BRATISLAVA – Tatiana Kratochvílová vo svojej komunálnej politickej kariére čelila viacerým škandálom, o ktorých Štandard informoval v pomerne nedávnej minulosti.
Viceprimátorka Tatiana Kratochvílová podlieha lobingu aktivistických organizácií ako Cyklokoalícia či Znepokojené matky, ktorým sľúbila nebezpečný prechod cez Staromestskú ulicu či zbytočné a dopravu komplikujúce zúženie pruhov na tej istej ulici.
Tiež bola súčasťou obhajoby škandalóznej cyklotrasy na Vajanského nábreží. Najnovšie sa stala novou predsedníčkou dopravnej komisie a dá sa očakávať zhoršenie transparentnosti komunikácie smerom k verejnosti.
Pamätáte sa, akým spôsobom ohlasoval primátor Matúš Vallo, že sa na Vajanského o mesiac začne stavať kontroverzná cyklotrasa? Bez diskusie, odbornej či verejnej, direktívne, tak, že o tomto rozhodnutí nevedeli ani poslanci z dopravnej komisie. Nevedel o tom jej predseda Uhler, nevedel o tom podpredseda Winkler, vedeli o tom len tí, ktorých sa to týkalo.
Matúš Vallo v celej veci jednoducho obišiel obyvateľov, ktorých zastupujú jednotliví poslanci, ktorí boli z celého procesu vynechaní. Teda až na tých privilegovaných.
Áno, je možné, že primátor Vallo názor komisie v tejto veci jednoducho nepotreboval a bol si istý, že robí správnu, neprestrielnú vec, ktorú s jasotom privíta drvivá väčšina obyvateľstva. Dopravná komisia je predsa len „iba“ poradným orgánom, ktorého názor môže, ale nemusí primátora zaujímať.
Komisie tvoria poväčšine politici a členovia z radov odborníkov, preto sa primátor, ale aj starostovia radi prikrývajú ich súhlasnými stanoviskami. Najmä v prípade drahých a prostredie výrazne meniacich projektov.
Primátor však konal autokraticky a informovaný bol len obmedzený počet ľudí. Nevieme naisto, či o utajených prípravách vedela viceprimátorka Kratochvílová. Existujú však iba dve možnosti. Prvá, že ju primátor považuje za nekompetentnú a nespoľahlivú, preto ju neinformoval a nakoniec tiež pozerala na primátora ako vyoraná myš, keď sa postavil pred verejnosť s hotovou vecou. Druhá, že o všetkom vedela a držala ústa v štýle, kto chce udržať tajomstvo, musí utajiť, že má tajomstvo k prezradeniu.
Predpokladáme, že správna je druhá možnosť. Čo potom možno očakávať od takto vyprofilovanej predsedníčky komisie smerom k verejnosti? Že bude na komisiu prinášať naozaj zaujímavé projekty a návrhy, ktoré môžu podobne ako cyklotrasa vypáliť opačným smerom? Alebo bude skôr členov komisie zahlcovať banalitami a chrániť tak priestor, v ktorom sa robia naozaj vážne rozhodnutia?
Dodajme, že doprava je jej zodpovednosť a kompetencia ako viceprimátorky. Členovia komisií svoje členstvo vnímajú aj ako dozor nad tým, čo robí primátor a jeho ľudia. Môžeme preto povedať, že viceprimátorka bude v istom zmysle kontrolovať samu seba. Ako sa situácia vyvinie, samozrejme, v tejto chvíli nevieme povedať úplne presne, ale indície sú jasné.
Kolega Ivan Lučanič z Bratislavského Štandardu napríklad už nejaký ten mesiac nedostáva absolútne žiadne odpovede od hovorcu magistrátu Bublu. S chabučkým zdôvodnením, že hovorca nedostáva podklady od zodpovedných pracovníkov magistrátu.
Opäť, buď je neschopný hovorca Bubla, alebo pracovníci magistrátu. A ich nadriadení, čiže Vallo a Kratochvílová. Nič medzi. Ale hodené poleno pod nohami má verejnosť, ktorá musí čakať, kým redaktor dostane (alebo častokrát aj nedostane) odpoveď podľa zákona o prístupe k informáciám.
V redakcii dbáme na korektné citovanie hovorcov a pravidelne komunikujeme s hovorcami všetkých mestských častí či mestských podnikov. Magistrát sa však bezdôvodne vydal cestou ignorácie konkrétneho redaktora, ktorý prináša kritický pohľad na prácu magistrátu.
Kolegu Lučaniča sa už pokúsil nevpustiť na zasadnutie komisie nejeden jej predseda, čo v redakcii berieme ako kompliment a motiváciu pre ďalšiu novinársku prácu. Jeden z našich redakčných príbehov o nepustení médií na zasadnutie komisie si môžete pripomenúť na tomto mieste.
V každom prípade, znepokojenie nad správaním magistrátu je úplne na mieste. A že poslanci zvolili do funkcie predsedu komisie konformnú Tatianu Kratochvílovú, neveští nič dobré nielen pre dopravu v Bratislave, ale ani pre informovanosť verejnosti.