Mesto súťaž na opravu Mosta SNP nevyhlásilo, pracuje na nej. Na čo čakáme?

BRATISLAVA – Mimoriadna prehliadka vykonaná na Moste SNP v Bratislave ešte v júli 2022 odhalila na niektorých miestach porušené pozdĺžne zvary nosníkov. Odvtedy uplynuli dva roky a oprava mosta sa stále odkladá. Magistrát aj dnes deklaruje, že žiadny z troch bratislavských mestských mostov ponad Dunaj nie je v havarijnom stave. Pokiaľ by sa však práve spomenutý most doňho dostal a musel by byť uzavretý, znamenalo by to pre dopravu v centre hlavného mesta absolútny kolaps.

Most SNP Most SNP je nadčasovou, ikonickou stavbu Bratislavy, ktorú obdivuje každý turista. Foto: Wikipédia

Most SNP bol od svojho otvorenia v roku 1972 na svoju dobu architektonickým unikátom, ktorý prepojil nové sídlisko Petržalka s centrom mesta. Dĺžka mosta je 432 metrov, dĺžka cesty premostenia 303 metrov a šírka mosta 21 metrov. S hmotnosťou 7 337 ton a výškou od základov po vrchol 95 metrov sa v roku 2001 stal mostnou stavbou storočia na Slovensku.

Už pred dvoma rokmi sa zistilo, že Most SNP je na tom zle

Na Moste SNP, ktorý je dnes národnou kultúrnou pamiatkou, bola vykonaná mimoriadna prehliadka, jedna z najdôslednejších za posledné roky. Ukázala najmä to, že na moste sú miestami porušené pozdĺžne zvary nosníkov ortotropnej mostovky,“ skonštatovalo mesto. „Most je však napriek tomu pre chodcov bezpečný a pre motoristov prevádzkovateľný,“ pre TASR to v roku 2022 uviedla hovorkyňa Bratislavy Dagmar Schmucková.

Detailná prehliadka ukázala, čo spôsobili roky zanedbávania. Podľa technických tabuliek mostu chýbal v tom čase už len jeden stupeň, aby sa dostal do havarijného stavu.

„Most SNP začnú opravovať v priebehu tohto roka a hlavné mesto má na to vyčlenený milión eur. Most je bezpečný, venujeme mu takú pozornosť, akú podobná stavba potrebuje. Postupne budeme tie zistenia odstraňovať,“ vyhlásila viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.

Na moste boli síce obnovené skorodované oceľové časti obidvoch lávok pre chodcov a cyklistov aj povrchová pochôdzna vrstva, no ďalej sa v oprave nepokračovalo.

Aj po dvoch rokoch sa tender na opravu nevyhlásil. A prečo?

Dnes sa píše jún 2024 a Bratislava zatiaľ nevyhlásila tender na opravu porušených zvarov nosníkov na Moste SNP v Bratislave.

„Na verejnej súťaži sa stále pracuje, vyhnúť sa chceme prípadným pochybeniam. Verejnú súťaž stále pripravujeme a precizujeme v snahe vyhnúť sa prípadným pochybeniam vzhľadom na komplikovanosť predmetu zákazky. Zároveň v rámci pravidelnej údržby Mosta SNP prebieha údržba oceľových častí mostovky,“ pre TASR to uviedol začiatkom júna 2024 hovorca Bratislavy Peter Bubla.

Z vyhliadkovej plošiny nad reštauráciou Mosta SNP je úchvatný výhľad. Foto: BKS

Súčasťou podkladov pre verejnú súťaž budú spolu so závermi mimoriadnej prehliadky mosta z konca roka 2023 aj navrhnuté technologické postupy zvárania.

Najvhodnejší spôsob určil magistrát v spolupráci so Slovenskou technickou univerzitou (STU), a to tak, aby nebola poškodená izolácia a asfaltový povrch vozovky na moste. A zároveň, aby bola dosiahnutá kvalita v zmysle platných noriem.

„Proces bol skutočne precízny,“ ubezpečil Bubla s tým, že na vzorkách mostovky bola zrealizovaná séria skúšobných zvarov rôznymi formami a postupmi zvárania.

Mimoriadnu prehliadku Mosta SNP uskutočnilo hlavné mesto aj koncom minulého roka. Zameraná bola na kontrolu stavu už zisteného poškodenia zvarov. Zároveň však v spolupráci so Strojníckou fakultou STU vykonali aj základnú obhliadku a diagnostiku lán mosta, ktoré sú v poriadku. Ich kontrolu plánuje hlavné mesto aj v budúcnosti.

V súvislosti s avizovanou opravou bola už v minulosti znížená maximálna povolená rýchlosť na Moste SNP pre autá zo 60 na 50 kilometrov za hodinu. Nariadenie je v platnosti od 10. januára 2023 a platí pre akékoľvek vozidlá.

Otázne je, či sa aj v praxi dodržuje. No znížená rýchlosť nie je žiadnym riešením. Dva roky čakania na vyhlásenie tendra sa ukazuje ako absurdne dlhý čas, keďže sa každým dňom viac približujeme ku chvíli, keď sa na moste vyhlási havarijný stav.

Je totiž jasné, že keď už pred dvoma rokmi kontrola odhalila trhliny vo zvaroch mosta a stav spadá do kategórie „veľmi zlý“, (na odbornej škále je to predposledný – šiesty stupeň. Po ňom je už len stav havarijný, keď je nutné komunikáciu uzavrieť…) tak po 24 mesiacoch sa tento stav ešte zhoršil. Predhavarijnému stavu sa nikto nemôže čudovať.

Most SNP je v temer nepretržitej prevádzke už 52 rokov a denne po ňom prejde viac ako 50-tisíc vozidiel, čo je aj pre relatívne modernú stavbu enormná záťaž.

Mosty v bratislavskom kraji svorne chátrajú

Hlavné mesto má v správe tri mosty ponad Dunaj, ktoré pravidelne kontroluje. Stupeň hodnotenia objektov vyplýva zo záverov týchto kontrolných prehliadok. Tie koncom minulého roka potvrdili podľa magistrátu priaznivý stav Mosta Apollo a veľmi dobrý stav Starého mosta. Okrem iného sa kontroloval stav povrchov či protikoróznej ochrany konštrukčných prvkov mostov či izolácie.

Mesto Bratislava spravuje 143 mostných objektov, z toho 113 mostov a 30 lávok pre chodcov a cyklistov. Z toho sú tri mosty mimoriadneho významu, pretože premosťujú Dunaj. Desať mostov a dve lávky sú v stavebno-technickom stupni VI (pri ďalšom stupni budú zo zákona uzavreté), čo predstavuje 8 percent celkového počtu mostných objektov.

Cieľom mesta je postupne poruchy na týchto objektoch opraviť a preradiť ich do lepšieho stupňa.

Bratislava ponúka v letný podvečer aj podobné romantické panorámy. Foto: L. N.

Zo 128 mostov, ktoré sa nachádzajú v Bratislavskom kraji, je takmer polovica v zlom až veľmi zlom stave. Z údajov vyplýva, že za posledných 16 rokov klesol počet mostov vo veľmi dobrom stave z 18 na nulu a mostov v dobrom stave zo 64 na 15. Naopak, počet mostov v zlom stave stúpol zo štyroch na 23 a tých vo veľmi zlom stave z nuly na 27 (kraj zbieral dáta medzi rokmi 2005 a 2021).