Vláčik Prešporáčik dostal červenú. Klinec do rakvy cestovnému ruchu alebo ochrana historického centra?

BRATISLAVA – Súčasťou turistickej sezóny nášho hlavného mesta je už roky vláčik Prešporáčik, ktorý návštevníkov vozí uličkami Starého Mesta. Starosta Starého Mesta Matej Vagač ho však viac v historickom centre vidieť nechce.

Prešporáčik mohli obyvatelia vidieť v historickom centre Starého Mesta počas sezóny približne raz za hodinu. Foto: Tour4U – DMC

Prešporáčik mohli obyvatelia vidieť v historickom centre Starého Mesta počas sezóny približne raz za hodinu. Foto: Tour4U – DMC

Vláčik jazdí v Starom Meste od roku 2001. Do kasy mestskej časti prináša 12-tisíc eur ročne, pričom túto sumu navrhuje spoločnosť navýšiť na 15-tisíc eur. Každoročne prepraví počas sezóny celkovo 30-tisíc turistov. Túto sezónu to bude zrejme inak. Vláčik by mal o jednu zo svojich piatich trás prísť, konkrétne o tú v srdci mesta.

Staré Mesto hovorí o ochrane historického centra a podpore turizmu

Mesto tvrdí, že vláčiky do historického centra nepatria. Údajne ničia dlažbu a sú prekážkou pre peších turistov. „Jazdili naozaj tými najkrajšími, ale aj najužšími uličkami – spomeniem napríklad Baštovú, Klariskú, nádhernú Kapitulskú. Ľudia sa vláčikom často len tak-tak vyhli,“ povedala pre Bratislavský Štandard hovorkyňa starostu a vedúca oddelenia komunikácie MiÚ Bratislava – Staré Mesto Veronika Gubková.

Trasa Prešporáčika v historickom centre Starého Mesta. Foto: Tour4U-DMC

Tento krok má byť zároveň súčasťou opatrení na minimalizovanie vozidiel v historickom centre mesta. „Mestská časť plánuje v lete nasadiť aj nový inteligentný systém vjazdov a EČV kamery napojené na pilomaty, aby sme mali jasné dáta a kontrolu nad tým, aby do historického centra jazdil iba nevyhnutný počet áut,“ uviedla Gubková. Súčasťou týchto opatrení má byť aj vytvorenie drop-off zóny pre menšie zásielky kuriérov.

V kontexte uvedených zmien má podľa Starého Mesta stopka pre Prešporáčik v historickom centre smerovať k jeho ochrane a podpore turizmu a jednotlivých prevádzok. „Počas 30-minútovej jazdy historickým centrom neboli nijako podporené gastro prevádzky či obchody so suvenírmi, keďže ľudia z vláčika nezvykli vystupovať,“ argumentuje Gubková.

Osudy bratislavských Židov od Petra Salnera: „Ty Židáčisko jedno!

Mohlo by Vás zaujímať Osudy bratislavských Židov od Petra Salnera: „Ty Židáčisko jedno!" chytil ma gardista za krk a aj s obedárom ma vyšmaril z trolejbusu von

Prešporáčik dlažbu nepoškodzuje, tvrdí prevádzkovateľ

Inak celú situáciu vidia v Tour4U – DMC, ktorá vláčik prevádzkuje. Spoločnosť tvrdí, že po zime sú poškodené aj cesty, kade Prešporáčik nejazdí. Navyše, pred začiatkom sezóny spoločnosť opravovala cesty na svojich trasách na vlastné náklady, aby im výtlky neničili vozidlá. Potom im to však mesto zakázalo.

Tvrdenie o ničení dlažby sa podľa Tour4U nezakladá na žiadnej objektívnej štúdii, naopak, spoločnosť sa obrátila so žiadosťou o stanovisko na firmu VUIS – Cesty.

„Jednoznačne sa dá konštatovať, že vozidlo Prešporáčik ani celá súprava v hmotnosti cca 10 percent prípustnej hmotnosti v zmysle zákona nemôže pri prevádzke poškodzovať žiadnu vozovku dopravnej plochy, a teda ani plochy z dlažby pre peších v historickej časti Bratislavy,“ píše sa v stanovisku.

Čoraz viac cudzincov sa stáva Slovákmi. Nepozerajme sa už na nich pomedzi prsty

Mohlo by Vás zaujímať Čoraz viac cudzincov sa stáva Slovákmi. Nepozerajme sa už na nich pomedzi prsty

Vláčiky boli skonštruované v spolupráci so Starým Mestom, peším nezavadzajú

Prešporáčiky vznikli v spolupráci so Starým Mestom, aby boli preň vhodné. Jazdia rýchlosťou 5 km/h, sú ekologické a nehlučné. Obyvateľom vraj nezavadzajú a vždy počkajú, kým skupina pred nimi prejde.

„V súprave je 12 osôb, čo je vlastne tiež skupina, ktorá by ináč zahlcovala uličky mesta 2 až 3 hodiny a takto uvidia klienti mesto za 35 minút vrátane profesionálneho výkladu v 23 jazykoch a audia pre deti od Ľubomíra Feldeka,“ uviedla pre Bratislavský Štandard generálna manažérka Tour4U – DMC Katarína Nošková.

Zároveň dodáva, že neslúžia len turistom. Sú tiež možnosťou pre starších a telesne postihnutých ľudí spoznať mesto a v neposlednom rade sú využívané aj školami a škôlkami. Za viac ako dvadsaťročnú dobu fungovania neevidujú žiadnu sťažnosť.

Cestujete vlakom na trase Bratislava – Košice? Môžete ostať nemilo prekvapení

Mohlo by Vás zaujímať Cestujete vlakom na trase Bratislava – Košice? Môžete ostať nemilo prekvapení

Prešporáčik patrí do historického centra, tvrdia mnohé inštitúcie. Bola spustená aj petícia

Vláčik patrí medzi najlepšie hodnotené atrakcie mesta na Tripadvisore a je svetovým unikátom. Viaceré významné mestské inštitúcie ako Krajský pamiatkový úrad, Mestský pamiatkový ústav či hlavná architektka považujú Prešporáčik za „súčasť novodobej histórie mesta".

„Uvedenú aktivitu chápeme ako súčasť prirodzeného koloritu historického prostredia mesta podieľajúcu sa na prezentácii pamiatkového fondu a oboznamovaní sa s históriou Bratislavy,“ uvádza vo svojom stanovisku Krajský pamiatkový úrad.

Komunisti ho zakázali. V súčasnosti je kultovým českým maliarom

Mohlo by Vás zaujímať Komunisti ho zakázali. V súčasnosti je kultovým českým maliarom

„Turistické vozidlá typu Prešporáčik patria po funkčnej stránke nespochybniteľne do centra mesta, kde plnia dôležitú funkciu z hľadiska prezentácie kultúrneho dedičstva Bratislavy,“ píše sa okrem iného v stanovisku Mestského ústavu ochrany pamiatok v Bratislave.

Podporu vláčiku oficiálne vyjadrili aj viaceré inštitúcie z oblasti cestovného ruchu, niektoré veľvyslanectvá, ale aj základné a materské školy.

V nedeľu navyše spoločnosť spustila petíciu za zachovanie Prešporáčika v uliciach historického centra.