Šimkovičová: Dotácie umeleckých fondov uprednostňujú istú skupinu umelcov, chceme to zmeniť

simkovicova Martina Šimkovičová. Foto Štandard

Verejnoprávne umelecké fondy sa zlučovať nebudú, je však nevyhnutné, aby štát mal relevantné nástroje, ktorými môže kontrolovať ich hospodárenie a využitie verejných zdrojov na podpornú činnosť. Na stredajšej tlačovej konferencii to zdôraznila ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová, ktorá spolu s kolegami poukázala na diskutabilnú selekciu podporených projektov zo strany fondov.

„Preto sú i predložené do parlamentu poslanecké návrhy, ktoré riešia zvýšenie možnosti štátu kontrolovať fondy využívajúce verejné zdroje,“ upozornila ministerka. Verí, že parlament sa k týmto návrhom dostane čo najskôr.

Ministerka v prípade podľa nej sporných dotácií poukázala napríklad na to, že Nadácia Milana Šimečku dostala v priebehu roka 2023 z Fondu na podporu umenia (FPU), Fondu na podporu kultúry národnostných menšín (FPKNM) i rezortu kultúry pod vedením Silvie Hroncovej celkovo 69-tisíc eur.

Martina Šimkovičová sa neobáva, že ak sa zvýši kontrola zo strany štátu v umeleckých fondoch, mohlo by to v prípade zmeny vlády znamenať ešte väčšiu nerovnováhu v podporených projektoch v prospech tých progresívne ladených. „Pozerať sa do budúcnosti na čas, keď my tu už nebudeme, je naozaj predčasné,“ povedala ministerka denníku Štandard.

Štátny tajomník rezortu Tibor Bernaťák v rámci tlačovej besedy tiež dokumentoval prípad dotácie pre seriál a film o Mikulášovi Černákovi. Ten dostal z Audiovizuálneho fondu (AvF) 537-tisíc eur, zatiaľ čo projekt o hrdinovi Slovenského národného povstania generálovi Jánovi Golianovi, sumu, za ktorú ho nebolo možné realizovať.

Audiovizuálny fond preto podľa jeho slov kontaktoval orgány činné v trestnom konaní. „K týmto dvom žiadostiam o podporu zasadla dozorná rada AvF a zistila, že pri podaní žiadosti existuje podozrenie ohľadne pravosti podpisov, ako aj pravosti jednotlivých dokumentov týkajúcich sa žiadosti o podporu seriálu Miki. Dozorná rada AvF preto požiadala riaditeľa AvF, aby kontaktoval orgány činné v trestnom konaní,“ povedal na tlačovej besede. 

Bernaťák kritizoval aj to, že fondy nevysvetľujú relevantným spôsobom dôvody nepridelenia dotácie. „Sú to často arogantne pôsobiace vágne frázy, z ktorých nemožno zistiť, prečo ten alebo onen projekt nezískal dotáciu,“ dodal.

Predseda Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá Roman Michelko má tiež z diskusie s tvorcami príklady o selektívnom výbere dotácií, ktoré vykazujú znaky favorizovania určitej skupiny umelcov a tvorcov. „Teším sa na rozpravu v parlamente k návrhu na zmeny vo fondoch, kde budem takéto príklady uvádzať,“ avizoval.

„Naozaj sa teším, ako budem čítať úryvky z podporenej knihy, kde celá kniha je o tom, že autor grgá, serie a onanuje. Toto je vysoké umenie,“ dodal Michelko ironicky.

Pri reforme verejnoprávnych umeleckých fondov by sa podľa neho malo ísť cestou českého modelu. „V oveľa a väčšej miere dokáže podporovať rôznorodé kultúrne a umelecké skupiny, bez bonifikácie určitej časti,“ dodal.

(tasr, dv)


Ďalšie články
Calzona sa hnevá. Oprávnene. Taký atraktívny futbal ako teraz náš národný tím už dlho nehral

Calzona sa hnevá. Oprávnene. Taký atraktívny futbal ako teraz náš národný tím už dlho nehral

Taliansky tréner našej futbalovej reprezentácie Francesco Calzona ukázal po návrate z úspešných majstrovstiev Európy na Slovensko svoj južanský temperament. Okrem hodnotenia šampionátu sa vyjadril k ľuďom, ktorí ho začali kritizovať ešte skôr, ako sa chopil kormidla pri národnom tíme. Mnohí túto tlačovú konferenciu prirovnávajú k dnes už legendárnemu...
Martin Jurík o budúcnosti Európy: Sám som bol zhrozený z toho, čo v knihe predpovedám

Martin Jurík o budúcnosti Európy: Sám som bol zhrozený z toho, čo v knihe predpovedám

Martin Jurík je spisovateľ, ktorý má už dlhodobo nemecké občianstvo. Na základe svojich skúseností zo života v Nemecku pred piatimi rokmi napísal dystopický román 2084, ktorý opisuje migračné vlny bielych Nemcov a Francúzov zo západnej Európy, a tú medzičasom ovládol Islamský štát. V rozhovore pre Štandard opisuje, ako Nemecko...