BRATISLAVA – Na konferencii Start with children organizovanej bratislavským magistrátom a Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) bude jednou z rečníčok architektka a mestská dizajnérka Ankita Chachra.
Jej prioritnou témou sú priestory určené pre rodiny s deťmi a zmenami pod primátorom Vallom je nadšená.
Takže mentálne súznenie by sme tu mali a hybaj na najonakvejšie časti rozhovoru, ktorý priniesol Denník N. Chachra tvrdí, že veľkomestá boli vytvorené pre: „Telesne schopných mužov, ktorí dochádzajú za prácou a môžu si dovoliť auto… V skratke, mestá sú navrhnuté pre tých, ktorí ich navrhovali. Ich hlavnou starosťou bolo premiestňovanie áut a tovaru. Neboli určené na starostlivosť o deti a blízkych a na to, aby sa v nich kultivoval ľudský život a vzťahy.“
Nuž áno, muži sú väčšinou telesne schopnejší ako ženy, aj keď isto každý z nás má v okolí ženy, ktoré sú v niektorých disciplínach zdatnejšie. Ale prečo pani architektka zabudla na kone a koče, ktoré tu boli pred autami a dnešné ulice sú postavené na ich základoch, nevedno. Alebo také chodníky. Tvorcovia miest na ne väčšinou mysleli a predpokladám, že z ich strany šlo o zámer. Konkrétne taký, aby uľahčili život chodcom. Teda každému, kto sa potrebuje niekam dostať pešo, bez ohľadu na vek a zdatnosť, keďže chodníky využívajú aj telesne postihnutí ľudia.
Poznámka na okraj, tí sú často odkázaní práve na to zaznávané auto, ktorého vlastníctvo im výrazne uľahčuje život, pretože v podmienkach rozľahlej Bratislavy, s rýchlosťou výstavby a kvality nosnej dopravnej štruktúry, ktorú vedia vládcovia mesta akurát tak predĺžiť, to tak jednoducho je.
Pritom Bratislava tu už nejaký ten rôčik mohla mať metro. Jeho výstavbu schválila a financie zagarantovala Čarnogurského vláda v máji 1992. Lenže potom ju vystriedala Mečiarova vláda, ktorá zámer aj financovanie už v októbri zrušila, a tak sa tu odvtedy trmácame len povrchovou hromadnou dopravou a ani tú nie a nie dokončiť. Čiže mečiarovská politika, ktorá zarezala bratislavské metro, by mala byť výstrahou pre každého súdneho primátora. Nie tak pre Matúša Valla, ktorý agitoval za kandidáta Korčoka, v najhorších mečiarovských časoch, dobrovoľného hovorcu ministerstva zahraničných vecí…
Ale pokračujme. Mestá, ak máme brať pani Chachru vážne, ignorujú asi 70 percent obyvateľstva. Za zdatných mužov môžeme rátať tých od 18 do 45 rokov, čiže všetci ostatní muži sú mimo, a teda podľa nej aj všetky ženy. Takto zhadzovať a podceňovať ženy si verejne dovolil máloktorý vyhlásený mizogýn.
Možno si to pani architektka vôbec neuvedomuje, ale tí zdatní muži postavili aj divadlá, kiná, ihriská a parky, pre potešenie svojich žien a detí. Tiež školy, škôlky, ale aj športoviská, multifunkčné haly, nákupné centrá a všakovaké ďalšie výmysly. Napríklad aj tú predraženú fontánu na Námestí Slobody.
Keď teda Chachra tvrdí, že veľkomestá neboli určené na kultivovanie života a vzťahov, či starostlivosť o deti, normálne si vymýšľa, alebo rovno klame. Aj keď predpokladám, že v New Yorku o podobných inštitútoch počuli tiež.
Nevidím zmysel a priestor pre komentovanie každej absurdity, ktorá v rozhovore zaznela. Nesmela ale chýbať pochvala pre oranžové bodky na námestí SNP. Chvála zaznela aj na adresu zbytočnej a nebezpečnej cyklotrasy na Vajanského, postavenej bez verejnej či odbornej diskusie direktívnym rozhodnutím ľudí, ktorí zjavne nerozumejú problematike a snažia sa iba pretláčať svoju ideologicky motivované predstavy.
Len teda výsledkom je, že táto direktívna a aktivistická menšina potom utláča zbytok obyvateľstva „v mene verejného blaha“. A blaha detí, samozrejme. Lebo deti už dnes môžete zneužívať aj na to, aby ste skritizovali križovatku, na ktorej sa musíte pozrieť doľava, doprava a opäť doľava. A zároveň držať to dieťa za ruku a učiť ho ostražitosti. Pretože aj s tým má pani Chachra problém.
Milý pán primátor, drahý (doslova a do písmena) Metropolitný inštitút Bratislavy. Znepokojené matky tu už jedny máme, ideologicky sú na rovnakej úrovni ako pani architektka Chachra. Keby ste boli takí láskaví a keď už ste pretlačili tú cyklocestu na Vajanského a vylobovali priechod pre chodcov na Staromestskej, skúste ich využiť aj ako lacnejšiu verziu prednášateľov na takejto príhodne zameranej akcii.
Povedali by účastníkom konferencie to isté, len za nižšie náklady. A možno by tie nezmysly typu zmaľovanej križovatky na Vazovovej obhájili aj lepšie.