Hrozí Námestovu odrezanie od zvyšku Oravy?

NÁMESTOVO/ORAVSKÁ JASENICA – Most spájajúci Námestovo s Trstenou a Tvrdošínom je už dlhé roky v katastrofálnom stave. V súčasnosti rekonštruujú jeho jedinú alternatívu pre vodičov – most v Oravskej Jasenici. Môžu však nastať komplikácie.

Most Námestovo Smutný pohľad na významný most v okrese. Foto: David Markovič

Mosty hornej Oravy sú už dlhšie vystavené náročným skúškam. Len nedávno sme našich čitateľov informovali o uzavretom moste medzi Tvrdošínom a Námestovom, ktorého kolaps značne predĺžil cestu motoristom. Hoci tento most sa dal obísť, na rane sú dva mosty, ktoré majú oveľa väčší význam.

Hlavným z nich je cesta druhej triedy č. 2273, teda most vedúci priamo cez Oravskú priehradu až do Námestova. Ide o hlavnú spojnicu s mestom a ostatnými časťami Oravy. Už v roku 2018 ukázali výsledky diagnostiky na hrozný stav. „Diagnostika vtedy ukázala, že most je v šiestom stupni poškodenia,“ objasnil pre Žilinský Štandard poslanec Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Igor Janckúlik. Ten sa téme mostov venuje už dlhšie a ich stav ho nenecháva chladným.

Stupeň poškodenia je taký vysoký, že most budú musieť zrekonštruovať úplne. „Jediné, čo ostane, sú piliere. Celá vrchná stavba mosta pôjde preč,“ povedal Janckúlik, čo je podľa neho kameňom úrazu. Pokiaľ by tento most uzavreli, doprava medzi Námestovom a zvyškom Oravy by sa presunula na susedný most v Oravskej Jasenici. Aj tento most si v roku 2018 prešiel diagnostikou a podobne ako jeho susedovi, aj jemu namerali šiesty stupeň poškodenia, čo je takmer havarijný stav.

„ŽSK sa dohodol so Slovenskou správou ciest (SSC), že najskôr je nutné opraviť most v Jasenici, aby neskôr vydržal ten nápor dopravy, ktorý spôsobí uzavretie mostu v Námestove,“ spresnil Janckúlik. Podľa jeho slov sa mal tento most opravovať v takzvanom polovičnom profile – autá by sa teda striedali v jednom jazdnom pruhu. Takáto oprava by mala trvať zhruba rok. „Keď bude most v Jasenici opravený a stabilný, môžeme prikročiť k oprave mostu v Námestove, ktorý má na starosti ŽSK,“ dodal.

Rekonštrukcia mosta v Námestove bude rozsiahla a ŽSK má odvážne plány. „Nepôjde iba o opravy. Most chceme rozšíriť o chodník pre chodcov a pruh pre cyklistov, nakoľko sa plánuje aj projekt cyklotrasy okolo celej Oravskej Priehrady. Most sa teda rozšíri o 2,5 metra z oboch strán,“ upresnil Janckúlik.

Predpokladaná cena je od 15 po 20 miliónov eur. Podľa jeho slov by sa mala rozšíriť aj príjazdová cesta k mostu (od kostola, pozn. redakcie). To by bola dobrá správa hlavne pre chodcov, ktorí v tomto úseku musia kráčať po krajnici, nebezpečne blízko pri autách.

Projektová dokumentácia rekonštrukcie mosta je už hotová, tá k rozšíreniu príjazdovej cesty však ešte nie. Celý proces je veľmi zdĺhavý. Po projektovej dokumentácii bude treba vybaviť stavebné povolenie a vyhlásiť verejné obstarávanie, ktoré potrvá približne ďalší rok. Toto všetko chce ŽSK stíhať počas prebiehajúcich opráv spomínaného mostu v Oravskej Jasenici, čím by sa mal ušetriť vzácny čas.

Poslanec ŽSK nám však v priebehu rozhovoru priniesol informáciu, ktorá by mohla celú situáciu zmeniť. „Ako som už spomínal, doprava na moste by mala fungovať striedavo v jednom jazdnom pruhu. Je to však jedno. V najbližších dňoch sa plánuje na moste v Oravskej Jasenici diagnostika nosníkov. Pokiaľ by bolo príliš veľa z nich v zlom stave, musela by sa vrchná stavba odstrániť aj z tohto mostu, ktorý by sa tým kompletne uzavrel, a záťaž mosta v Námestove by veľmi závažne stúpla,“ vyhlásil so znepokojením Janckúlik.

Pri takomto scenári by boli všetky autá, autobusy a kamióny odkázané na most v Námestove, ktorý je však obmedzený na vozidlá s hmotnosťou do 12 ton. V praxi to znamená, že tento most by nemali využívať kamióny a väčšie nákladné vozidlá. Táto podmienka by ale bola nesplniteľná, pretože zásobovanie rozsiahlej priemyselnej zóny v Námestove by mohlo využívať iba túto jedinú prístupovú cestu.

Zabrať dostalo aj zábradlie. Podľa odborníkov by most nevydržal silnejší náraz a auto, ktoré by dostalo na moste šmyk, by letelo priamo do vody.

Príliš dlhá oprava mostov má tiež svoju cenu. „Pred diagnostikou mostu v Oravskej Jasenici v roku 2018 sa odhadovalo, že cena za opravy bude okolo 400-tisíc eur. Teraz je oprava vysúťažená na 1,9 milióna eur,“ prezradil Janckúlik. S ľútosťou dodal, že kraj nerobí údržby mostov, pretože na to nie sú peniaze. „V celom kraji máme iba jednu mostársku čatu, čo je strašne málo. Mosty by sa mali opravovať vo štvrtom stupni poškodenia, nie v šiestom, siedmom,“ dodal.

Ostáva už iba dúfať, že sa mosty aj vodiči dožijú rekonštrukcie, pričom nevzniknú žiadne škody na majetku či na životoch. O vývoji situácie s opravami mostov budeme našich čitateľov v budúcnosti informovať.


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok