Novozámocké priecestie opäť zlyhalo. Pár dní po tragédii hrozilo ďalšie nešťastie

NOVÉ ZÁMKY – Pasca na motoristov. Aj takto niektorí charakterizujú železničné priecestie v Nových Zámkoch, kde po zrážke medzinárodného rýchlika a linkového autobusu vo štvrtok 27. júna zahynulo niekoľko cestujúcich. Priecestie ani po oprave stále poriadne nefunguje.

Novozámocké priecestie opäť zlyhalo. Pár dní po tragédii hrozilo ďalšie nešťastie Železničné priecestie Ilustračná snímka. Reprofoto. Zdroj: Jozef Krásny/FB

Nešťastie sa stalo po 17:00 hodine. Autobus smeroval z Nových Zámkov do Kolty a medzinárodný rýchlik mal namierené z Prahy do Budapešti. Pre oba spoje sa ich cesta skončila na železničnom priecestí v Nových Zámkoch.

Bilancia nehody, v ktorej vlak doslova roztrhol autobus na dve časti, pričom jeho predná časť začala horieť a zapálila aj lokomotívu, bola desivá. Sedem mŕtvych a päť zranených. Pracovníci železníc sa pustili hneď ráno po tragédii nielen do opravy rámp a signalizácie, ale aj do kosenia vysokej trávy a náletových drevín v okolí koľajiska, ktoré bránili najmä vodičom osobných vozidiel v rozhľade na trať.

Takto to nemôže fungovať

Železničiari síce zničenú závoru aj so svetelnou a zvukovou signalizáciou opravili, jej funkčnosť však stále nie je úplne v poriadku. Presvedčil sa o tom aj Jozef Krásny z Dvorov nad Žitavou, ktorý inkriminovaným miestom prechádzal v nedeľu 30. júna. Pri čakaní na prejazd na druhú stranu priecestia bol svedkom situácie, ktorá ho nenechala chladným.

„Aktuálne nehodové železničné priecestie. Až pri príchode vlaku sa zapla signalizácia, čo bolo približne 1 minútu pred prejazdom, ale závora na našej strane ostala hore. Odkaz pre Železnice Slovenska – už sa spamätajte! Ľutujem, že som nezačal natáčať skôr, aby ľudia vedeli, že je to stále problémové priecestie. Svetlá a zvuk sa spustili 1 minútu pred prejazdom,“ napísal v krátkom statuse na sociálnej sieti Jozef, ktorý k nemu priložil aj natočené video.

Funkčnosť závory nebola ani pár dní po tragickej nehode úplne v poriadku. Zdroj: Jozef Krásny

Po tomto zistení zavolal Jozef políciu, ktorá na miesto prišla do 5 minút. Priechod však nebol bezpečný ani v pondelok ráno. Dopravu riadila policajná hliadka, pretože rampa ani signalizácia stále nefungovali tak, ako mali.

Signalizácia opäť zlyhala

„Keby som začal natáčať skôr, bolo by zrejmé, že závora oproti bola dole, kým na našej strane bola hore a červená signalizácia nesvietila a nedávala ani žiadne výstražné zvuky. Keď som vytiahol telefón, že idem robiť video, začali blikať červené svetlá a ozvala sa aj zvuková signalizácia. To sme tam však stáli už takmer 10 minút,“ opísal pre denník Štandard Jozef, podľa ktorého sa zo vzniknutej situácie čudovali aj v kolóne áut stojaci Maďari.

Železničiari po tragédii závoru aj so signalizáciou opravili, o dva dni však opäť nefungovala tak, ako by mala. Foto: Jozef Uhlárik

„A čudujem sa aj tomu, že až po takej tragédii sa niekto zobudil a nechal odstrániť tú vysokú trávu a náletové dreviny z okolia priechodu, pretože výhľad na prichádzajúci vlak tam bol práve preto naozaj veľmi zlý. Predtým sa to nedalo? Aby človek poriadne videl doľava i doprava?“ dodal Jozef, podľa ktorého sa nešťastie na priechode mohlo stať aj teraz. V čase, keď bola jedna závora hore a blikalo iba biele svetlo, prešiel po koľajisku malý rušeň s jedným vagónom. Hoci išiel pomaly, situácia bola stále nebezpečná.

Poruchu vraj už odstránili

V súvislosti s tragickou nehodou na železničnom priecestí v Nových Zámkoch sme sa obrátili na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Zaujímalo nás, ako je možné, že priechod je po oprave opäť nebezpečný a či kompetentní pracovníci signalizáciu zodpovedne preskúšali pred jej opätovným uvedením do prevádzky po nehode.

Predná časť autobusu zhorela po náraze rýchlika na uhoľ, plamene však poškodili aj lokomotívu a prvý vozeň vlaku. Zdroj: HaZZ NR

Podľa hovorkyne ŽSR Vladimíry Bahýlovej porucha nastala 30. júna o 15:30. Dopravný zamestnanec si ju všimol na kontrolnej skrini, pretože rahno zostalo neuzatvorené. O 15:31 poruchu nahlásili udržujúcemu zamestnancovi, odstránili ju o 16:25. Doregulovali aj zádržný mechanizmus závorového stojana A.

„Svetelná výstraha bola v činnosti. V zmysle normy P 34 2651 je mechanická výstraha ako doplnková. Vzhľadom na to, že svetelná výstraha bola v činnosti, nebola ohrozená bezpečnosť,“ uviedla hovorkyňa.

Po odstránení poruchy vykonali následnú kontrolu a v nočných hodinách zabezpečili aj trvalý dohľad nad činnosťou priecestného zabezpečovacieho zariadenia (PZZ).

„V 27. týždni sme nariadili zvýšený dohľad na predmetnom PZZ udržujúcim zamestnancom (cyklus 4 hodiny) a funkčnú kontrolu PZZ raz denne vedúcim Strediska miestnej správy a údržby, resp. vedúcim prevádzky,“ skonštatovala na záver Bahýlová.


Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok