Žiaci chýbajú čoraz viac. Môže za to novela ospravedlneniek, tvrdí školská inšpekcia

Podľa novely totiž môžu rodičia ospravedlniť neprítomnosť svojho dieťaťa v škole (základnej aj strednej) maximálne na 10 dní v priebehu jedného mesiaca. Ospravedlnenie sa nedatuje na jeden kalendárny mesiac (od prvého dňa po posledný), ale od prvého dňa neprítomnosti žiaka.

Školská inšpekcia s novinkou ospravedlňovania školákov nesúhlasila už v zárodku, keď Ministerstvo školstva zaviedlo nové pravidlá s účinnosťou od 1. júna 2024. Obavy boli, zdá sa, na mieste.

V priebehu školského roka 2022/2023 žiaci študijných odborov (ŠO) a učebných odborov (UO) inšpekciou sledovaných škôl vymeškali celkovo 966 546 hodín, uvádza sa v Správe o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v Slovenskej republike v školskom roku 2023/2024.

"Za uvedený školský rok vymeškali žiaci celkovo 2 642 723 vyučovacích hodín, čo bolo výrazne viac ako v roku 2017/2018," uvádza školská inšpekcia.

Na základe podnetov bolo vykonaných 25 inšpekcií s rôznym predmetom kontroly. Vykonaných bolo 6 515 hospitácií, z toho 528 v materských školách, 4 152 v základných školách, 630 na gymnáziách a 1 205 v stredných odborných školách. Školskí inšpektori kontrolovali 2 841 opatrení, z ktorých riaditelia škôl a školských zariadení splnili 77,7 percenta.

V triedach a v škole nám zastal čas, tvrdí hlavná školská inšpektorka

Mohlo by Vás zaujímať V triedach a v škole nám zastal čas, tvrdí hlavná školská inšpektorka

Alarmujúci počet hodín podľa výsledkov vymeškali žiaci 2-ročných učebných odborov, keď priemer celkovo vymeškaných hodín na žiaka dosiahol až 329,2 hodiny.

"Možnou príčinou vysokej absencie na vyučovaní je aj spôsob ospravedlňovania žiakov v zmysle súčasne platnej legislatívy," uvádza v dokumente školská inšpekcia s dôvetkom, že toto ustanovenie zákona na základe ich zistení negatívne zvyšuje počet vymeškaných vyučovacích hodín na školách.

Priemerný počet ospravedlnených hodín na žiaka za sledované obdobie. Foto: Reprofoto/Štátna školská inšpekcia

Rozdiely v počtoch vymeškaných neospravedlnených hodín

Podľa najnovšej analýzy sa medzi žiakmi študijných odborov a učebných odborov prejavujú výrazné rozdiely v počte vymeškaných neospravedlnených hodín. Štatistiky ukazujú, že priemerný počet takýchto hodín na žiaka študijného odboru je 2,9 hodiny. Na porovnanie, v trojročných učebných odboroch dosahuje priemer až 19,5 hodiny, pričom v dvojročných UO tento počet dramaticky stúpa na 95,6 hodiny.

Okrem toho sa líši aj počet žiakov, ktorí za mesiac vymeškajú viac ako 15 neospravedlnených hodín. V rámci ŠO tento podiel predstavuje 1,2 percenta z celkového počtu žiakov, zatiaľ čo v UO je to alarmujúcich 20,2 percenta.

Reprofoto: Správa o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v SR.

Keď nejde do školy jeden, nejde ani druhý, tvrdia Rómovia

Inšpekcia sa v školskom roku 2023/24 zamerala aj na školy s vyšším podielom (60 a viac percent) žiakov z rómskych komunít a sociálne znevýhodneného prostredia. Žiaci z marginalizovaných komunít (MRK) v období 2022/2023 vymeškali s ospravedlnením 213,7 hodiny na žiaka, čo predstavuje takmer 7 týždňov absencie.

"Zistenia z posúdenia úrovne výchovno-vzdelávacieho procesu týchto škôl sú viac ako znepokojivé," uvádza inšpekcia s dôvetkom, že celková úroveň učenia sa týchto žiakov je málo vyhovujúca (36 percent) a o 25 percent nižšia ako úroveň učenia sa žiakov v ostatných kontrolovaných ZŠ.

"Žiaci v školách s vyšším podielom žiakov z MRK preukázali nevyhovujúcu úroveň v poznávacích (28,6 percenta) i v občianskych kompetenciách (26,9 percenta)," zdôrazňujú inšpektori.

Štandard sa na situáciu s vymeškávaním hodín preto pýtal aj samotných obyvateľov rómskej osady. Absencie u detí z marginalizovaných komunít patria totiž k častým javom.

"Moja sestra chodí do školy, do štvrtého ročníka," tvrdí Lukáš Billý z osady na východe Slovenska. Keď nejde do školy jeden, podľa jeho slov nejde ani druhý.

"Neznam, prečo tak," pokračuje Lukáš s dôvetkom, že sa školákom nechce školu navštevovať, lebo nemajú "peňeži".

"Potom idú do lekára, ten dá pečiatku a hotovo," objasňuje východniar. "Tu nit také, aby učiteľ kontroloval dochádzku," vysvetľuje Lukáš rómskeho pôvodu v šarištine.

Štandard sa pýtal aj ďalšieho z obyvateľov tej istej osady, otca dvoch detí, ktoré navštevujú siedmy a ôsmy ročník základnej školy. Ten predošlé tvrdenia jeho kamaráta popiera.

"Moje deti väčšinou chodia do školy. Keď sú choré, idú k doktorovi, ale to, aby mali ostať doma len tak, to nie," vysvetľuje Peter Šoma s tým, že nevie nič o tom, aby niekto z osady vymeškával hodiny v škole bez príčiny.

"Keď mám choré deti, vždy volám učiteľovi a ospravedlním ich," dodáva otec dvoch detí.

EduPage: Učitelia cítia tlak na neustálu dostupnosť, rodičia vraj správy dostávajú večer

Mohlo by Vás zaujímať EduPage: Učitelia cítia tlak na neustálu dostupnosť, rodičia vraj správy dostávajú večer

Štandard sa pýtal aj majority. Matka Petra z Bernolákova naopak tvrdí, že si nepamätá, kedy svoje dve dcéry vo veku 17 a 14 rokov ospravedlňovala počas piatich po sebe nasledujúcich dní.

"Extrémne mi však vyhovuje, že nemusím riešiť ospravedlnenky pre deti a viem to cez EduPage vyriešiť sama," tvrdí matka žiačok ôsmeho ročníka základnej školy a tretieho ročníka strednej školy.

"Využívame to, keď to potrebujeme. Keď majú deti teploty, ostanú dva-tri dni doma a vrátia sa do školy," objasňuje Petra. Škola, podľa jej slov, ospravedlnenia vyžaduje a urguje rodičov, aby ich priniesli čo najskôr. Dcéry jej vraj doma hovoria, že ostatní spolužiaci majú nadmerne vysoký počet vymeškaných hodín.

"Takže áno, novela v niečom problematická bude, keďže môžu vymeškať až 10 dní a mesiac má 20 dní," dodáva matka dvoch tínedžeriek.

Učitelia apelujú na záškoláctvo, počet povolených absencií je vraj nešťastné riešenie

Riaditeľ mestskej základnej školy v Rožňave Richard Szöllös tvrdí, že vidí väčší problém so záškoláctvom ako s novelou.

Aj školská inšpekcia potvrdzuje, že neospravedlnené absencie zapríčiňuje - podľa vyjadrení viacerých riaditeľov škôl - najmä záškoláctvo.

"Dlhodobé a neriešené záškoláctvo prináša ďalšie problémy, ktoré znižujú šancu na budúce uplatnenie žiakov v živote, preto je dôležitá efektívna a systematická spolupráca školy, školského podporného tímu so zákonnými zástupcami a zriaďovateľom," uvádza inšpekcia.

Szöllös pre Štandard potvrdzuje, že u detí z marginalizovaných skupín je vyššie percento vymeškaných hodín. Dopĺňa, že rodičia žiakov si často ani nedávajú námahu ospravedlniť deti na povolených päť či desať dní.

"Pediatri vypisujú ospravedlnenky krížom-krážom, z našej strany je to ťažko riešiteľné," apeluje na situáciu riaditeľ.

Silvia Demská, učiteľka s viac ako dvadsaťročnou praxou zo Základnej školy sv. Faustíny v Dlhej Lúke opisuje, ako v minulosti riešili nepravidelnú dochádzku a aké dôsledky majú dnešné pravidlá.

„Kedysi mohli deti vymeškať maximálne tri dni bez ospravedlnenia od lekára. Ak mali viac neospravedlnených hodín, museli sme to hlásiť na sociálny úrad, čo znamenalo, že rodičia mohli prísť o sociálne dávky," tvrdí Demská, podľa ktorej táto kontrola fungovala, deti chodili do školy omnoho pravidelnejšie a učivo zvládali tak dobre, ako ostatné deti v triede.

"Situácia sa otočila, rómske deti zaostávajú oveľa viac, aj keď sú šikovní, veľa vymeškávajú a väčšina nerobí doma nič," zdôrazňuje vyučujúca prvého stupňa, podľa ktorej si z celej triedy robí domáce úlohy doma iba jeden rómsky žiak.

Deti z marginalizovaného prostredia po týždni doma - podľa slov učiteľky - zabudnú, čo sa naučili. "Ako učiteľ sa musím k učivu spätne vrátiť a znova si ho s nimi osvojovať," dodáva Demská.

"Vidím, že zo štyroch rómskych detí, ktoré mám v triede, dvaja zostávajú doma bez zjavného dôvodu,“ opisuje vyučujúca cirkevnej základnej školy každodenné výzvy vo svojej práci.

Práve nárast ospravedlňovaní rodičmi považuje za jeden z hlavných problémov. „Nie je to šťastné riešenie. U bielych detí tento problém takmer nevidím – rodičia si na to dávajú pozor. U rómskych detí je však situácia horšia,“ tvrdí pedagogička.

Školy zavádzajú opatrenia na zníženie záškoláctva

Školy na Slovensku prijali sériu opatrení zameraných na elimináciu záškoláctva. Podľa výchovných poradcov ide o kombináciu preventívnych aj kontrolných mechanizmov. Najčastejším opatrením je pravidelné informovanie zákonných zástupcov o dochádzke žiakov, ktoré zaviedlo až 76,9 percenta škôl.

Viac ako polovica škôl (65,4 percenta) upravila školské poriadky s dôrazom na pravidlá týkajúce sa neskorých príchodov a povoleného počtu neospravedlnených hodín. Takmer 40 percent škôl (38,5 percenta) sa sústreďuje na dôsledné kontrolovanie rannej dochádzky.

Ďalším nástrojom je spolupráca s orgánmi štátnej správy a s obcami. Približne 34,6 percenta škôl oznamuje prípady, keď žiak bez ospravedlnenia vymešká viac ako 15 vyučovacích hodín mesačne. Moderné technológie využíva 30,8 percenta škôl, ktoré zaviedli elektronický systém na monitorovanie dochádzky.

Limit ospravedlnení rodičom bol v minulosti maximálne tri dni

Platné školské predpisy rodičom dlhé roky dovoľovali, aby mohli svoje dieťa ospravedlniť zo školy bez lekárskej pečiatky po dobu maximálne troch po sebe nasledujúcich dní.

Prvá zmena pravidiel nastala počas pandémie, keď sa podľa jedného z opatrení zvýšil počet dní z pôvodných troch na päť, počas ktorých mohli rodičia sami ospravedlniť svoje ratolesti bez návštevy lekára.

Zákon však neurčoval, koľkokrát mohli rodičia napísať takúto ospravedlnenku. Vtedajšie zmeny mali za cieľ minimalizovať potrebu návštev lekárov, znížiť administratívnu záťaž na zdravotnícky systém a zamedziť šíreniu chorôb maloletých v ambulanciách.

Po pandémii sa limit ospravedlnení nezmenil. Paradoxne, ešte sa zvýšil, hoci sa aspoň ohraničil.

Ministerstvo školstva totiž s účinnosťou od 1. júna 2024 zaviedlo novinku v pravidlách pre ospravedlnenky, ktorá vyvolala značnú kritiku nielen zo strany škôl. Novela je určená materským, základným aj stredným školám.

V minulosti sme sa téme podrobne venovali v osobitnom článku:

Žiak vynechá každú polovicu mesiaca, učitelia kritizujú nový počet ospravedlnení od rodiča

Mohlo by Vás zaujímať Žiak vynechá každú polovicu mesiaca, učitelia kritizujú nový počet ospravedlnení od rodiča