IBM a AT&T prepúšťajú stovky Slovákov. Umelá inteligencia môže nahradiť až tretinu pozícií

Minulý rok na jeseň IBM prepustila 188 zamestnancov. V účtovných dokumentoch firma uviedla, „že „identifikovala pracovné pozície, ktorých ďalšie zachovanie v takom počte by bolo z dlhodobého hľadiska nehospodárne“.

Tohtoročné hromadné prepúšťanie v spoločnosti nepriamo potvrdilo Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Ohrozených je 439 pracovných miest, ako uviedla hovorkyňa úradu Marianna Šebová. Správu o tom priniesol denník Sme, ktorému prepúšťanie potvrdili aj zamestnanci korporátu.

K hromadnému prepúšťaniu na Slovensku sa po IBM pridala aj americká spoločnosť AT&T. Podľa účtovnej závierky z roku 2022 mala spoločnosť 2 546 zamestnancov. Toto číslo už nie je aktuálne.

„Znižovanie našej pracovnej sily je ťažké rozhodnutie, ktoré neberieme na ľahkú váhu. Pracujeme so zástupcami zamestnancov a ďalšími kľúčovými zainteresovanými stranami, aby sme zvládli dosah na našich ľudí,“ reagovalo oddelenie marketingu a komunikácie AT&T, ktoré však konkrétne číslo v súvislosti s plánovaným prepúšťaním neuviedlo.

„Zatiaľ sú na začiatku, v našom tíme už ohlásili pár výpovedí a budú zrejme pokračovať do ďalších tímov,“ potvrdil informáciu o znižovaní stavov jeden zo zamestnancov bratislavskej pobočky.

Globálne AT&T prepustila už tisíce zamestnancov. Kým v roku 2017 zamestnávala približne 300-tisíc ľudí, minulý rok to bolo menej ako 160-tisíc. V roku 2023 korporácia prepustila 27-tisíc zamestnancov.

Spoločnosť AT&T je súčasťou sektora centier zdieľaných služieb, ktorý  je tretím najväčším na Slovensku a stal sa jedným z pilierov slovenskej ekonomiky. Minulý rok zamestnávali tieto centrá viac ako 40-tisíc pracovníkov. Na Slovensku tento sektor zastupujú aj iné významné firmy ako Dell či Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia.

Na porovnanie, nemecká automobilka Volkswagen zamestnáva približne 11-tisíc ľudí. Najväčší slovenský zamestnávateľ Železničná spoločnosť Slovensko vykazovala v minulom roku 13 303 pracovníkov.

Až 90 percent nákladov centier tvoria mzdy

"Dnes sú tieto centrá tretím najväčším samostatným odvetvím slovenského hospodárstva po automobilovom a elektrotechnickom priemysle z pohľadu príjmov štátneho rozpočtu," uviedol koordinátor Business Service Center Forum (BSCF) pri Americkej obchodnej komore v SR Peter Rusiňák.

Zároveň vysvetlil, že na Slovensku tieto centrá prakticky nevlastnia žiadny majetok - priemerne 85 až 90 percent ich operačných nákladov tvoria mzdové náklady. "Kvalita služieb centier je priamo závislá od dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily a schopnosti inovovať," dodal.

Všetky business centrá na Slovensku sú dcérskymi spoločnosťami globálnych koncernov a prirodzene interne “súperia” o kvalitu a kvantitu pracovných pozícií. Týmito súpermi sú aj ďalšie lokality z regiónu strednej a východnej Európy, krajiny juhovýchodnej Ázie či Latinskej Ameriky.

"Z pohľadu našej platformy je sektor biznis služieb ako taký na Slovensku dlhodobo stabilný
a aj cez svoj silný network [sieť, pozn. red.] dokáže špecialistov uvoľnených na trhu práce pomerne rýchlo absorbovať," uzavrel Rusiňák.

Nahradí ich počítač

Hoci sme stále vo veľmi raných fázach generatívnej umelej inteligencie (AI), už teraz vidíme hmatateľné zlepšenia produktivity a úspory nákladov,“ povedal minulý rok investorom generálny riaditeľ spoločnosti AT&T John Stankey.

Ako ďalej informoval, jeho spoločnosť ušetrila vďaka AI najmä na zákazníckej podpore a očakáva, že umelá inteligencia prinesie ďalšie úspory aj v budúcnosti.

„Viem si ľahko predstaviť, že 30 percent ľudí nahradí umelá inteligencia a automatizácia v priebehu piatich rokov,“ povedal šéf IBM Arvind Krishna, ktorý vlani v rozhovore uviedol, že umelá inteligencia by mohla nahradiť tisíce zamestnancov na podporných pozíciách, napríklad na personálnych oddeleniach.

CEO IBM Arvind Krishna. Foto: IBM

Hoci Krishna tvrdí aj to, že umelá inteligencia vytvorí viac pracovných miest, ako ich nahradí, opäť zdôraznil, že "práca bielych golierov" bude ovplyvnená ako prvá. V komentári pre Fortune Krishna uviedol, že na oddelení ľudských zdrojov už spoločnosť zredukovala počet zamestnancov zo 700 na menej ako 50.

Správy o prepúšťaní zamestnancov zvyčajne odrádzajú investorov a ceny akcií spoločnosti majú tendenciu klesať. V prípade IBM sa stal presný opak. Ceny ich akcií začiatkom tohto roka raketovo stúpli a atakovali cenovú hladinu 200 amerických dolárov za akciu. To sa stalo naposledy v roku 2013.

Takýto vývoj len potvrdil dôveru investorov, ktorý vnímajú avizovaný nástup umelej inteligencie pozitívne.

OECD: Na Slovensku sa dá nahradiť 33 percent ľudí

Štúdia Massachusettského technologického inštitútu (MIT) a ďalších dvoch výskumných stredísk tvrdí, že v súčasnosti je pre väčšinu pracovných pozícií ekonomicky výhodnejšie ponechať si ľudskú pracovnú silu.

Závery výskumu poukazujú na to, že z pohľadu výšky mzdy by iba 23 percent pracovníkov mohlo byť efektívne nahradených. Vo zvyšku prípadov ľudia vykonávajú prácu ekonomickejšie. Je ale možné, že v budúcnosti sa technológia umelej inteligencie stane lacnejšou, a tak by ovplyvnila aj väčší podiel zamestnancov.

[link url = https://standard.sk/563212/pozitivne-spravy-pre-strednu-triedu-nahradenie-ludi-umelou-inteligenciou-potrva-zatial-su-zamestnanci-lacnejsi]

Autori štúdie takýto vývoj v dohľadnom čase nepredpokladajú. Konštatujú, že aj pri rýchlom znižovaní nákladov o 20 percent ročne by trvalo desaťročia, kým by sa to stalo pre firmy ekonomicky efektívne.

Čo sa týka vplyvu vývoja umelej inteligenice na slovenský pracovný trh, staršia správa OECD v lete minulého roka ukázala, že až 33 percent všetkých pozícií na Slovensku je vysoko automatizovateľných (a teda ohrozených), čo bolo najviac spomedzi vyše tridsiatky skúmaných krajín.