Elektroautá už nemajú nulové emisie. Čo znamená koniec konca spaľovákov

"NRW Day" of the Junge Union of North Rhine-Westphalia Ursula von der Leyenová. Foto: ČTK / DPA / Henning Kaiser, Profimedia

O dva roky sa má prehodnotiť zákaz áut so spaľovacími motormi. Je možné, že tento zákaz padne. Za SaS hovorím, že ak budeme v Európskom parlamente, budeme určite hlasovať za zrušenie zákazu. Píše Richard Sulík.

Európsky parlament a členské štáty autá so spaľovacími motormi nikdy nezakázali, len zakázali od roku 2035 predaj áut, ktoré produkujú emisie. A zároveň určili, že elektroautá majú nulové emisie a už nič nebránilo krásnym zajtrajškom.

Drobný problém bol ten, že elektroauto má nulové emisie len počas samotnej prevádzky, ale pri jeho výrobe emisie vznikajú, a nie málo. Potom je tu otázka, kde sa nabrala elektrina. Lebo napríklad v Nemecku si odstavili 14 funkčných atómiek a dnes stavajú uhoľné elektrárne, pričom táto elektrina rozhodne nie je bezemisná. Preto by sa mali merať emisie počas celého života auta (povedzme s nájazdom 200-tisíc kilometrov) a tiež emisie spôsobené takzvaným energetickým mixom. Túto samozrejmosť však v Bruseli usilovne prehliadali.

Našťastie sa tento sebaklam zrejme skončil a europoslanci odhlasovali, ako počítať emisie počas celého životného cyklu akýchkoľvek dopravných prostriedkov. Čoskoro sa asi dozvieme, že aj elektroauto produkuje emisie. Keďže legislatívny proces nie je skončený, na prijatie textu od europoslancov a ministrov členských štátov si ešte musíme počkať.

Ale je pravdepodobné, že po novom bezemisné auto nebude existovať a ak by mal aj po roku 2035 platiť zákaz predaja áut s emisiami, nebolo by na čom jazdiť. Lenže o dva roky sa má zákaz áut s emisiami (takže spaľovákov) prehodnotiť a je možné, že tento zákaz padne. Za SaS hovorím, že ak budeme v EP, budeme určite hlasovať za zrušenie zákazu. Veď už pred rokom sme robili za zrušenie zákazu spaľovákov petíciou.

Následne sa stane to, čo požadujeme vyše roka: dôjde k technologickej neutralite a k súťaži systémov. Teší nás, že aj pani predsedníčka Komisie EÚ von der Leyenová najnovšie hovorí: „Takto má byť zabezpečené, že bude existovať otvorenosť pre technológie a možnosť voľby pre spotrebiteľa“. Na jasné vysvetlenie, čo presne to pre Komisiu znamená, si však chvíľu počkáme.

Je to dobrá správa pre európskych motoristov a v EP určite dohliadneme, aby po roku 2026 bol zrušený zákaz predaja áut so spaľovacím motorom. Nech žije úsporný, nízkoemisný a vysoko efektívny diesel ako celkom nízkoemisná alternatíva.

Hydepark je priestor na slobodnú diskusiu. Slúži politikom, vysokým úradníkom či akademikom. Názory nevyhnutne nevyjadrujú názor redakcie.


Ďalšie články