Z Ukrajiny prichádzajú zlé správy nielen z frontu, aj aj vnútrozemia. Najnovšie ide o protest kamionistov na diaľnici medzi Kyjevom a Odesou. Pripomeňme, že po zmene mobilizačného zákona a znížení veku na odvod do armády z 27 na 25 rokov, rastie verejný nesúhlas a odpor. Podľa nedávneho prieskumu Sapiens až 63 percent Ukrajincov vo vojenskom veku nechce vstúpiť do armády a ísť bojovať na front. Ďalších 17 percent odpovedalo vyhýbavo, že je nerozhodnutých. Iba 8 percent chce bojovať, tvrdí Volodymyr Paniotto.
Práve tieto spoločenské nálady možno spojiť aj s dnešnými správami z protestu kamionistov.
Prvé zábery na kolónu nákladných áut zverejnili krátko pred druhou popoludní na telegramovom kanáli Odesa Info. Z príspevku vyplýva, že rad kamiónov na výjazde z Odesy je dlhý asi 5 kilometrov a nachádza sa v ňom asi sto nákladných vozidiel.
Na jednom z videí počuť muža, ktorý vysvetľuje, že ide o protest kamionistov, ktorí nie sú spokojní s novým zákonom o mobilizácii. Vodiči kamiónov údajne protestujú proti tomu, aby ich priamo na cestách zastavovali príslušníci armádnych odvodných úradov (TCK) a násilne ich odvádzali do armády.
Tvrdí tiež, že na proteste sa zúčastnili vodiči takmer zo všetkých regiónov: Odesa, Mykolajiv, Kirovohrad, Ivano-Frankivsk, Vinnica, Černigov, Čerkasy a Kyjev. Zdôrazňuje, že cesta nie je zablokovaná – autá a autobusy sa pohybujú voľne a polícia a lekári udržiavajú poriadok.
Ukrajinskí medzinárodní dopravcovia sa sťažujú, že ich príslušníci TCK zastavujú na cestách a odvážajú ich, keď sa vracajú zo zahraničia na Ukrajinu. Podľa portálu Strana.ua bolo takto zmobilizovaných niekoľko vodičov v Zakarpatskej oblasti na kontrolnom stanovišti v obci Nižná Vorota v Karpatoch na hlavnej ceste spájajúcej Užhorod a Ľvov.
Vodičov zastavili, skontrolovali im doklady a vyzvali ich, aby sa dostavili do budovy TCK. Ak odmietnu, sú dovnútra privedení násilím. Mužom údajne sľúbia, že skontrolujú ich doklady a potom ich prepustia, ale nakoniec ich pošlú slúžiť do vojenskej jednotky. Podľa odvodových komisárov sú však vodiči kamiónov rovnako občanmi Ukrajiny ako ktokoľvek iný, a preto môžu byť mobilizovaní.
Kamióny údajne po zastavení príslušníkmi TCK zostávajú na mieste, kým ich nevyzdvihne iný vodič prepravnej spoločnosti. Asociácia ukrajinských dopravcov sa obrátila na vládu, aby túto prax zastavila.
Na druhej strane sa objavujú aj správy o tom, ako sa ukrajinskí muži nechávajú hromadne najímať ako medzinárodní vodiči kamiónov a hneď po prekročení ukrajinských hraníc odstavia svoje vozidlá, opustia ich a utečú z krajiny v snahe vyhnúť sa frontu.