Osobnosť Jána Bergera pod hradom

Výtvarník a pedagóg Vladimír Kordoš upozorňuje na výstavu maliara Jána Bergera v Galérii Statua v Pálffyho paláci na Zámockej ulici v Bratislave.

Ján Berger: Celkom modrý, 1999 – 2024, olej, 90 x 110. Foto: archív autora

Ján Berger: Celkom modrý, 1999 – 2024, olej, 90 x 110. Foto: archív autora

Maliar Ján Berger je môj súputník, poznáme sa už celé roky, spolu sme drali lavice na bratislavskej ŠUP-ke, on o ročník vyššie. Oboch nás učil Rudolf Fila a to pre nás veľa znamenalo.

Berger potom vyrastal v Mudrochovom ateliéri vo fluide francúzskeho maliarstva, aj bonnardovského razenia. Neskôr sme na ŠUP-ke spolu učili.

V mojich očiach je Jano Berger bytostný maliar a jeho obrazy sú toho dôkazom. Oplatí sa vojsť do slobodného sveta súzvuku farieb a magického toku fabulácií. Jeho obrazy mi pripadajú ako hudba, ktorá unáša, má svoju harmóniu, melódiu, rytmus, poetické zafarbenie i naratívne roviny. Blízke mi je nutkanie vracať sa k starým majstrom, ako aj k tomu istému obrazu, poddávať sa intuíciám a pohrávať sa s jeho podobou.

Asi najviac som stál pred obrazom Potok, kde oko blúdi do abstrakcie, ktorá sa rozlieva do idylickej prežiarenej viac tušenej ako konkrétnej krajiny.

Potok, 2005, olej, 75 x 90 cm. Foto autor

Jano Berger dokáže rozochvieť a rozostrieť kontúry neurčitej kresby a vytvoriť tak priestor pre symfóniu mnohopočetných ťahov štetca. Nedalo mi a vrátil som sa k jeho monografii, ktorá vyšla pred desiatimi rokmi, vytiahol som ju z knižnice a stále mi príde veľmi dobrá.

Až tak som sa začítal, že som stratil odvahu písať ďalej tieto riadky. Vybral som teda zopár obrazov, ktoré som si na výstave nafotil: Vlys s kohútmi, Skoro klasickú scenériu, Celkom modrý, Vincentovi a Srieň.

Skoro klasická scenéria, 1996 – 2018, olej, 100 x 120 cm. Foto autor

V tej „scenérii“ akoby rezonoval csontváryovský tajomný duch, temer čistá abstrakcia „srieňu“ ma očarila, pri „vlyse“ som pociťoval nádych Orientu, ultramarínovo-kobaltové modré na „modrom“ obraze mi zas zneli ako fúga a obraz Vincentovi má v sebe to silné chvenie pšeničného poľa van Gogha. Na výstave, ktorej kurátorkou je Xénia Lettrichová, je tých obrazov ďaleko viac a možno ich vidieť do 9. júna 2024 v súkromnej Galérii Statua v Pálffyho paláci na Zámockej 47 v Bratislave, ktorá je otvorená okrem pondelka od 14. do 18. hodiny. Vstup je voľný.

Srieň, 2005, olej, 95 x 80 cm, Foto autor

Na dôvetok, do knihy návštev napísal historik umenia Martin Šugár tieto vety:

"Blahoželám pán profesor, kde sa vo vás berie tá mladícka nerozvážnosť ruka v ruke so skúsenosťami zrelého majstra? Človek sa pred vašimi dielami cíti nahý, pretože tu Google nedáva odpovede. A tá nahota je najlepší začiatok, aby sa divák mohol priblížiť k vášmu svetu. Som vďačný, že som ho mohol zažiť na vlastnej koži."

Vlys s kohútmi, 2016, olej, 90 x 75 cm. Foto autor

Vincentovi, 2015, olej, 40 x 40 cm. Foto autor