Minulý týždeň zarezonovala správa týkajúca sa skorého výrazného zdraženia benzínu, nafty a kúrenia. A to pre nové zelené dane EÚ, respektíve pre toľko známe emisné kvóty. Je celkom prekvapujúce, aký údiv tá správa vyvolala, pretože vo výsledku len jednoducho podáva to, čo sa odsúhlasilo už v čase českého predsedníctva v EÚ. Lenže nikto z vládnych predstaviteľov to občanom vtedy zrozumiteľne, a predovšetkým na rovinu, nepovedal.
A nedeje sa to ani teraz. Ťažko sa domnievať prečo, ale zrejme preto, že sa zle hovorí pravda o tom, že sa ľuďom bežný život dosť predraží. A že to nie je žiadny nezamýšľaný dôsledok, ale cieľ.
Už v polovici roku 2022 členské krajiny podporili radikálny klimatický plán Bruselu, balíček Fit for 55, ktorý má do roku 2030 znížiť emisie o 55 percent v porovnaní s rokom 1990. Zjednodušene je to taká chrbtica celého Green Dealu.
Medzi odsúhlasenými opatreniami je asi najznámejšie ukončenie predaja automobilov so spaľovacími motormi po roku 2035. Teda – autá budú môcť mať spaľovací motor, ale nebudú smieť vypúšťať vôbec žiadne emisie, čo je veľmi ťažko splniteľné. Masový prechod k elektroautám sa v tejto chvíli ukazuje ako nemožný, pretože celá podpora elektromobility stojí na masívnych štátnych dotáciách, bez ktorých sa pre širokú verejnosť stáva nedostupnou.
Keď sa štedrá štátna pomoc utne, alebo čo i len silne obmedzí, záujem o elektrické autá prudko klesá, čo sme nedávno videli v Nemecku. Nálady sa zmenili. A to nielen vo verejnosti, ale vzhľadom na blížiace sa eurovoľby aj pri politickej reprezentácii, ktorá si aspoň v tomto prípade možno uvedomila, že ľudia nezhltnú úplne všetko.