Časť diaľnice pri Bratislave opäť uzatvoria. Cez víkend pribudne nové napojenie D1 a D4

Motoristi budú využívať ďalšiu časť diaľničného prepojenia pri Bratislave. Po napojení druhej vetvy križovatky z D1 na D4 sa cez víkend dostanú v smere od Trnavy na Raču. Diaľnica D1 od Senca do Bratislavy bude predtým uzavretá.

nds obmedzenie d1d4 nds web Doprava na diaľnici D1 v okolí hlavného mesta bude obmedzená. Foto: NDS (ndsas.sk).

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zároveň upozornila, že diaľnicu D1 v smere do hlavného mesta po križovatku Zlaté piesky začnú uzatvárať už v piatok o 15:00 a uzatvoria ju od 17:00 podľa plánu do nedeľnej noci.

Pred samotným napojením vetvy z D1 na D4 treba rozmiestniť mnoho dopravných značiek a nastriekať či nalepiť na vozovku viac ako desať kilometrov čiar. Tieto práce majú trvať počas víkendu nonstop, aj v noci. Vodiči sa predbežne od pondelka budú môcť vyhnúť jazde po D1 cez Bratislavu.

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Filip Macháček potvrdil, že sú pripravení splniť aj tento medzník. „Veríme, že počasie nám bude opäť priať a práce sa podarí zrealizovať rovnako úspešne ako minulý víkend. A to i napriek tomu, že objem prác je ďaleko vyšší ako pred týždňom,“ uviedol šéf diaľničiarov.

Filip Macháček. Foto: Jaroslav Novák/TASR.

V Bernolákove mierne zlepšenie plynulosti dopravy

Vybudovanie križovatky D1 a D4 je súčasťou projektu na rozšírenie úseku D1 od Bratislavy po križovatku Triblavina. Motoristi sa od nedele 24. novembra už môžu napojiť z D4 na D1 v smere od Jaroviec na Trnavu. Počas predošlého víkendu, od piatkového večera, tomu tiež predchádzalo uzavretie D1 od Zlatých pieskov po Senec. Diaľničné prepojenie má odľahčiť preťaženú premávku na bratislavskom úseku D1, vrátane Prístavného mosta, najmä od tranzitnej dopravy.

Starosta Bernolákova Miroslav Turenič pre Štandard potvrdil, že po otvorení vetvy z D4 na D1 a zjazdu z križovatky Triblavina na D1 zaznamenali mierne zlepšenie plynulosti dopravy na niektorých úsekoch cesty I/61, najmä v smere na Senec.

„Zatiaľ je však príliš skoro na detailné hodnotenie. Očakávame, že v najbližších dňoch sa prejavia výraznejšie zmeny, hlavne v čase rannej a popoludňajšej špičky. V súvislosti s novým napojením predpokladáme zníženie objemu tranzitnej dopravy cez Bernolákovo, čo by malo prispieť k lepšej plynulosti lokálnej dopravy,“ priblížil Miroslav Turenič.

Verí, že postupným dokončovaním týchto kľúčových dopravných projektov sa doprava v tomto regióne výrazne zlepší a prinesie to benefity pre obyvateľov.

Výstavba križovatky D1 a D4. Foto: NDS/FB.

Posledné obmedzenie na D1 v tomto roku

Diaľničiari zatiaľ nemali dáta v reálnom čase o presune premávky na vonkajší, tzv. nultý bratislavský obchvat na D4 po otvorení prvej vetvy, ale predpokladajú, že využitie diaľnice bude nábehové. Po prepojení dopravy aj z D1 na D4 očakávajú od budúceho týždňa odľahčenie premávky cez Prístavný most.

Štandard sa zaujímal, kedy sa budú môcť motoristi napojiť z D1 na D4 aj v smere na Jarovce. „Ide o ďalšiu fázu projektu, o ktorej budeme včas informovať, nakoľko ide o ďalšiu vetvu v smere Trnava – Jarovce. Po sprístupnení vetvy budúci týždeň sa však bude možné pre tranzitnú dopravu otočiť v smere od Trnavy na Jarovce v križovatke Čierna voda na D4,“ odpovedala nám NDS.

Aktuálne víkendové uzatvorenie D1 medzi Sencom a Zlatými pieskami je posledné obmedzenie dopravy na D1 v tomto roku. Práce síce budú pokračovať aj v najbližšom období, no dopravy sa dotknú až v prvom štvrťroku 2025. Práve vtedy začnú rekonštrukciu mostov na diaľnici D1.

„Rekonštrukcia mostných objektov je po dekádach užívania absolútne nevyhnutná,“ tvrdia diaľničiari. Pre zaistenie prác bude doprava presmerovaná na kolektory, obchádzkové vetvy a na práve napojené vetvy v smere z Jaroviec na Trnavu a z Trnavy na Raču a Stupavu.

Stavba rozšírenia D1 pri Bratislave. Foto: NDS (d1d4.sk).

Šéf cestných dopravcov očakáva spomalenie premávky

Prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský predpokladá po prepojení D1 a D4 zlepšenie situácie na ceste I/61 a ceste II/127. A to v okolí obcí Ivanka pri Dunaji, Bernolákovo a Chorvátsky Grob, keďže zjazd z D4 viedol tam.

„S veľkou pravdepodobnosťou sa spomalí zasa premávka na D1 za Bratislavou, čo sa zlepší až potom, ako bude mať v tomto úseku D1 v každom smere plnohodnotné tri pruhy,“ uviedol pre Štandard.

V súvislosti s presmerovaním tranzitnej dopravy na D4 považuje za dôležité nastavenie ceny za mýto, ktorá nutne neodradí od jazdy po nultom obchvate. Veľa vozidiel totiž zásobuje tovarmi aj časti Bratislavy.

„Preto by sme mali byť opatrní s nejakým vyšším mýtom v tomto úseku. Zabúda sa, že skutočným problémom je neexistencia severného obchvatu Bratislavy, že nákladné vozidlá musia ísť cez Most Lanfranconi,“ upozornil šéf ČESMAD Slovakia. Podľa neho pomôže až tunel Karpaty a pokiaľ nebude,
premávka cez Bratislavu sa nezlepší ani zvýšením mýta. Tým sa len zdraží preprava.

Pavol Piešťanský (vľavo) s ministrom dopravy Jozefom Rážom. Foto: ČESMAD Slovakia/FB

Problémy pre oneskorené prepojenie diaľnic

D1 a D4 prepájajú tri roky po sprevádzkovaní D4 spolu s rýchlostnou cestou R7 v rámci PPP projektu. Oneskorenie prepojenia oboch diaľnic podľa prezidenta združenia spôsobilo problémy osobnej i nákladnej doprave, zhoršila sa situácia v cestnej premávke, zvýšili sa zápchy, spotreba paliva aj množstvo emisií.

„Prepojenie D4 a D1 bez tunela Karpaty je v zásade zvýšením dostupnosti pre obyvateľstvo rýchlo rastúcej periférie Bratislavy a tunajších obcí, než revolúciou pre nákladnú dopravu, respektíve pre jej tranzit cez Bratislavu,“ myslí si Pavol Piešťanský.

Zásadný vplyv pre nákladnú dopravu by podľa neho malo vyriešenie prechodu cez Malé Karpaty. Prechod Biela Hora na trase Trstín – Jablonica je v súčasnosti uzatvorený a prejazd cez Pezinskú Babu na ceste Pezinok – Malacky je zakázaný. Zákonite teda kamióny musia ísť cez Bratislavu a Most Lanfranconi na D2.