BRATISLAVA – Rok 2024 je rokom českej hudby. V ňom si pripomíname aj 200. výročie narodenia génia českej klasiky Bedřicha Smetanu. Práve jeho slávnou operou Hubička sa 1. marca 1920 otváralo SND. Tento deň môžeme chápať aj ako začiatok slovenského profesionálneho divadla. Nové slovenské uvedenie tejto opery určite nebude posledným naštudovaním svetovej klasiky. Nielen na našich divadelných doskách.
Hubička je Smetanova v poradí šiesta opera. Jej svetová premiéra 7. novembra 1876 v Prozatímním divadle v Prahe bola veľkým úspechom. Významný skladateľ a tvorca českej národnej hudby dielo skomponoval na libreto českej spisovateľky a prekladateľky Elišky Krásnohorskej.
Hubička, dielo klasika českej národnej hudby, má v kontexte jeho tvorby jedinečné postavenie. Je prvým dielom, na ktorom pracoval už ako hluchý. No napriek tomu dokázal napísať mimoriadne melodické a spevácky náročné dielo, ktoré sa inscenovalo mnohokrát po celom svete.
Hubička je zvláštna opera. Žánrový kríženec ľahšej, vidieckej komédie a realistickej drámy. S príklonom k psychologickému portrétu „bežného“ človeka.
V koncipovaní typológie operných postáv toho času sa však javí ako veľký progres. Dovtedajšie ľudové a tak trochu „ploché“ typy sa už menia na skutočné osobnosti, s jasne formulovanými a odčítateľnými charaktermi.
Sujet opery je až detsky jednoduchý: Lukáš, mladý vdovec s dieťaťom, sa má oženiť s Vendulkou. No snúbenci sú svojskí. Hneď ako sa stretnú, pohádajú sa o bozk, ktorý Vendulka z piety k nebohej nechce dať Lukášovi. Nie, ešte pred svadbou. Ľahkomyseľný Lukáš preto naschvál vodí pod Vendulkine okná iné dievčiny, aby svoju milú ponížil. Svoj hlúpy čin však rýchlo oľutuje a svojej milej sa ospravedlní. Tá mu odpustí a chce mu aj dať za pravdu. No teraz bozk odmietne Lukáš. Napokon všetko skončí happy endom.
Hubička mala v SND svoje „domovské právo“ po celý čas existencie našej prvej scény. Do dnešných dní si ju návštevníci mohli pozrieť v 260 predstaveniach a v deviatich (ak započítame aj obnovené premiéry, tak v jedenástich) inscenačných podobách.
Aj v novej inscenácii Hubičky sa ideálne dopĺňa pohľad súčasného divadelného tvorcu s tými najlepšími tradíciami klasickej opery. S akcentom na kontrast komickej a dramaticko-realistickej zložky. Tento princíp vychádza najmä z rešpektu k žánrovému ukotveniu diela.
Autorom hudobného naštudovania novej iniciácie Smetanovej Hubičky je český dirigent Jaroslav Kyzlink. Skúsený operný matador sa k dielu v SND vracia po 20 rokoch, no má už viaceré skúsenosti s uvedením operných partitúr B. Smetanu (Libuše, Dalibor, Predaná nevesta, Braniboři v Čechách).
V roku 2003 pripravil Kyzlink aj predošlú inscenáciu tohto diela. Bolo to zároveň jeho prvé hudobné naštudovanie v Opere SND.
Český dirigent je známy tým, že sa rád vracia už k naštudovaným partitúram, pretože s odstupom času v nich vidí vždy čosi nové a zaujímavé, čo pred rokmi vidieť nemusel. Možno aj preto, že nemal ešte tie skúsenosti a tú invenciu a interpretačnú odvahu, akú má dnes.
Hubička patrí medzi Smetanove vrcholné operné diela a je zaujímavé sledovať, akým kompozičným vývojom skladateľ prešiel.
Pracuje tu takmer výhradne s takzvanými príznačnými motívmi. To znamená, že každá postava či situácia má svoj rozpoznateľný, „osobný“ hudobný motív. Ten sa v priebehu celého večera vracia. Smetana tieto motívy ponúkne už v predohre. Divák má vďaka tomu v hudobnej zložke možnosť sledovať um skladateľa, ktorý dokáže svoju hudbu veľmi zručne variovať a vrstviť.
Napriek „veku“ je táto muzika nová, krásna a nadčasová. Pritom je zvláštne si uvedomiť, že autor písal partitúru pre menší orchester, než aký ju dnes v SND hrá a, samozrejme, nemohol si vypočuť nič z toho, čo skomponoval. No aj tak je jeho hudba veľmi hravá, melodická a príjemná.
Po vokálnej stránke je však Smetana v každom svojom diele náročným autorom. Jeho operné party sa nikomu nespievajú ľahko. Divák sa určite poteší aj z bravúrneho použitia krásneho českého jazyka, ktoré sa naplno prejaví v sólových áriách.
Hubička má viacero známych častí: hrdinský duet Tomeša a Lukáša, pieseň Barči, ária Lukáša a asi najznámejšími sú uspávanky Hajej můj andílku a Letěla bělounká holubička. Posledné dve piesne už doslova zľudoveli a Smetana ich skomponoval s cieleným odkazom práve na ľudovú pieseň.
Nové naštudovanie režisérky Andrey Hlinkovej je modernou českou klasikou, ktorá čerpá to najlepšie z českej poetiky, dediny i folklóru. Aj keď ľudovosť a dedinskosť nemusí byť vôbec v jej prvom autorskom pláne.
No „nová“ Hubička ani na minútku nepôsobí ako nejaký hudobný alebo nebodaj inscenačný relikt. Je veselá, humorná, občas dokonca roztopašná a veľmi ľudská. Hoci je cítiť, že tvorcovia mali úctu k predlohe aj partitúre, opera pôsobí veľmi sviežo, hravo a príjemne.
Toto dielo má určite veľký potenciál zaujať aspoň tri generácie a pre toho, kto s operou ako divák len začína, je skvelým „odrazovým“ mostíkom na ceste k dobrodružstvu veľkých svetových opier.
Smetana totiž ukazuje, že opera nemusí zaujať len tragickým, fatálnym príbehom, kde sa kumulujú veľké city a nešťastie sa snúbi s fatalitou osudu. Môže byť „len“ o láske, pozérstve, váhaní, odpustení a ťažkom hľadaní súzvuku medzi doma ľuďmi, ktorí sa milujú, ale zároveň hľadajú k sebe ťažko priamu cestu.