Vallo sa chváli, že nalial do petržalskej električky ďalšie milióny, termín dokončenia sa predĺžil

BRATISLAVA – Vyzerá to tak, že bratislavský primátor tvorí novú kapitolu Veľkej knihy absurdnosti. A zoznam kapiel, ktorým „drží basu“, sa rozrástol o stavebníka električkovej trate do Petržalky.

petrzalka-elektrickova-trat-elektricka-clanokW Výstavba petržalskej električky Foto: TASR/Michal Svítok

Štandard písal o petržalskej električke ešte v septembri minulého roku, keď primátor pevne zotrvával na stanovisku, že v októbri 2024 bude trať aj s okolitými stavbami odovzdaná. Už vtedy však bolo jasné, že reálna šanca na dodržanie tohto termínu neexistuje. A to už bol konečný termín dokončenia trate raz posunutý.

V januári tohto roka prišlo k nevyhnutnému, magistrát vyhlásil, že nevie nič garantovať a dal od akéhokoľvek termínu ruky preč a naznačoval, že problémy sú všade, len nie na strane mesta. Podľa zistení Štandardu však práve magistrát kamufloval počty robotníkov na stavbe a staviteľ mu vyčítal neprofesionálny prístup v niekoľkých zásadných oblastiach, ktoré ovplyvnili realizáciu projektu.

V týchto dňoch Matúš Vallo bez kúska zahanbenia radostne vyhlásil, že sa so stavebníkom dohodol na ďalších 320 dňoch navyše a mesto mu zaplatí o približne 2,5 milióna eur viac, plus finančnú zábezpeku 10 miliónov eur na „mobilizáciu stavebných kapacít“. Preložené do ľudskej reči, mesto de facto požičiava stavebníkovi peniaze, aby bol pružnejší a rýchlejšie napredoval. Cena stavby tak dnes atakuje 100 miliónov eur a zvyšuje sa približne o štvrtinu v porovnaní s pôvodnou cenou.

Primátor na sociálnej sieti uviedol: „Podstatné parametre dodatku sú, že zhotoviteľ sa zaviazal do 15. decembra 2024 dostavať električkovú trať tak, aby po nej mohla jazdiť električka a mestu do tohto dátumu dodať aj všetku dokumentáciu potrebnú na schválenie predbežného užívania trate. Cestujúci by tak po novej električkovej trati mohli jazdiť už začiatkom budúceho roka v závislosti od trvania povoľovacích procesov.“

Čiže Vallo, nalievajúci peniaze, ktoré nemá, do kasy zhotoviteľa, ktorému nie je schopný vytknúť konkrétne zlyhania, lebo zlyháva aj magistrát, opäť avizuje nejaké dátumy, ktoré sa môžu v budúcnosti rozplynúť úplne rovnako, ako tie predošlé. 

Keď teda hovorí, že sa cestujúci prevezú po novej električkovej trati už začiatkom roka 2025, môže to podľa doterajšej praxe znamenať, že sa prevezú raz, propagačne. Alebo sa začiatok roka presunie na september. Alebo z toho bude začiatok roka 2026?

Nevieme. Jediná istota, ktorú nám totiž magistrát je ochotný ponúknuť, je, že zaplatíme viac peňazí za ešte dlhšie čakanie. A predávať to v každej chvíli ako úspech.

Ale prezentovať každú predraženú zbytočnosť, keď nie sú peniaze na základný chod mesta ako investíciu do kvality a každé meškanie dôležitej dopravnej stavby ako jediné možné riešenie, inak stavebník odíde, sa nedá donekonečna.

Ani náš primátor, prezentujúci svoje predražené predstavy proti realite ako perpetuum mobile, nedokáže odrážať výčitky a výhrady donekonečna. Jeho popularita je dnes podľa prieskumov na päťročnom minime, a kvitnúce tulipániky s megatrolejbusmi majú tiež svoju exspiráciu.