Verejnoprávne umelecké fondy sa zlučovať nebudú, je však nevyhnutné, aby štát mal relevantné nástroje, ktorými môže kontrolovať ich hospodárenie a využitie verejných zdrojov na podpornú činnosť. Na stredajšej tlačovej konferencii to zdôraznila ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová, ktorá spolu s kolegami poukázala na diskutabilnú selekciu podporených projektov zo strany fondov.
„Preto sú i predložené do parlamentu poslanecké návrhy, ktoré riešia zvýšenie možnosti štátu kontrolovať fondy využívajúce verejné zdroje,“ upozornila ministerka. Verí, že parlament sa k týmto návrhom dostane čo najskôr.
Ministerka v prípade podľa nej sporných dotácií poukázala napríklad na to, že Nadácia Milana Šimečku dostala v priebehu roka 2023 z Fondu na podporu umenia (FPU), Fondu na podporu kultúry národnostných menšín (FPKNM) i rezortu kultúry pod vedením Silvie Hroncovej celkovo 69-tisíc eur.
Martina Šimkovičová sa neobáva, že ak sa zvýši kontrola zo strany štátu v umeleckých fondoch, mohlo by to v prípade zmeny vlády znamenať ešte väčšiu nerovnováhu v podporených projektoch v prospech tých progresívne ladených. „Pozerať sa do budúcnosti na čas, keď my tu už nebudeme, je naozaj predčasné,“ povedala ministerka denníku Štandard.
Štátny tajomník rezortu Tibor Bernaťák v rámci tlačovej besedy tiež dokumentoval prípad dotácie pre seriál a film o Mikulášovi Černákovi. Ten dostal z Audiovizuálneho fondu (AvF) 537-tisíc eur, zatiaľ čo projekt o hrdinovi Slovenského národného povstania generálovi Jánovi Golianovi, sumu, za ktorú ho nebolo možné realizovať.
Audiovizuálny fond preto podľa jeho slov kontaktoval orgány činné v trestnom konaní. „K týmto dvom žiadostiam o podporu zasadla dozorná rada AvF a zistila, že pri podaní žiadosti existuje podozrenie ohľadne pravosti podpisov, ako aj pravosti jednotlivých dokumentov týkajúcich sa žiadosti o podporu seriálu Miki. Dozorná rada AvF preto požiadala riaditeľa AvF, aby kontaktoval orgány činné v trestnom konaní,“ povedal na tlačovej besede.
Bernaťák kritizoval aj to, že fondy nevysvetľujú relevantným spôsobom dôvody nepridelenia dotácie. „Sú to často arogantne pôsobiace vágne frázy, z ktorých nemožno zistiť, prečo ten alebo onen projekt nezískal dotáciu,“ dodal.
Predseda Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá Roman Michelko má tiež z diskusie s tvorcami príklady o selektívnom výbere dotácií, ktoré vykazujú znaky favorizovania určitej skupiny umelcov a tvorcov. „Teším sa na rozpravu v parlamente k návrhu na zmeny vo fondoch, kde budem takéto príklady uvádzať,“ avizoval.
„Naozaj sa teším, ako budem čítať úryvky z podporenej knihy, kde celá kniha je o tom, že autor grgá, serie a onanuje. Toto je vysoké umenie,“ dodal Michelko ironicky.
Pri reforme verejnoprávnych umeleckých fondov by sa podľa neho malo ísť cestou českého modelu. „V oveľa a väčšej miere dokáže podporovať rôznorodé kultúrne a umelecké skupiny, bez bonifikácie určitej časti,“ dodal.
(tasr, dv)