Po kúsok rodinného šťastia nemusíte chodiť ďaleko. Stačí sa poobzerať okolo seba a nájsť zelený fliačik prírody, kam sa môžete spoločne vybrať. Nebojte sa, nemyslím hneď na celodenný výlet či dovolenku v Tatrách, ktorých príprava nás niekedy stojí kopec energie a peňazí. Úplne postačí stráviť pár príjemných chvíľ na lúke, na poli, pod stromom, pri potoku či v parku. Je totiž vedecky dokázané, že pobyt v prírode obohacuje deti (a koniec koncov aj rodičov) vo viacerých smeroch. V akých? Poďme si to rozmeniť na drobné.
Blahodarné účinky matky prírody na naše deti a rodiny
Vďaka voľnému pohybu v prírode sa u detí rozvíja hrubá a jemná motorika. Tie sú dôležité pri manipulácii s predmetmi bežného života počnúc ceruzkou, cez zubnú kefku až po metlu či záhradné náradie. Deti v prírode berú zvyčajne do rúk kadejaké predmety – rastliny i živočíchy, plody, skalky, palice – a hrajú sa s nimi všakovaké hry. Niektoré si vyžadujú jemný úchop, pri manipulácii s inými zas potrebujú silu a obratnosť.
Pobyt v prírode rozvíja logické uvažovanie aj schopnosť rozhodovať sa. Deje sa to úplne nebadane, napríklad, cez vnímanie počasia či premien prírody, ktoré si vyžadujú zaujatie jasného postoja či zostať alebo utekať domov. Dokonca aj obyčajné šafárenie s prídelom jedla na výlete má čo do činenia s rozvojom schopnosti plánovať a predvídať. Navigácia podľa turistických značiek, ale aj obyčajné zapamätanie si cesty, ktorou sme sa vydali, rozvíja okrem iného aj priestorovú orientáciu. V prírode sa učíme vnímaniu času a jeho dosahu na naše konanie. Určite mnohí poznáte situácie, keď vás v lese pri zbieraní húb zastihol súmrak.
Pobyt v prírode v mnohom imituje situácie života, akými sú zdolávanie prekážok, vytrvalosť na ceste či zvládanie monotónnosti i skrytej rozmanitosti. Hľadanie spôsobov ako prekonať prekážky či zdolať prírodný terén, rozvíjajú u detí schopnosť nachádzať fungujúce riešenia. Pobyt v prírode buduje u detí psychickú odolnosť. Zdanlivé nepohodlie pozýva k tomu, aby čosi vydržali alebo našli spôsoby, aby im bolo pohodlnejšie. Prirodzene hľadáme mäkkú trávu na sedenie, „dobrý“ drevený vankúš pod hlavu či vytriasame skalky z topánky.
Príroda je cenným zdrojom sebapoznania a buduje naše charaktery. Prináša do cesty rôzne emócie – žasnutie nad lesknúcim sa chrobákom na slnku, bolesť a plač pri drievku, ktoré sa zadrelo do dlane, radosť z máčania sa v potoku, hnev prameniaci z únavy. Práve ich prekonávaním sa formuje schopnosť ustáť náročné pocity.
Príroda a pobyt v nej nás učí pokore a tomu, že nie sme pupok sveta.
Vďaka pozorovaniu prírody sa rozvíja predstavivosť i fantázia, zlepšuje sa výkon kognitívnych schopností i sústredenie sa. Deti prostredníctvom prírody vnímajú kolobeh ročných období – života, prebúdzajú sa ich zmysly i cit pre krásno. Menší počet podnetov a ich harmónia upokojuje, prináša uvoľnenie napätia, pôsobí relaxačne a učí nás prežívaniu prítomného okamihu i spomaleniu.
Spoločný pobyt v prírode posilňuje vzájomné vzťahy, rozvíja komunikáciu, buduje „vzťahovú“ kreativitu. Veď si spomeňte, o koľko viac sa spoločne v prírode rozprávate o kadečom možnom, než je tomu doma popri zapnutej televízii či tabletoch na kolenách. Tým, že deti nemajú so sebou za vrece hračiek, hľadajú zábavu tým, že si ich vytvárajú z vecí navôkol alebo si vymyslia úplne nové hry, ktoré sa dokážu hrať celé hodiny.
Počas pobytu v prírode sa prirodzene rozvíja empatia a ochota pomáhať si. Podeliť sa o posledný kúsok koláča, požičať si pršiplášť, zalepiť otlak či niesť batoh – to sú bežné skutky lásky, ktoré nás na výlete postretnú. Všakovaké situácie, ktoré v nej spoločne zažívame, tak budujú našu tímovú spoluprácu. Pobyt v prírode prispieva do fondu spoločných zážitkov, ktoré sú základom kvalitných rodinných vzťahov.
Pozitívny vzťah detí k prírode má vplyv aj na to, ako sa k nej deti správajú. To má následne priamy dosah na ochranu prírody a jej zdrojov. Ak teda chceme pozitívne ovplyvniť klímu životného prostredia, naučme deti láske k prírode. Ničiť niečo, čo milujeme, je menej pravdepodobné, než ničiť niečo, k čomu nemáme vzťah a čomu nerozumieme.
Pobyt v prírode prispieva do fondu spoločných zážitkov, ktoré sú základom kvalitných rodinných vzťahov.
Pestujte lásku k prírode a ona vás mnohonásobne odmení
Spôsobov, ako deťom priblížiť čaro prírody je mnoho. Dôležité v tom celom je to, aby sme tam s deťmi boli aj my. Rodič je vzorom. Počúvame to stále. Či sa nám to páči alebo nie, ani vzťah k prírode nie je výnimkou. Sme to práve my dospelí, ktorí ovplyvňujeme deti pri hľadaní a vytváraní ich vzťahu k prírode.
Ak je to pre nás nuda a viac sa zabavíme na mobile – tak to budú s najväčšou pravdepodobnosťou rovnako vnímať aj naše deti. Ak nás odradia vrtochy počasia – ani deti nebudú mať dosť pevnej vôle hrať sa v snehu, vetre či v daždi. Ak sa vzdávame na ceste na vrchol, budú tak robiť aj naše deti. Ak bude pre nás viac to, ako v prírode vyzeráme, než to, čo prežívame, aj naše deti budú mať imidž ako prioritu.
Príroda v sebe obsahuje aj mnohé nebezpečenstvá a teda v nej môžeme zažiť aj nepríjemné momenty. Dieťa na základe pozorovania dospelého v týchto situáciách zaujíma svoj postoj k rôznym podnetom vzbudzujúcim strach a úzkosť. Reakcia dospelého teda poskytuje aj rámec možného správania sa v náročnej situácii.
Pobyt v prírode v mnohom imituje situácie života, akými sú zdolávanie prekážok, vytrvalosť na ceste či zvládanie monotónnosti i skrytej rozmanitosti.
Nápady ako deťom pomôcť vybudovať pozitívny vzťah k prírode
K poznávaniu prírody pomáhajú zmyslové zážitky. Mali by sme deťom umožniť prírodu si ohmatať, ochutnať. Potrebujeme im sprostredkovať zážitok, ktorý bude zapamätateľný a pozitívny. Existuje mnoho jednoduchých spôsobov, ktoré nestoja veľa peňazí ani energie. Pár z nich vám rada predstavím:
Inokedy je užitočné mať so sebou pár jednoduchých hier do prírody alebo našu mobilnú aplikáciu kRok, ktorá je súčasťou rodinného kalendára budujúceho návyky šťastných rodín. Mimochodom, vedeli ste, že pobyt v prírode zvyšuje hladiny hormónov šťastia a znižuje úroveň stresových hormónov?
Mesiac apríl nesie so sebou v našom výnimočnom rodinnom kalendári kRok výzvu na zbieranie odpadkov v prírode či našom bezprostrednom okolí. Okrem tejto aktivity je skvelé naučiť deti triediť odpad, zhasínať svetlo či šetriť vodou. Napríklad aj tak, že do kúpeľne umiestnite pohárik, ktorý budete mať vždy po ruke, keď si umývate zuby.
Čo vám zaželať na záver? Snáď len veľa chuti zrealizovať ponúkané nápady so svojou rodinou. Možno sa vám popri čítaní vynorili vlastné spomienky z detstva či nesplnené dobrodružné sny, ktoré si môžete splniť prostredníctvom vašich detí. Alebo vám ďalšie skvelé nápady na trávenie času v prírode povedia vlastné deti – stačí sa ich iba opýtať. Verím, že zažijete spolu veľa zábavy a príroda sa pre vás stane miestom, na ktoré sa budete radi a často vracať.
Zdroje:
http://www.envic.cz/deti-a-priroda.htm, https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/848/deti-potrebuju-kontakt-s-prirodou-viac-ako-si-myslime, https://lepsiden.sk/10-tipov-ako-v-detoch-vzbudit-lasku-k-prirode/