i len jedného ľudského života, môže však konať len v intenciách svojej pôsobnosti a zákona. Aj napriek tomu, že úsek cesty od Prešovskej cesty až po Zelený dvor nebol za posledné štyri roky vyhodnotený ako rizikový, polícia v tomto úseku pôsobí preventívne, najmä v súvislosti s kontrolou dodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti. Rovnako tak boli zo strany Policajného zboru prijaté opatrenia spočívajúce vo zvýšenom monitorovaní daného dopravného priestoru hliadkami Policajného zboru. V minulosti bolo navrhnuté i osadenie stredových betónových zvodidiel, ktoré zamedzia oslňovaniu protiidúcich vodičov a zároveň zabránia prechádzaniu chodcov cez predmetnú cestu,“ uvádza ďalej polícia s tým, že kontaktovala aj mestskú časť Dargovských hrdinov, aby sa v rámci svojich možností, resp. v spolupráci s mestom Košice pokúsili vyriešiť nelegálne obývanie záhradných chatiek, ničenie plotov a následné prebieanie cez cestu.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že určité opatrenia už vykonala. „Príslušný privádzač je vybavený oplotením, ktoré má zabrániť zveri prebiehať cez cestu a ohrozovať vodičov. Faktom ostáva, že si cez komunikáciu skracujú cestu chodci, pravidelne preto poškodzujú oplotenie a ohrozujú tak v prvom rade seba, ale aj ostatných účastníkov premávky. Chceli by sme opäť apelovať na chodcov, aby pre drobnú časovú úsporu neriskovali kolíziu s vozidlom,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré pre Štandard poskytol Tomáš Ferenčák z odboru marketingu a komunikácie NDS.
Dodal, že situáciou na danom úseku sa naďalej intenzívne zaoberajú. „Pravidelne opravujeme oplotenie, pričom ročné náklady spojené s opravami oplotenia predstavujú asi 15-tisíc eur. Osadili sme výstražné značenia a reflexné prvky, zhustili osadenie zvodidlových nadstavcov, zvýšili intenzitu monitoringu úseku Diaľničnou patrolou. Zároveň zabezpečíme odborné posúdenie lokality s ďalšími odporúčaniami,“ vysvetlil Ferenčák.
Pripustil, že je nevyhnutné riešiť situáciu systémovo a komplexne, čo prerastá možnosti NDS. Preto proaktívne hľadajú riešenia v spolupráci s Krajským dopravným inšpektorátom Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach, Úradom splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity či miestnymi samosprávami.
„Jedno z navrhnutých opatrení, ktoré však nie je v réžii NDS, predstavuje zníženie maximálnej rýchlosti. Aktuálne je na danom úseku ponechaná pôvodná rýchlosť 130 km/h, pričom štandardom na takýchto cestách – privádzačoch – býva maximálna rýchlosť 90 km/h. Ide o pozostatok z obdobia, keď úsek bol kategorizovaný ešte ako súčasť rýchlostnej cesty. Zástupcovia mestských častí Košíc zas odporúčajú vybudovanie verejného osvetlenia Magistrátom mesta Košice. Ďalšie odporúčania a opatrenia prinesie už spomínaný odborný posudok,“ dodal Ferenčák.
Magistrát vidí situáciu inak. „Mesto Košice sa týmto problémom intenzívne zaoberá a zaoberalo aj v minulosti. Preto bola vytvorená pracovná skupina zložená odborníkov, organizácií ako NDS, krajský dopravný inšpektorát a ďalších, ako aj zo starostov mestských častí sídlisko Ťahanovce a Dargovských hrdinov. Vzhľadom na to, že nejde o cestu v správe či majetku mesta, tak nevieme priamo ovplyvniť bezpečnosť,“ tlmočil stanovisko magistrátu jeho hovorca Dušan Tokarčík. Dodal, že je z pozície mesta nemožné zasahovať do majetkových práv osôb, ktoré tam bývajú. „Dlhodobo apelujeme na správcu, aby zvýšil bezpečnosť cestnej premávky,“ doplnil Tokarčík.
Starosta mestskej časti Dargovských hrdinov Dominik Babušík potvrdil vyhlásenie mesta, že sa pracovná skupina viackrát stretla. S magistrátom súhlasí aj v tom, že samospráva má v tejto veci zviazané ruky. „Už dlhšie apelujeme na NDS, aby vybudovala protihlukovú stenu v strede rýchlostnej cesty. NDS zase od mesta chce, aby vybudovalo na spomínanom úseku osvetlenie. Od polície pre zmenu zníženie rýchlosti. No podľa nás to len zvýši motiváciu obyvateľov bývalej záhradkárskej lokality, aby tadiaľ prebiehali ešte viac,“ myslí si starosta.
Problém s neprispôsobivými obyvateľmi podľa neho nemá jednoduché riešenie. „Bývajú v murovaných záhradných chatkách, pričom majú nájomné zmluvy, ktoré uzavreli s majiteľmi. Do toho my nemôžme zasiahnuť. No lokalitu monitorujeme a hneď ako pribudne nelegálne postavená chatrč, vyzveme jej obyvateľov, aby ju odstránili. Lebo ak tak neurobia, spravíme to my,“ dodal starosta. Problém je podľa neho aj v nevysporiadaných pozemkoch pod bývalými záhradkami. Sú tam desiatky až stovky majiteľov. Mestská časť požiadala aj o financovanie rómskych hliadok, no príspevok zatiaľ nedostala.