Rozbieha sa obchodná vojna automobiliek. A neobíde ani Slovensko

Slovenská ekonomika sa aj za pomoci politickej podpory extrémne špecializovala na automobilový priemysel. V počte vyprodukovaných automobilov takmer 200 na tisíc obyvateľov za rok sme majstri sveta.

Montáž vozidiel. Foto: Jakub Kotian/TASR

Montáž vozidiel. Foto: Jakub Kotian/TASR

Chyby v európskej zelenej a zahraničnej politike, ktoré majú dosah na tento priemysel, budú preto pre slovenskú ekonomiku zásadné.

Európa zaviedla clá na čínske elektromobily. Čína zvažuje pomstu v podobe vysokých ciel na dovážané európske vozidlá so spaľovacími motormi a teraz spolu vyjednávajú kompromis. Nová administratíva v USA tiež rozmýšľa o zavedení ciel v tejto brandži.

Produkcia automobilov na obyvateľa.

Produkčná štruktúra automobilového priemyslu sa rozpadá a nanovo skladá nielen pre príliš ambiciózne zelené ciele kariérnych politikov v Bruseli. Karty mieša aj radikálny nástup Číny do produkcie smiešne lacných elektromobilov, ktorými zaplavuje svet. Tento prerod si všimli aj v Medzinárodnom menovom fonde, kde k téme nedávno vydali výskumný článok. Slovensko v ich modeloch dopadov tejto zmeny vychádza najhoršie:

„Dokonca aj z dlhodobého hľadiska po úplnom prispôsobení sa ekonomík povedie prenikanie Číny do automobilového priemyslu EÚ k značným stratám pre niektoré ekonomiky EÚ v rámci obchodného modelu. Maďarsku a Česku v tomto modeli vznikajú jedny z najväčších strát. Tento model však poukazuje na Slovensko ako na najhoršie postihnutú krajinu EÚ so stratami HDP presahujúcimi jedno percento v dlhodobom horizonte.“

Dosah na HDP podľa modelovaného šoku. Zdroj: Europe’s Shift to Electric Vehicles Amid Intensifying Global Competition (IMF Working Paper, 2024)

Čo sa týka zamestnanosti „šok z elektromobilov znamená výrazný presun pracovnej sily z automobilového priemyslu, a to až 2,6 percenta pracovnej sily v prípade Slovenska a 1,7 percenta v prípade Maďarska“.

Modelované straty pracovných miest v percentách celkovej pracovnej sily podľa krajín. Zdroj: Europe’s Shift to Electric Vehicles Amid Intensifying Global Competition (IMF Working Paper, 2024)

Nejde len o elektromobily. Európske automobilky sa v Číne trápia už dnes, ešte predtým, než sa obchodná vojna vôbec rozbehla. Z nemeckých automobiliek padli predaje v treťom kvartáli tohto roku najviac v prípade BMW, a to o 30 percent. Mercedes klesol o 13 percent, značky automobilky Volkswagen o 15 percent.

Zaujímavé je, že okrem slabšieho domáceho dopytu v Číne sa ako dôvody uvádzajú problémy s kvalitou európskych áut a zaostávanie v softvérovom vybavení oproti konkurenčným čínskym značkám. Nemôžeme zabúdať ani na cenu. Keď Suzuki vie v Indii vyrábané SUV predávať za osemtisíc dolárov, musí to zmeniť spôsob fungovania aj našich producentov.

Ak clá na nami vyrábané automobily okrem Číny zavedie aj Trumpova Amerika, dôsledky na slovenskú ekonomiku budú výrazne horšie, než namodelovali v MMF. Nemecko je v rámci EÚ, pokiaľ ide o absolútne čísla, ďaleko najväčším vývozcom automobilov do USA. No ak sa pozrieme na podiel tohto vývozu na HDP, víťazom je s vyše 2,5 percentami HDP jednoznačne Slovensko.

Graf: @DanielKral1

Radosť nášho premiéra Fica z víťazstva Trumpa tak môže mať trpký chvostík. Súčasná vláda by mala zobrať na vedomie, že čas takýchto dramatických zmien v odvetví, na ktorom je Slovensko závislé, je najhorším obdobím, kedy by mali tunajším firmám dramaticky zvyšovať dane a zhoršovať podnikateľské prostredie konsolidačnými opatreniami. Na zníženej produkcii a poklese zamestnanosti to zrejme bude cítiť aj bez nich.

Zdroj: ZPDZ