NÁMESTOVO – Nezávislé divadlo dNO sa venuje citlivým celospoločenským témam. Na pódium prichádza s lokálnymi príbehmi, ktoré nastavujú zrkadlo aj dnešnej modernej spoločnosti. Žilinský Štandard sa porozprával so spoluzakladateľom Lukášom Kubíkom.
Čitateľ Žilinského Štandardu mohol na našej stránke nájsť článok o brutálnej masovej vražde v Námestove z roku 1960, pri ktorej zomreli traja nevinní ľudia rukou duševne chorého človeka. Hoci má príbeh už takmer 70 rokov, mladá generácia nezabúda.
Nezávislé divadlo dNO z Námestova sa okrem iného venovalo v rámci svojej autorskej tvorby aj tomuto príbehu. My sme sa s režisérom predstavenia Hra na Boha Lukášom Kubíkom spojili práve pri príležitosti 64. výročia tragédie.
„Je to silný príbeh z regiónu, ktorý v sebe nesie známky mnohých spoločenských problémov. Divákom sme ho neukazovali ako príbeh Jána Jeneja (vraha), ale ako výsledok tolerancie alkoholizmu v našej spoločnosti. Zároveň nás zaujímal koncept spravodlivosti a spravodlivého trestu,“ priblížil nám Lukáš.
Inscenácia vznikla v roku 2021, kedy ju mali diváci možnosť prvýkrát vidieť. Herci a tvorcovia dostali od publika rôznorodé reakcie.
„Mnohým ľuďom sa nepáčilo, že sa v tom vŕtame. Bola a stále je to citlivá téma, ten muž zabil a znásilnil 17-ročné dievča v kostole. My sme však na ťažké témy zvyknutí. Tak isto sa im nepáčilo, keď sme sa venovali vyhladzovaniu židovského obyvateľstva za Slovenského štátu,“ spomínal Lukáš počas nášho rozhovoru.
Narážal pri tom na hru Judenrein z roku 2020, ktorá riešila vzťah štátu ku svojmu občanovi. Aj táto hra, podobne ako niektoré ďalšie, vyvolali kontroverzné postoje ľudí, najmä z radov krajnej pravice.
Divadelní kritici sa však s negatívnymi postojmi nestotožňujú. Divadlo počas svojej krátkej existencie získalo 6 ocenení z vrcholnej prehliadky Scénická Žatva, pýšiť sa môže aj hlavnou cenou festivalu Belopotockého Mikuláš, ktorú získali práve za Hru na Boha.
Divadlo dNO vzniklo ešte v roku 2020 a venuje sa citlivým spoločenským témam, ktoré podfarbuje príbehmi ľudí z miestnej komunity. Divák z regiónu tak môže dosiahnuť silnejší a autentickejší umelecký pôžitok. Nie všetci ľudia sú však na kontroverzné témy pripravení.
„Ja osobne som sa voči tomu už obrnil. Keď pripravujeme hru, najprv sa venujeme výskumu, pri ktorom sa neraz dozvieme otrasné, až brutálne veci. Človek musí zaujať cynický prístup, aby dokázal tieto udalosti interpretovať na javisku,“ dodal Lukáš.
Pri výskume tohto prípadu sa tvorcovia venovali archívom a záznamom, v ktorých odhaľovali hrozivé detaily o správaní vraha. Rozprávali sa aj s tými, ktorí vtedy v meste žili.
„Jenej vôbec nespolupracoval s vyšetrovateľom, neprejavoval empatiu. Ľudia, s ktorými sme sa rozprávali, mnohé veci vytesnili – ako obranný mechanizmus. Aj to svedčí o tom, aký hrozný čin sa v Námestove stal v roku 1960,“ konštatoval Lukáš Kubík.
Hru diváci určite ešte uvidia, presný dátum reprízy však nepozná ani režisér. Hneď ako sa dozvieme dátum, budeme o tom čitateľov informovať.
dNO stále aktívne tvorí a ich autorská činnosť nekončí ani v roku 2024. Medzi ich divadelné hry patrí: