Vodičov je v Košiciach málo. Chýbali v autobusoch, teraz už aj v električkách
Nedostatok šoférov spôsobuje v Košiciach už dlhšie problémy. Najprv sa dopravný podnik v uplynulých mesiacoch pasoval s podstavom vodičov autobusov, situáciu sa podarilo ako-tak stabilizovať.
Nakoniec ich Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) nemá dosť ani na električky. V uplynulých dňoch ich preto musel nahradiť autobusmi.
„Aktuálne nám chýbajú zhruba tri percentá vodičov autobusov, čo sa týka električiek, súčasný podstav je zhruba 12 percent. Aj napriek nízkemu stavu riadiacich električky vypravujeme maximálne možný počet služieb, ale je pravdepodobné, že vo výprave nám nastane kombinácia práceneschopnosti, dovoleniek plus školení, a vtedy môže dôjsť k nevypraveniu služby z dôvodu momentálneho nedostatku šoférov,“ vysvetlila pre Štandard hovorkyňa DPMK Vladimíra Bujňáková s tým, že v takom prípade použijú náhradné autobusy.
Elektrobusy ako definitívna náhrada?
Dotkla sa aj otázky vozidlového parku DPMK, ktorý ešte stále neprešiel dostatočnou obnovou, čo bolo terčom kritiky verejnosti aj niektorých mestských poslancov. Mesto však avizuje kúpu nových elektrobusov. Dokážu však nahradiť autobusy, prípadne trolejbusy, ktoré už v Košiciach roky nepremávajú?
„Čo sa týka otázky vozidlového parku – ak sa na problematiku pozrieme z hľadiska financií, na jednej strane máme elektrobusy s nákladmi na údržbu a aj s nákladmi na prevádzku nabíjacích staníc. Na druhej strane stoja klasické trolejbusy, kde nám rovnako vstupuje údržba trolejbusov, ale v tomto prípade musíme počítať aj s údržbou trolejovej infraštruktúry,“ priblížila hovorkyňa.
Navyše tu treba zarátať stĺpy trolejového vedenia, trolejové vedenie, podzemné spätné a napájacie káble, ako aj prevádzku a údržbu meniarní.
To navyše v praxi znamená, že DPMK potrebuje na túto činnosť špeciálne autá, techniku a najmä mať k dispozícii v nonstop režime dostatočný počet pracovníkov, ktorí by reagovali na akékoľvek mimoriadne udalosti, ktoré by spôsobili zastavenie trolejbusovej dopravy.
„Ak sa teda na to pozeráme z ekonomického pohľadu, neprekvapujú výsledky našej štúdie, že v konečnom dôsledku – napriek tomu, že sú trolejbusy o niečo lacnejšie ako elektrobusy, sú náklady na prevádzku elektrických autobusov nižšie, ako náklady na trolejbusy,“ spresnila Bujňáková.
Tu však nastáva prvý problém oživenia trolejbusovej dopravy – Európska únia pri takýchto projektoch vyžaduje takzvanú CBA analýzu – zaujímajú ju ekonomické dáta, a teda aj ekonomická udržateľnosť investícií. Inak povedané, pokiaľ nákladovo vyjde lacnejšie elektrický autobus, je veľmi ťažké zabezpečiť podporu trolejbusu.
Na návrat trolejbusov treba veľké investície
Situácia by podľa nej bola úplne iná, pokiaľ by DPMK spomínané veci vedel uskutočniť z vlastných zdrojov. „Žiaľ, tie nemáme k dispozícii, lebo samospráva je dlhodobo finančne poddimenzovaná a situácia sa zhoršuje, preto sme odkázaní výlučne na financie Európskej únie,“ dodala.
Podotkla, že DPMK sa nemusí zmieriť s myšlienkou, že trolejbusová doprava je definitívne a nenávratne zrušená – naopak, vzhľadom na to, že elektrobusy sú napájané na konečnej zastávke Lingov cez existujúce trolejové vedenie, musí zostať trakcia funkčná.
„Navyše vzhľadom na prevádzku elektrobusov urobíme aj výrazné investičné zásahy na trolejbusovej meniarni, ktorá sa nachádza v depe na Trolejbusovej ulici, aby naďalej spoľahlivo dokázala zásobovať elektrickou energiou túto trolejovú vetvu,“ informovala Bujňáková.
Upozornila však na to, že dopravný podnik by aktuálne nevedel využiť potenciál nových trolejbusov, keďže v prvom rade treba financovať celkovú rekonštrukciu trolejového vedenia.
„Trolejová stopa je v najlepšom stave, no stĺpy už nemôžeme označiť za bezpečné – pri prevádzke trolejbusov a tlaku, ktorý počas jazdy vytvárajú. Najhoršia situácia je v podzemných vedeniach spätných a napájacích káblov, ktoré sú vo veľmi zlom stave, na niekoľkých miestach už prerušené a je nutná úplná výmena,“ uzavrela hovorkyňa a dodala, že náklady na rekonštrukciu predstavujú odhadom sumu približne 15 až 20 miliónov eur. Až po spomínaných prácach by mohli reálne začať rozmýšľať o prevádzke trolejbusov.