Ako bude vyzerať autobusová stanica v Košiciach? Hlavný architekt načrtol smelé plány

KOŠICE – Metropolu východu čaká v budúcnosti veľká zmena v oblasti dopravnej infraštruktúry. Hlavný architekt mesta Košice Peter Kropp totiž Košickému Štandardu objasnil jasné vízie a plány pre modernizáciu autobusovej stanice, ktorá je dôležitou súčasťou druhého najväčšieho mesta na Slovensku.

autobusová stanica Košice Budova autobusovej stanice v Košiciach. Foto: wikipedia.com

Podchody na autobusovej stanici, ktoré by uľahčili prístup cestujúcich k nástupištiam, sú už dlhé roky uzavreté. Cestujúci sú nútení prechádzať cez cestu a doslova kľučkovať pomedzi autobusy, čo predstavuje vážne bezpečnostné riziko nielen pre nich, ale aj pre vodičov autobusov.

Nedávna nehoda, pri ktorej chodkyňa utrpela vážne zranenia, opätovne otvorila diskusiu o bezpečnosti. Autobus ťahal cestujúcu takmer 200 metrov po vozovke, čo poukazuje na zle vyriešené prechody k nástupištiam autobusov.

„Takáto vážna nehoda sa tu ešte asi nestala. Incidentov sa tu stalo určite viac, ale nepamätám si, že by niekedy došlo až k takémuto zraneniu,“ povedal našej redakcii o nehode jeden z vodičov autobusu. Obavy vodičov z podobných incidentov sú na mieste, keďže aj počas nášho rozhovoru prešlo cez vozovku niekoľko desiatok cestujúcich s batožinou.

V súčasnosti sú cestujúci nútení prechádzať výlučne cez vozovku, pretože iná cesta tu neexistuje. Šofér doplnil, že jediným riešením je byť veľmi opatrný, najmä v tejto hektickej dobe, keď sa ľudia neustále ponáhľajú alebo majú slúchadlá v ušiach.

Viacerí opýtaní by preto privítali zmeny na stanici najmä kvôli bezpečnosti a pohodliu. Celkový dojem podľa nich zhoršuje aj deravá strecha, ktorá spôsobuje problémy počas daždivých dní aj toalety, ktoré by tiež potrebovali modernizáciu.

Na streche stanice sú viaceré diery, cez ktoré preteká voda. Foto: redakcia

Plány na modernizáciu

Jeden z majiteľov budovy autobusovej stanice, Martin Sojka, predstavil Košickému Štandardu plány na výstavbu nového a moderného centra, ktoré bude inšpirované stanicou Nivy v Bratislave.

Sojka uviedol, že podchody na autobusovej stanici nefungujú už viac ako 30 rokov a sú vo veľmi zlom a nepoužiteľnom stave. V pláne je však výstavba novej a modernej stanice, ktorá by mala slúžiť ako obchodno-ubytovacie centrum, s prioritou zachovania dopravy. Majiteľ budovy uznal, že stanica je vo veľmi zlom stave, ktorý je potrebné zmeniť.

Sojka tiež spomenul, že v budúcnosti by chceli autobusovú stanicu bližšie prepojiť so železničnou stanicou, mestskou hromadnou dopravou a využitím taxi služby. „Rokujeme aj s mestom, no keďže sa ešte len pripomienkuje návrh nového územného plánu mesta, nevieme povedať presný termín, kedy sa výstavba bude konať. V takomto stave stanica určite nemôže ostať,“ dodal na záver.

Podpora mesta a budúce kroky

Hlavný architekt mesta Peter Kropp zdôraznil, že mesto Košice podporuje modernizáciu autobusovej stanice a konzultácie prebehli aj s vedením spoločnosti Eurobus, ktorá predložila rozsiahlu štúdiu využitia areálu. „Štúdia však nie je vo vlastníctve Útvaru hlavného architekta, a preto vám ju nemôžeme poskytnúť,“ odkázal nám Kropp. Náhľad do štúdie našej redakcii neposkytla ani spoločnosť Eurobus.

Kropp ďalej upozornil na potrebu zabezpečiť neustálu funkčnosť stanice a vyhnúť sa problémom, aké nastali v Bratislave na Mlynských Nivách. „Za najdôležitejšie z hľadiska mesta považujeme, aby bola autobusová stanica celý čas funkčná a aby sme sa nedostali do situácie, ktorá je v Bratislave na Mlynských Nivách, kde kvôli výške poplatkov za pristavenie autobusu dochádza po zmene dodávateľa autobusovej prepravy k problémom s prevádzkou tejto autobusovej stanice,“ objasnil Kropp situáciu s bratislavskou stanicou.

Mesto pre našu redakciu doplnilo aj informáciu, že je pre nich nesmierne dôležité, aby bola železničná a autobusová stanica dostupná aj zo strany od rieky Hornád, čomu tak v súčasnosti nie je.

„Určite malo význam koordinovať územný plán a výstavbu nového mestského centra pri rieke Hornád v lokalite medzi Prešovskou cestou, Rampovou ulicou, železničnou traťou a Palackého ulicou s celkovou výmerou 124 hektárov. Táto zmena môže zlepšiť dostupnosť železničnej a autobusovej stanice,“ povedal hovorca mesta Košice Dušan Tokarčík.

Výhody novej stanice

Nová autobusová stanica bude slúžiť na viaceré účely. Okrem dopravných zariadení bude obsahovať aj ubytovacie zariadenia, ktoré budú pre cestujúcich veľmi pozitívnou zmenou.

„S touto lokalitou sa počíta ako s autobusovou stanicou. Takisto rátame aj s využitím pre občiansku vybavenosť, obchody, služby, administratívu, kultúru, stravovacie zariadenia či cestovný ruch,“ doplnil hlavný architekt podrobnosti o autobusovej stanici.

Zároveň zdôraznil, že spolu so železničnou stanicou majú stanice výhodnú polohu pre rýchle pešie prepojenie medzi sebou a zastávkami košickej mestskej hromadnej dopravy.

„Sme presvedčení, že rýchly, bezbariérový prestup a funkčné prepojenie medzi dopravnými prostriedkami podporuje užívateľský komfort, ktorý do mesta priťahuje viac užívateľov a záujemcov o ekologickejšie spôsoby dopravy,“ myslí si Kropp.

Autobusová a železničná stanica v Košiciach majú veľmi výhodnú polohu. Foto: google maps

Na záver spomenul dôležitosť regionálnych a nadregionálnych autobusov ako prvku udržateľnej mobility a komplexnej dopravnej siete. Návrh územného plánu je cielene navrhnutý tak, aby posilnil dostupnosť mesta Košice a jeho okolia, čo sa považuje za veľmi kľúčový predpoklad pre dlhodobú prosperitu mesta Košice, ako aj Košického a Prešovského kraja.


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok