Filmári nenatočili nový film o Slovenskom národnom povstaní ani pri 80. výročí, pričom kultové diela Paľa Bielika, ako "Vlčie diery" a "Kapitán Dabač", ostávajú reprezentatívne.
Filmári o významnej slovenskej udalosti nenatočili film ani počas 80. výročia a najviac uvádzanými filmami a doteraz reprezentatívnymi hranými dielami s povstaleckou tematikou sú snímky režiséra Paľa Bielika Vlčie diery (1948) a Kapitán Dabač (1959).
„Majú miliónové návštevnosti, stali sa kultovými a dodnes je suverénny režijný nástup ich tvorcu na prakticky prázdnu domácu filmovú scénu viac ako pozerateľný,“ povedala filmová publicistka, kritička a historička Eva Vženteková.
„Napriek istému ´nestarnutiu´ týchto snímok ide o vekom staré filmy. Ani v čase 80. výročia Povstania naša audiovizuálna produkcia neprichádza s novým dielom o tomto období. Pretože aj keď uvedené filmy majú svoje hodnoty, ako diela nakrútené počas minulého režimu nesú aj jeho ideologické ´mantry´, ktoré tak ďalej šíria, a na ktoré treba upozorniť,“ podotkla Vženteková.
Bielikov film Vlčie diery (1948) podľa nej deklarujú Povstanie ako ľudovú vzburu a revolučnú nenávisť proti nepriateľovi. „Sú viac nadšenecky ľavicovou povojnovou schematizáciou dobového príbehu než prienikom do historickej situácie,“ hodnotí Vženteková.
„Kapitán Dabač (1959), rovnomenný partizánsky filmový hrdina, ktorý však pred účasťou v Povstaní bojuje proti Sovietskemu zväzu, je vo filme kompenzovaný ideologicky neživotnou postavou povstaleckého komunistu,“ konštatuje filmová publicistka, kritička a historička.
(tasr)