Budeme uvažovať o nahradení záverečnej práce inými formami, tvrdí Univerzita Komenského

Akademický rok pokračuje v plnom nasadení – pre mnohých študentov to znamená hodiny strávené nad záverečnými prácami, pričom čoraz viac budúcich bakalárov a magistrov sa obracia na umelú inteligenciu, najmä na nástroj ChatGPT od spoločnosti OpenAI.

"Nástroj GPT je trénovaný na obrovskom množstve textov, aby porozumel jazyku a vedel odpovedať na široké spektrum otázok, viesť konverzácie či pomôcť s rôznymi úlohami, ako sú tvorba textov, vysvetľovanie pojmov, odpovedanie na otázky, či dokonca programovanie," charakterizoval sa sám ChatGPT.

V tomto článku nadväzujeme na text redaktorky Natálie Mattovej, ktorá rieši otázku, kedy prekračuje použitie umelej inteligencie hranicu akademickej etiky a možno ho považovať za podvod, a budeme sa venovať predovšetkým otázke budúcej existencie záverečných prác.

Pri písaní záverečných prác si študenti pomáhajú umelou inteligenciou. Kedy ide o podvod

Mohlo by Vás zaujímať Pri písaní záverečných prác si študenti pomáhajú umelou inteligenciou. Kedy ide o podvod

UK: Podstatné nie je či, ale ako študent AI používa

Univerzita Komenského v Bratislave vydala vo februári smernicu rektora o používaní AI, ktorej prílohu tvorí aj dokument Odporúčané spôsoby citovania výstupov alebo použitia generatívnej umelej inteligencie na Univerzite Komenského v Bratislave. Vytvorila a zverejnila aj tri inštruktážne videá, ktoré sú dostupné študentom aj pedagógom. 

Podľa univerzity, ktorá zaujala k používaniu umelej inteligencie jasné stanovisko, je úplne v poriadku využiť AI na korektúru či úpravu.

Ste cringe? Rodičia nerozumejú deťom, pre ktoré je rozprávať po slovensky

Mohlo by Vás zaujímať Ste cringe? Rodičia nerozumejú deťom, pre ktoré je rozprávať po slovensky "hardcore"

"Samozrejme, nie je v poriadku dať si napísať celú prácu," tvrdí ďalej hovorkyňa Kopecká, podľa ktorej zisťovať, koľko študentov používa AI, nemá význam, keďže nie je podstatné, či študent generatívnu umelú inteligenciu použije. Podstatné je, ako ju použije. 

Na otázku Štandardu, či by v prípade návrhu zákona vedenie súhlasilo so zrušením prác, univerzita potvrdzuje, že v súčasnom nastavení systému strácajú záverečné práce v mnohých študijných programoch význam.

Diplomová práca. Foto: Facebook/Katedra romanistiky a germanistiky FF UKF v Nitre

"Pri niektorých odboroch budeme uvažovať o nahradení záverečnej práce inými formami," informuje Kopecká s dôvetkom, že na túto otázku nie je možné odpovedať všeobecne. Podľa hovorkyne je to totiž individuálne, možností je viacero a závisia od odboru.

"V niektorých odboroch však vypracovanie záverečnej práce bude mať naďalej nezastupiteľnú úlohu," zdôrazňuje hovorkyňa najstaršej a najväčšej slovenskej univerzity.

Študentská rada VŠ: Prínos tvorby prác je potrebné zvážiť

O potrebe zváženia prínosu tvorby elaborátov pri konkrétnych študijných programoch, najmä s ohľadom na pokročilosť generatívnej umelej inteligencie, je presvedčená aj Študentská rada vysokých škôl.

"V Rade sa zhodujeme na vhodnosti pridať vysokej škole možnosť využiť iné a inovatívne formy ukončenia vysokoškolského štúdia 1. a 2. stupňa," hovorí pre Štandard jej poverený predseda Miroslav Malinovský. Ponechanie či nahradenie záverečných prác by podľa jeho slov nechali na autonómnom uvážení riadne akreditovaných vysokých škôl. 

Bratislavský „Štúrak“ opravujú. Študenti nemajú kde bývať, podnájmy sú drahé, tvrdia

Mohlo by Vás zaujímať Bratislavský „Štúrak“ opravujú. Študenti nemajú kde bývať, podnájmy sú drahé, tvrdia

Štandard sa zároveň pýtal, aké výhody a nevýhody vidia v implementácii AI do procesu písania diplomových prác z pohľadu študentov.

"Dalo by sa povedať, že aj v prípade AI ako nástroja pri písaní záverečných prác platí staré známe: dobrý sluha, ale zlý pán," zdôrazňuje Malinovský s dôvetkom, že AI môže byť výborným pomocníkom pri formálnych úpravách textu, pri ponúkaní iného, podnetného rámca uvažovania o riešenom probléme, ako aj pri vyhľadávaní ďalších užitočných zdrojov.

"Na druhej strane, ak sa niekto rozhodne zneužiť AI na vypracovanie celých textov či formulovanie záverov, ktoré vydáva za vlastné, písomná práca stráca svoj význam," zdôrazňuje predseda rady vysokoškolákov, pretože podľa jeho slov neodráža študentovu schopnosť samostatne a tvorivo myslieť a písať.

V takomto prípade, dodáva Malinovský, už nemôžeme hovoriť o zodpovednom a etickom využití AI, ale o hanebnom, už spomínanom akademickom podvode.

Väčšina študentov by podporila zrušenie prác

Podľa ankety denníka Štandard medzi študentmi vysokých škôl rôznych odborov využíva umelú inteligenciu pri štúdiu a práci 24 z 38 respondentov, zatiaľ čo 14 študentov uvádza, že AI vo svojej akademickej praxi nevyužíva.

Viacerí študenti tvrdia, že umelú inteligenciu využívajú najmä na generovanie textu (11 hlasov) a kontrolu gramatiky (5 hlasov). Až 25 respondentov súhlasí s názorom, že AI im výrazne uľahčuje písanie akademických prác.

Ako sami tvrdia, AI je pre nich pomocníkom aj pri „hľadaní relevantných zdrojov v rôznych jazykoch“, „extrahovaní kľúčových informácií zo zdĺhavých textov“ či „v kritickom posudzovaní kvality zdrojov“. Mnohí umelú inteligenciu využívajú aj na správny zápis citácií či napríklad na vyhľadávanie vedeckých štúdií. "Využívam ho aj na spätnú väzbu a kritiku práce pred jej odovzdaním," dodáva študentka marketingu.

Podľa prieskumu až 43 percent študentov verí, že v ére umelej inteligencie už písanie akademických prác stráca svoj pôvodný význam.

Bývalá študentka pedagogickej fakulty poznamenala, že písanie prác podľa nej nemalo zmysel ani pred nástupom umelej inteligencie, keďže išlo hlavne o opakovanie informácií a parafrázovanie už raz napísaných kníh.

Zvládli by povinnú maturitu z matematiky? Školáci sú proti, univerzity ju chcú čo najskôr

Mohlo by Vás zaujímať Zvládli by povinnú maturitu z matematiky? Školáci sú proti, univerzity ju chcú čo najskôr

Zmeny predstaví rezort v prvej polovici budúceho roka

Ministerstvo školstva pre Štandard potvrdilo, že v prípade písania záverečných prác plánuje legislatívne zmeny. Konkrétne by mohli byť predstavené v prvej polovici roka 2025.

Rezort okrem toho pripravuje aj vydanie odporúčaných materiálov, ktoré sa budú zaoberať regulovaním využívania nástrojov umelej inteligencie v akademickom prostredí. Finálne rozhodnutie v tejto otázke bude podľa informácií ponechané na jednotlivých vysokých školách, pričom ministerstvo stanoví základné rámce.

"Potreba zmeniť súčasný model sa však jasne prejavuje vo viacerých odboroch, najmä v medicíne," uzatvára rezort, ktorý apeluje na naliehavú novelizáciu.