Zákazníci známeho e-shopu majú problémy s údajne neoprávneným strhávaním peňazí z účtov

BRATISLAVA – Problém s údajne neoprávneným strhávaním peňazí z účtov zaznamenali v poslednom období niektorí slovenskí a českí zákazníci e-shopu Temu. O prípadoch ako prvý informoval portál Tvnoviny.sk.

shopping-4000414_1280 Ilustračná snímka. Foto: Pixabay

Viacerí používatelia aplikácie Temu pre spomínaný webový portál uviedli, že im z účtu začali bezdôvodne a opakovane strhávať určité sumy, až napokon museli dať príslušnú platobnú kartu spojenú s účtom zablokovať.

Podľa Tvnoviny.sk však zrejme nejde o problém, ktorý by sa týkal väčšieho počtu zákazníkov, pretože na výzvu na sociálnej sieti im zareagovalo veľa ľudí, ktorí Temu často používajú a nemajú s touto platformou žiadne problémy.

Ako si Banskobystrický Štandard overil v službe Google Trends, ktorá meria vyhľadávanie rôznych výrazov na internete, ani tam v poslednom období nebol zaznamenaný zvýšený dopyt vyhľadávania výrazov súvisiacich s týmto problémom.

Rovnako aj zástupcovia spoločnosti Temu pre Tvnoviny.sk popreli, že by chyba bola na ich strane a zdôraznili, že platby v aplikácii sú dôsledne zabezpečené. Doplnili, že bojujú aj proti podvodným aktivitám, keď sa rôzni podvodníci snažia vydávať za platformu Temu a vylákať od zákazníkov ich prihlasovacie či platobné údaje.

Internetový obchod Temu sa výraznejšie zameral na slovenský trh pred niekoľkými mesiacmi a na internete aj sociálnych sieťach spustil masívnu reklamnú kampaň. Láka predovšetkým na výrazne nízke ceny mnohých produktov.

Temu je čínsky e-shop, podobne ako jeho zatiaľ známejší konkurent Aliexpress. V Európe je registrovaný v Írsku, ako informuje technologický portál Touchit.sk. Ten zároveň upozorňuje aj na možnosť zbierania osobných údajov používateľov, čo napokon nie je u rôznych čínskych platforiem nič výnimočné.

Aktuálne sa tento problém týka napríklad známej sociálnej siete TikTok, ktorá čelí vládnym zákazom vo viacerých európskych krajinách a aj v Spojených štátoch amerických.

Možností, ako sa brániť pred podobnými neoprávnenými strhávaniami financií z účtu, je viacero. Jednou z nich je mať samostatný osobitný účet s kartou, ktorú budeme využívať len na platby na internete.

Na takomto účte treba vždy držať len malé sumy peňazí a ideálne je ich tam z hlavného účtu presunúť krátko predtým, ako budeme nakupovať. Viaceré banky ponúkajú vedenie účtu zadarmo, takže zákazníkovi nevznikajú ďalšie náklady.

Druhou možnosťou je využitie služby PayPal, ktorá umožňuje na internete platby bez toho, aby zákazník predajcovi prezrádzal číslo svojej platobnej karty. PayPal má ale aj ďalšie bezpečnostné mechanizmy.

No a v neposlednom rade je to dvojfaktorové overovanie platieb, ktoré podporuje či priamo vyžaduje čoraz viac bánk. Ide vlastne o potvrdenie platby ešte ďalším spôsobom, typicky zadaním hesla v bankovej aplikácii či zosnímaním odtlačku prsta.