Európske automobilky sú v koncoch. Je čas zmeniť politiku, reaguje šéf najväčšej frakcie v EP
Európsky automobilový priemysel sa ocitol v zdanlivo bezvýchodiskovej situácii – musí vyrábať elektrické autá, o ktoré zákazníci nejavia dostatočný záujem, a vo výrobe áut so spaľovacím motorom ho obmedzujú nariadenia EÚ.
Konflikt medzi európskou zelenou politikou a reálnym záujmom zákazníkov vyvrcholil tým, že výrobcovia avizujú prepúšťanie a zatváranie fabrík, čo sa už v niektorých prípadoch aj stalo.
Tých správ je viac než dosť.
V Nemecku v júli spoločnosť Audi Brusel zatvorila závod na výrobu elektromobilov a vyhlásila, že po roku 2025 už neplánuje vyrábať. Švédsky výrobca batérií do elektromobilov Northvolt pozastavil časť výroby vo svojej gigafactory a oznámil, že vo Švédsku prepustí 1 600 zamestnancov (pätinu jeho globálnej pracovnej sily).
[link url = https://standard.sk/754800/co-sa-to-deje-v-nemeckom-volkswagene-a-ako-to-ovplyvnuje-slovensko]Situácia je takisto obzvlášť vážna v talianskej továrni koncernu Stellantis, kde sa vyrába plne elektrický Fiat 500e. V prvom polroku 2024 tam výroba klesla o viac ako 60 percent.
Vo Francúzsku, Jean-Louis Pech, šéf asociácie francúzskych výrobcov autokomponentov Fiev, uviedol, že v nasledujúcich rokoch hrozí tomuto odvetviu strata približne polovice pracovných miest. "Toto číslo, bohužiaľ, nie je prehnané," povedal Pech na tlačovej konferencii s tým, že "sa to môže udiať veľmi, veľmi rýchlo".
Zámer hromadne prepúšťať avizovala aj nemecká automobilka Volkswagen, ktorá ukončila tri desaťročia platnú dohodu so zamestnancami o garancii pracovných miest a po prvý raz vo svojej 87-ročnej histórii zvažuje zatvorenie niektorých nemeckých závodov. Hovorí sa, že by mohla prepustiť až 30-tisíc ľudí.

Všetky spomínané ťažkosti automobiliek a ich subdodávateľov sú zapríčinené najmä politikou Únie, ktorá od výrobcov automobilov očakáva zvyšovanie výroby elektrických áut – o tie však nie je dostatočný záujem. Navyše na dvere zaklopal rok 2025 a s ním sprísňovanie emisných noriem Únie.
V súčasnosti totiž platí, že automobilky musia výrobu áut so spaľovacími motormi a elektromobilmi manažovať tak, aby vo výsledku v priemere na jedno vozidlo ich produkty emitovali 115,1 gramu emisií CO2 na kilometer. Táto hodnota sa má v roku 2025 znížiť na 93,6 gramu a v roku 2030 dokonca na 49,5 gramu.
V prípade príliš vysokých emisií CO2 hrozia výrobcom pokuty, a to až do výšky 15 miliárd eur.
Automobilky upozorňujú, že prísnejšie limity sa dajú dosiahnuť len s väčším počtom elektrických vozidiel a vzhľadom na slabé čísla ich predaja žiadajú o posunutie časového harmonogramu a revíziu neriadení EÚ už v roku 2025
Šéf najväčšej strany v EÚ: Na pokuty nie je čas
Európskym politikom pravdepodobne už došlo, že situácia je kritická. Svedčí o tom aj vyjadrenie predsedu Európskej ľudovej strany (EPP) Nemca Manfreda Webera, ktorý volá po zmene politiky EÚ.
"Potrebujeme celkovú revíziu všetkých zákonov a nariadení pre automobilový priemysel. V opačnom prípade sa nám nepodarí zabezpečiť, aby bolo toto kľúčové odvetvie pripravené na budúcnosť a aby sme udržali pracovné miesta," uviedol Weber pre denník Augsburger Allgemeine. Veľkí výrobcovia ako Volkswagen alebo Renault podľa neho potrebujú jasnú perspektívu.
"Ak sú ohrozené desaťtisíce pracovných miest, potom nie je čas na pokuty," povedal líder najväčšej politickej skupiny v Európskom parlamente (EP) a podpredseda bavorskej Kresťanskosociálnej únie (CSU).
V tom istom rozhovore zároveň Weber obhajoval výber kandidáta na kancelára Friedricha Merza, na ktorom sa dohodli nemecké strany CSU a Kresťanskodemokratická únia Nemecka (CDU), ktorej podpredsedníčkou bola v minulosti Angela Merkelová.
Nemecké média v tejto súvislosti informujú, že ak sa líder CDU Friedrich Merz po budúcoročných voľbách stane nemeckým kancelárom, jeho hlavnou prioritou bude zrušenie termínu zákazu predaja benzínových a naftových áut v roku 2035, zrušenie ciel na čínske vozidlá a posunutie cieľov EÚ na zníženie emisií.

Prehodnotiť cieľové hodnoty emisií oxidu uhličitého v automobilovom priemysle vyžaduje od EÚ aj nemecký minister dopravy Volker Wissing (FDP). "Európa stráca dôveryhodnosť, pretože si stanovuje ciele, ktoré sama nedokáže dosiahnuť," povedal Wissing v prejave na veľtrhu úžitkových vozidiel IAA Transportation v Hannoveri.
Ciele sú potrebné, "ale musia byť realizovateľné v praxi", poznamenal minister.
Automobilky strácajú na čínskej konkurencii
V pondelok nemecký minister hospodárstva Robert Habeck zorganizoval virtuálne stretnutie, na ktorom sa zúčastnili zástupcovia automobiliek, významných dodávateľov, združenia automobilového priemyslu VDA a odborov.
Na stretnutí Volkswagen údajne žiadal dotácie na podporu klesajúceho dopytu po elektrických autách. Generálny riaditeľ Volkswagenu Oliver Blume pred rozhovormi povedal, že je šanca presadiť rýchlu pomoc pre tento priemysel.
Internetový portál časopisu Spiegel uviedol, že koncern žiada vládu, aby ponúkla dotáciu štyritisíc eur na nákup elektromobilu, ak aj výrobca ponúkne zľavu dvetisíc eur.
Habeck sa však po rokovaniach odmietol vyjadriť k dotáciám a zdôraznil, že priemysel potrebuje "plánovať dlhodobo". Minister varoval pred rýchlymi riešeniami, ktoré v krátkodobom horizonte oživia trh, ale po ich skončení predaj opäť klesne. Väčšina problémov nemeckého automobilového priemyslu je podľa neho spôsobená slabým dopytom z Číny a nezdá sa, že by sa to v krátkodobom horizonte zmenilo.
Po veľkých investíciách na čínskom trhu totiž nemecké automobilky zaznamenali pokles ich podielu na tomto trhu v dôsledku tvrdej konkurencie zo strany ich čínskych rivalov, ktorí rýchlejšie prešli na elektrické vozidlá. K týmto problémom sa pridali vyššie náklady v Nemecku, najmä v dôsledku rastúcich cien energií.
Podľa Habecka sa tiež diskutovalo o možnosti predloženia návrhu na revíziu emisných noriem Európskej únie (EÚ), ale nemôže "sľúbiť" žiadne zmeny.