Viac spojov či zastávok vlakov a zvýšenie obslužnosti cestujúcich o 2,5 milióna ročne sú podľa ministra dopravy Jozefa Ráža hlavné výhody nového vlakového grafikonu.
Ráž na utorkovej tlačovej konferencii zdôraznil, že cieľom nového grafikonu, ktorý ruší InterCity (IC) vlaky, bolo zaviesť takzvaný hodinový takt. „To znamená, aby vlaky mohli chodiť medzi Bratislavou a Košicami každú hodinu tak, ako to bolo od roku 2022 v pláne dopravnej obslužnosti,“ vysvetlil minister s tým, že v súčasnosti sú to dve hodiny.
Tvrdí, že celkový počet spojov medzi dvoma najväčšími mestami Slovenska zvýšia. Namiesto doterajších 11 vlakov (siedmich expresov a štyroch IC) bude po novom denne premávať až 16 expresov, ktoré vraj budú menej preplnené.
Na jeden IC vlak podľa Ráža v súčasnosti pripadá denne v priemere len 46 pasažierov, pričom jeden expres prepraví až tisíc cestujúcich. Doplnil, že rozdiel v dĺžke cestovania je len 33 minút v prospech IC.
Naopak, ako výhodu expresov vidí osem zastávok navyše – Trenčín, Považská Bystrica, Púchov, Vrútky, Kraľovany, Ružomberok, Štrba a Margecany.
Ďalšími výhodami majú byť dámske kupé, tichá zóna a priebežné upratovanie aj počas jazdy. Dva páry týchto vlakov, takzvaný ranný a večerný expres, budú zrýchlené a budú mať dojazdový čas pod päť hodín. „Bude to ten istý čas, ako má IC, možno ešte o minútu menej,“ zdôraznil Ráž.
Tieto dva páry vlakov budú mať menší počet zastávok (10 namiesto bežných 17) a kapacitu 550 miest. IC má v súčasnosti 260 miest.
Ráž tiež upozornil, že hodinový takt sa im podarilo dosiahnuť v grafikone napriek tomu, že súčasné trate sú naozaj naplnené, často ich rekonštruujú a majú veľa výluk.
Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa na margo nového grafikonu zdôraznil, že prvýkrát v rámci diaľkovej železničnej dopravy medzi Bratislavou a Košicami budú cestujúci prepravovaní každú hodinu.
„Toto je bežný štandard v Európskej únii. Môžeme sa pozrieť na Českú republiku, Rakúsko, Maďarsko, Švajčiarsko,“ vymenoval Helexa.
Doplnil, že nové expresy budú mať zachované zľavy pre študentov a seniorov, ktorí podľa neho tvoria asi 33 percent cestujúcej verejnosti.
Šéf ZSSK priblížil, že v rámci celého Slovenska pridá nový grafikon viac ako 60 párov vlakov, takže ich denne budú vypravovať vyše 1 800.
(bra)