BRATISLAVA – Divadlo Nová scéna uvedie v dňoch 8. a 9. marca 2024 premiéry svetoznámeho muzikálu OLIVER! britského libretistu a skladateľa Lionela Barta. Predstavenie bude veľkým zážitkom, ktorý pripravoval skoro 100-členný kolektív takmer pol roka.
Slávny román Charlesa Dickensa Oliver Twist dostal vďaka libretistovi a skladateľovi Lionelovi Bartovi muzikálovú podobu v Londýne v roku 1960. O tri roky neskôr ho uviedli na Broadway. Odvtedy sa s veľkým úspechom hráva po celom svete.
Lionel Bart nezískal prezývku otca britského moderného muzikálu náhodou. Jeho OLIVER! je kombináciou nadčasovej hudby, silných charakterov a komplexného príbehu, ktorý nás aj po desaťročiach dojíma, ale najmä veľmi baví.
Lioner Bart bol osobným priateľom a obdivovateľom The Beatles aj The Rolling Stones a jeho muzika preto nesie mnohé moderné prvky. Tie ovplyvnili aj tento ikonický hudobný kus (muzikál bol v roku 1968 sfilmovaný a získal aj prestížne ocenenie Tony Award).
Strastiplný príbeh malého Olivera Twista je Slovákom dobre známy. Knižka Charlesa Dickensa je u nás nesmrteľnou klasikou, pretože jej prvý slovenský preklad vyšiel už v roku 1929. Malý Oliver sa po úteku zo sirotinca dostane do pohrebníctva a odtiaľ do londýnskeho podsvetia, kde je súčasťou gangu malých pouličných zlodejov. Napokon skončí u svojho dovtedy neznámeho dedka.
Príbeh má mnoho zaujímavých zvratov. Prináša veľa drsného, ale zároveň aj veľmi dojemného, skutočne ľudského a vtipného. Režisér Stanislav Slovák, umelecký šéf činohry Mestského divadla v Brne, muzikál dôverne pozná.
Zahral si v ňom totiž pred rokmi postavu Billa Siksa a bol aj asistentom réžie. Ponuku režírovať muzikál v Divadle Nová scéna prijal preto s radosťou.
„Muzikál Oliver! považujem za jedno z najlepšie skomponovaných hudobno-dramatických diel v histórii tohto žánru. Lionel Bart v ňom kladie vysoké nároky na všetky zložky predstavenia. Interpretmi počínajúc (vrátane detí!) cez orchestrálnych hráčov, až po technické zázemie.
A súčasne je krásne, že muzikál prináša nádej. Je to nádej videná očami siroty, ktorá sa nevzdáva za žiadnych okolností. Nech aj sú tie okolnosti akokoľvek nepriaznivé, je to práve príbeh Olivera, ktorý otvára oči nám, unaveným dospelým,“ vyznáva obdiv k dielu režisér.
Jeho slová potvrdzuje aj dirigent Ľubomír Dolný: „Po hudobnej stránke je to projekt za odmenu. Fantastická hudba je už sama osebe nositeľom nezvyčajnej atmosféry a prvotriednej kvality. Dostali sme na výber dve verzie orchestrácie. No ja som neváhal. Muzika je skvelo inštrumentovaná a prísť o kvalitu menšou, kompromisnou verziou, by podľa mňa nebolo plnohodnotným zážitkom. Hráme teda väčšiu verziu, ktorá sa uvádza na všetkých veľkých a významných scénach.“
27-členný orchester sprevádza skoro stočlenné obsadenie. Už to vypovedá o náročnosti, veľkosti a ambicióznosti projektu, ktorého súčasťou je 35 detí vo veku od 6 do 14 rokov.
Všetky prešli konkurzom a následnou dvojmesačnou hereckou, speváckou i tanečnou prípravou (kompletná príprava diela trvala temer pol roka asi aj preto, že ide o licencované dielo, kde sa prísne dohliada na každý detail).
Až potom sa na spoločných skúškach stretli s dospelými hercami. V titulnej postave Olivera Twista sa predstaví trojica chlapcov – Arthur Haverda, Gregor Horák a Tomáš Novák, ktorí sa museli popasovať so skĺbením spevu, tanca a herectva.
Každý z nich je iným typom Olivera. Jeden – trochu nevinný anjelik, druhý – malý šibal, posledný – predčasne dospelý chlapec.
Traja Oliverovia o svojej skúsenosti s muzikálom hovoria:
Tomáš Novák: „Rola Olivera je moja prvá divadelná rola. Najviac sa mi na skúškach páčilo, že s režisérom sme sa o obrazoch muzikálu veľa rozprávali a venovali sa detailom. Tiež sa mi páčia nádherné priestory divadla a práca s hercami je super, lebo sú milí a vtipní. Najviac ma potrápili niektoré choreografie, lebo nechodím na tanečnú. Ale dá sa to naučiť a potom je to v pohode.“
Gregor Horák: „Musel som sa trápiť s tým, aby som sa naučil naraz tancovať aj spievať. A našiel som si skvelých kamarátov!“
Arthur Haverda: „Oliver je podľa mňa dobrý a skromný chlapec, ktorý je niekedy šťastný a slobodný, ale býva aj veľmi smutný. Určite by som nechcel byť v jeho koži, musí to byť strašné, byť sirotou a zažívať všetky tie situácie.“
Na Slovensku ide o druhé uvedenie muzikálu OLIVER!, v roku 1997 ho uviedlo Štátne divadlo Košice v réžii Jozefa Bednárika. Režisér Stanislav Slovák sa pri príprave a skúškach muzikálu obklopil špičkovými tvorcami.
Scénu a projekcie navrhla dvojica jeho českých spolupracovníkov Jaroslav Milfajt a Petr Hloušek, 200 nádherných kostýmov inšpirovaných dobou vzniklo v divadelných dielňach DNS podľa návrhov kostýmovej výtvarníčky Ľudmily Várossovej.
Choreografie mala na starosti dvojica choreografov Silvia Beláková a Ladislav Cmorej, zborový spev detskej i dospelej company a off stage zboru mala pod taktovkou zbormajsterka Iveta Weis Viskupová.
Muzikál Oliver! je jeden z najväčších muzikálov s najväčším obsadením, ktorý sa kedy na doskách Divadla Nová scéna odohral. Nesie dôležitý odkaz divákom. „Nech sme sa narodili kdekoľvek, všetci túžime po láske a prijatí.“