Rozbité oravské cesty: Vodičom pomaly dochádza trpezlivosť

Vodičov netrápia naše cesty iba v zime. Poľadovica a zasnežené vozovky sú problémom zimy. S roztápajúcim sa snehom však do očí udrie staro-nový problém ciest – zlá údržba a ich katastrofálny stav. Situácia nie je iná ani na Orave, preto sme sa Slovenskej správy ciest (SSC) opýtali, kedy a či môžeme čakať zlepšenie.

421298381_38Cesta I/79 na Orave je v katastrofálnom stave50516725181195_1119717267243808102_n Cesty na Orave vyzerajú ako po bombardovaní. Foto: archív I. Janckúlik

Na zlý stav ciest upozornil aj poslanec Žilinského samosprávneho kraja a podpredseda KDH Igor Janckúlik, ktorý má k Orave veľmi blízko. Fotografie ciest I. triedy na Hornej Orave zanechajú v človeku pocit beznádeje a zaostalosti nášho regiónu.

„Budem žiadať ministra dopravy, aby tieto úseky Slovenská správa ciest opravila po zimnom období spôsobom, že bude opravená celá súvislá vozovka, nie len zalátaná, ako to býva zvykom na Orave,“ uviedol Janckúlik na svojom Facebookovom profile.

V jeho fotografiách išlo o cesty medzi obcami Ťapešovo – Lokca a Zubrohlava – Rabča, avšak v podobnom stave sú mnohé cesty v regióne. V snahách zistiť, či bude ministerstvo dopravy zhovievavé, oslovil Žilinský Štandard aj hovorkyňu SSC.

Vodiči si niekedy výtlky pre jemnú vrstvu snehu nemusia všimnúť. Foto: archív I. Janckúlik

Dozvedeli sme sa, že rekonštrukcia spomínaného úseku I/78 Babín – Ťapešovo je súčasťou plánu veľkoplošných opráv pre rok 2024. Podľa hovorkyne SSC na cestu I/78 položia súvislý asfaltový koberec, pokiaľ však bude na opravy dostatok finančných prostriedkov. „SSC dôkladne monitoruje stav ciest a vyvíja maximálne úsilie, aby ich udržiavala v čo najlepšom stave v rámci finančných možností. Komplexné rekonštrukcie vozoviek ako aj štandardná údržba  si vyžadujú finančné zdroje. SSC dlhodobo vyvíja maximálne úsilie, aby mala dostatok finančných zdrojov na komplexné opravy a údržbu ciest prvej triedy,“ uviedla pre Žilinský Štandard hovorkyňa Lucia Karelová.

„Je to katastrofa, cítim sa, akoby som išiel cez tankodrom,“ zdôveril sa nám aj vodič Michal, ktorý úsekom pravidelne prechádza do práce. V situáciách, kedy je cesta plná a výtlky sa nedajú obísť, musí ísť veľmi pomaly, aby si nepoškodil podvozok auta. SSC v rokoch 2021 až 2023 pritom preinvestovalo na oravských cestách pod svojou správou viac ako 8,5 milióna eur, čo sa nevzťahuje na bežnú údržbu.

Pre našich čitateľov sme vytvorili prehľadovú tabuľku s dátami, ktoré nám poskytla SSC. Týmto úsekom na Orave boli v rámci rekonštrukcii venované rozsiahle investície.

AsfaltyCena (€)
I/59 Dlhá nad Oravou165 000
I/59 Sedliacka Dubová167 000
I/78 Veličná – Kubín726 000
I/78 Námestovo – Zubrohlava722 000
I/18 Šútovo – Kraľovany941 000
I/59 Trstená (zdrsnenie)13 000
I/70 Istebné70 000
I/59 kruhové objazdy40 000
I/78 Príslop3 900 000
Mosty
I/78 Oravská Jasenica 21 000
I/78 Námestovo123 000
I/78 Oravská Jasenica1 668 000
I/59 Oravský Podzámok 6 000
Spolu8 562 000
Investícia do oravských komunikácií za roky 2021 až 2023.