Nebezpečný úsek pod Strečnom sa uzatvárať nebude. Ráž predstavil dve riešenia situácie

Cesta prvej triedy 18, ktorá prepája Žilinu, Ružomberok, Poprad, Prešov a Michalovce, je jednou z najvyťaženejších dopravných tepien na Slovensku. Na jej úseku pod Strečnom sa situácia v posledných mesiacoch dramaticky zhoršila.

Zvetrané skalné bralo sa nepredvídateľne rozpadáva a ohrozuje životy motoristov, ktorí prechádzajú po ceste pod ním. Pre padajúce skaly vyhlásili pod Strečnom mimoriadnu situáciu už začiatkom februára.

"Nebude sa ani obmedzovať, ani zastavovať premávka na úseku," uviedla v piatok na tlačovom brífingu po zasadnutí krízového štábu prednostka žilinského okresného úradu Emília Pavlusíková. Zdôraznila tiež, že o každom kroku, ktorý by mal obmedziť motoristov, budú verejnosť priebežne informovať.

Na kritickom úseku cesty I/18 pod Strečnom umiestnili na dobu najbližších dvoch víkendov betónové zábrany s ochrannými sieťami. Strečno 2. marca 2024. Foto: Erika Ďurčová/TASR

V dôsledku padania skál z brala sú v súčasnosti pod Strečnom prejazdné len dva pruhy (v každom smere jeden). Obmedzenie spôsobilo zvýšený počet kolíznych situácií.

Pribudnú ďalšie oceľové siete

Riešením nepriaznivej situácie na úseku majú byť ďalšie oceľové siete, ktoré by mali padajúce skaly bezpečne zachytiť.

"Oceľových záchytných sietí bude rádovo násobne viac," informoval minister dopravy Jozef Ráž, pričom upresnil, že osadenie sietí má byť hotové do zimy a "budú inštalované v rôznych úrovniach brala". Úlohou osadenia sietí poveril Ráž Slovenskú správu ciest.

"Opatrenia, ktoré zabránia padaniu skál, majú realizovať takým spôsobom, aby dopravné obmedzenia pri týchto prácach a dopad na priepustnosť komunikácie boli minimálne," dodal minister.

Konečným riešením má byť tunel Višňové

Minister predstavil aj udržateľnejšie riešenie situácie. Je ním tunel Višňové, ktorý má byť podľa pôvodných odhadov hotový koncom roka 2025. Ráž vedie s Národnou diaľničnou spoločnosťou rokovania o urýchlení dodania.

"Prebehli tri rokovania s dodávateľmi a žiaden z nich nepovedal, že sa to nedá. Sumy, ktoré sú dnes na stole, sú relatívne akceptovateľné," uviedol Ráž v súvislosti s prebiehajúcimi rokovaniami o urýchlení výstavby tunela. Konkrétne sumy však prezradiť nechcel. "Budeme sa snažiť maximalizovať úsporu času," dodal.

Tunel Višňové je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorý je vo výstavbe. Po dokončení ponúkne motoristom 13,5 kilometra novej diaľnice. Tunel tvorí viac než polovicu celej stavby, celkom 7,5 kilometra, a bude najdlhším na Slovensku.