Koniec IC vlakov či hodinový takt. Ráž predstavil nový grafikon

Viac spojov či zastávok vlakov a zvýšenie obslužnosti cestujúcich o 2,5 milióna ročne sú podľa ministra dopravy Jozefa Ráža hlavné výhody nového vlakového grafikonu.

Tlaèová konferencia ministra dopravy SR Jozefa Ráža k aktuálnej situácii pod Streènom a urýchlenie výstavby tunela Višòové Jozef Ráž. Foto: Martin Baumann/TASR

Ráž na utorkovej tlačovej konferencii zdôraznil, že cieľom nového grafikonu, ktorý ruší InterCity (IC) vlaky, bolo zaviesť takzvaný hodinový takt. „To znamená, aby vlaky mohli chodiť medzi Bratislavou a Košicami každú hodinu tak, ako to bolo od roku 2022 v pláne dopravnej obslužnosti,“ vysvetlil minister s tým, že v súčasnosti sú to dve hodiny.

Tvrdí, že celkový počet spojov medzi dvoma najväčšími mestami Slovenska zvýšia. Namiesto doterajších 11 vlakov (siedmich expresov a štyroch IC) bude po novom denne premávať až 16 expresov, ktoré vraj budú menej preplnené.

Na jeden IC vlak podľa Ráža v súčasnosti pripadá denne v priemere len 46 pasažierov, pričom jeden expres prepraví až tisíc cestujúcich. Doplnil, že rozdiel v dĺžke cestovania je len 33 minút v prospech IC.

Naopak, ako výhodu expresov vidí osem zastávok navyše – Trenčín, Považská Bystrica, Púchov, Vrútky, Kraľovany, Ružomberok, Štrba a Margecany.

Ďalšími výhodami majú byť dámske kupé, tichá zóna a priebežné upratovanie aj počas jazdy. Dva páry týchto vlakov, takzvaný ranný a večerný expres, budú zrýchlené a budú mať dojazdový čas pod päť hodín. „Bude to ten istý čas, ako má IC, možno ešte o minútu menej,“ zdôraznil Ráž.

Tieto dva páry vlakov budú mať menší počet zastávok (10 namiesto bežných 17) a kapacitu 550 miest. IC má v súčasnosti 260 miest.

Ráž tiež upozornil, že hodinový takt sa im podarilo dosiahnuť v grafikone napriek tomu, že súčasné trate sú naozaj naplnené, často ich rekonštruujú a majú veľa výluk.

Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa na margo nového grafikonu zdôraznil, že prvýkrát v rámci diaľkovej železničnej dopravy medzi Bratislavou a Košicami budú cestujúci prepravovaní každú hodinu.

„Toto je bežný štandard v Európskej únii. Môžeme sa pozrieť na Českú republiku, Rakúsko, Maďarsko, Švajčiarsko,“ vymenoval Helexa.

Doplnil, že nové expresy budú mať zachované zľavy pre študentov a seniorov, ktorí podľa neho tvoria asi 33 percent cestujúcej verejnosti.

Šéf ZSSK priblížil, že v rámci celého Slovenska pridá nový grafikon viac ako 60 párov vlakov, takže ich denne budú vypravovať vyše 1 800.

(bra)