KOŠICE – Autobusová stanica v Košiciach sa ocitla v centre pozornosti po nešťastnom incidente, pri ktorom sa vážne zranila chodkyňa prechádzajúca po cestnej komunikácii. Pomohlo by celej situácii, ak by boli na stanici otvorené podchody? A čo s deravou strechou a aktuálnym stavom toaliet? Majitelia budovy stanice v tom majú jasno.
Nehoda, ktorá poukázala na zlú situáciu s bezpečnosťou cestujúcich, sa stala 20. mája, keď bola ťažko zranená chodkyňa. Autobus medzimestskej dopravy ženu zrazil a následne vliekol zhruba 200 metrov po stanici. „Až po zastavení a vystúpení z autobusu vodič začul kričanie zakliesnenej chodkyne, ktorú spod autobusu spolu s ďalšími ľuďmi vytiahli,“ informovala vtedy polícia na svojej sociálnej sieti.
Dychová skúška bola u vodiča negatívna. Košický policajný vyšetrovateľ začal trestné stíhanie pre trestný čin ublíženia na zdraví.
Tento nešťastný incident, ktorý spôsobil ťažké zranenia a vyžiadal si hospitalizáciu chodkyne, vyvolal u mnohých diskusiu o bezpečnosti na stanici. „Takáto vážna nehoda sa tu ešte asi nestala. Incidentov sa tu stalo určite viac, ale nepamätám si, že by niekedy došlo až k takémuto zraneniu,“ povedal našej redakcii jeden z vodičov autobusu o nehode.
Podchody, ktoré by uľahčili prechod k nástupištiam, sú už dlhé roky zatvorené, čo často vedie k nebezpečným situáciám pre cestujúcich a vodičov autobusov. Mnohí cestujúci, ktorých Košický Štandard oslovil, pritom nevedeli, že podchody vôbec niekedy fungovali.
„Nie som z Košíc a o podchodoch počujem prvýkrát. Ani neviem, kde by som ich hľadala. S podchodmi by to bolo zrejme bezpečnejšie,“ prezradila cestujúca Nina.
K zlému technickému stavu podchodov sa vyjadril aj jeden z pracovníkov autobusovej stanice. „Privítali by sme nové podchody. Tie staré sú už veľmi dlho uzavreté. Určite by to znížilo počet incidentov, keďže ľudia momentálne musia chodiť po vozovke. Taktiež je potrebná rekonštrukcia toaliet a okolia,“ konštatoval pracovník.
Prechádzanie cez vozovku spôsobuje vrásky na čele nielen cestujúcim, ktorí sa ponáhľajú na spoje, ale aj vodičom autobusov, ktorí sú zodpovední za bezpečnosť. Keďže sú podchody už roky zatvorené, cestujúci nemajú na výber, a musia prejsť cez cestnú komunikáciu, kadiaľ prechádzajú autobusy.
„Momentálne cestujúci prechádzajú iba cez vozovku, keďže tu niet inej cesty. Ostáva nám jediné, a to dávať si veľký pozor. Najmä v tejto dobe, keď sa každý niekam ponáhľa, alebo keď majú cestujúci slúchadlá v ušiach,“ posťažoval sa nám šofér autobusu.
„Podchody sú v katastrofálnom stave. Ide hlavne o bezpečnosť ľudí. Myslím si, že podchody robia svoje. Otázne je, či by sa ľudia cez ne naučili chodiť, keďže teraz chodia po celom nástupišti. Je to veľmi nebezpečné. Pre cestujúcich, aj pre šoférov. Tí musia byť veľmi opatrní, pretože pri nastupovaní a vystupovaní si musia dávať obrovský pozor,“ dodal ďalší z vodičov autobusu na košickej autobusovej stanici.
Okrem zlého stavu podchodov, si cestujúci na stanici môžu všimnúť aj ďalšie nedostatky, ako je strecha, cez ktorú preteká voda. Na viacerých miestach je deravá, čo môže cestujúcim počas daždivých dní spôsobiť nepríjemnosti.
Ďalším zádrhom je stav toaliet, ktoré sú v suteréne stanice. Cena za použitie toalety je 0,70 eur a cena za umytie rúk je 0,10 eur. Problém s toaletami vidia cestujúci najmä v čase, keď sú toalety sprístupnené.
Tí, ktorí pricestujú v neskorších hodinách, musia vyhľadať toalety na inom mieste. Tie na autobusovej stanici sú totiž zatvorené. Budova autobusovej stanice je otvorená denne od 4.30 do 23.00 hod. a toalety sú pre cestujúcich otvorené od 6.00 do 21.00 hod.
Na bližšie informácie týkajúce sa technického stavu podchodov a ich možnej rekonštrukcie v budúcnosti sme sa informovali priamo u majiteľov budovy autobusovej stanice.
„Podchody nefungujú už viac ako 30 rokov, sú vo veľmi zlom a nepoužiteľnom stave. Plánujeme výstavbu novej a modernej stanice, ako sú napríklad Nivy v Bratislave, a podobne. Stanica by mala byť obchodno-ubytovacím centrom, avšak s prioritným zachovaním dopravy,“ povedal pre našu redakciu jeden z majiteľov budovy košickej autobusovej stanice Martin Sojka.
„V budúcnosti by sme chceli autobusovú stanicu bližšie prepojiť so železničnou stanicou, mestskou hromadnou dopravou a využitím taxi služby. Rokujeme aj s mestom, no keďže sa ešte len pripomienkuje návrh nového územného plánu mesta, nevieme povedať presný termín, kedy sa výstavba bude konať. V takomto stave stanica určite nemôže ostať,“ uzavrel Sojka.