Modernizácia trate Poprad – Vydrník nezačne skôr ako na jar
Stavebné práce nezačnú aj napriek tomu, že už rok je podpísaná zmluva medzi Železnicami Slovenskej republiky a Združením pod Dubinou na modernizáciu železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad –Tatry (mimo) – Krompachy. Časť: A.1 Poprad – Tatry (mimo) – Vydrník v hodnote takmer 369 miliónov eur.
„Investičná akcia k dnešnému dňu nebola plnohodnotne aktivovaná podľa zámeru Železníc Slovenskej republiky ako jej investora,“ zhodnotila pre Štandard súčasný stav na tomto projekte hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Doteraz sa na stavbe uskutočnila takzvaná geologická úloha, ktorej cieľom bolo podrobne preskúmať geologické prostredie budúceho tunela Španí háj. Stanovili sa hydrologické pomery a ostatné parametre geomorfologického charakteru tak, aby sa eliminovali riziká spojené s budúcim razením tunela. Zhotoviteľ momentálne rieši aj administráciu úkonov súvisiacu s veľkým množstvom inžinierskych sietí.
„Skutočnou prekážkou je však prebiehajúci archeologický výskum, ktorý je priamym výsledkom archeologického prieskumu, v rámci ktorého boli v stavbou dotknutých lokalitách identifikované nálezy z mladšej doby bronzovej, ako aj obdobia sťahovania národov,“ uviedla hovorkyňa. Predpoklad pokračovania archeologickej činnosti je podľa Lánikovej až do konca jarných mesiacov roku 2025.
„Vzhľadom na skutočnosť, že stavba modernizácie železničnej infraštruktúry je líniová a v jej trase boli zistené nálezy, je do ukončenia archeologického prieskumu prakticky nemožné začať práce tak, aby ich priebeh bol kontinuálny, časovo, významovo a vecne previazaný, ako to predpokladá projekt organizácie výstavby. Veríme, že najneskôr v apríli 2025 úplne pominú dôvody, respektíve prekážky pre riadne začatie prác,“ zdôvodnila posun začiatku modernizácie hovorkyňa železníc.
[link url =https://standard.sk/831627/poprad-caka-rekonstrukcia-namestia-mesto-ma-vo-vyhlade-aj-ine-vyznamne-investicie]V súvislosti s rekonštrukciou železničného nadjazdu v Poprade a nevyhnutnou uzávierkou cesty I/66 bude potrebné najskôr dobudovať obchádzkovú trasu cez ulice Kukučínová a Levočská, spojenú s výstavbou okružnej križovatky na ceste I/18 s napojením Levočskej ulice v Poprade. Aj preto možno predpokladať, že s prácami na nadjazde sa začne zrejme najskôr v lete budúceho roku.
Presný začiatok a postup činností určí až projekt organizácie výstavby, ktorý bude známy po ukončení archeologického výskumu. „Až následne bude možné predložiť skutočnosti zodpovedajúci harmonogram stavebných prác so stanovením konkrétnych míľnikov v podobe jednotlivých stavebných objektov a prevádzkových súborov,“ dodala Lániková.
V rámci modernizácie trate pribudne v Poprade ďalší železničný nadjazd. Ten vyrastie na mieste súčasného podchodu, ktorý spája centrum mesta s mestskou časťou Spišská Sobota.
„Uvedený podchod bude zachovaný, pričom sa prebuduje na most, ktorý povedie ponad výhľadovú komunikáciu medzi ulicami Nová a Jiřího Wolkera. V rámci objektu bude vytvorený koridor chodníka v obdobných šírkových parametroch, ako je vedený popod železničnú trať v súčasnosti,“ doplnila hovorkyňa železníc.
Po ukončení celého projektu majú na zmodernizovanom úseku Poprad – Vydrník premávať vlaky rýchlosťou 160km/h. Zvýši sa tiež priestorová priechodnosť trate, únosnosť železničného spodku, bezpečnosť prevádzky a cestujúcich.
Skvalitní sa tiež kultúra, komfort a plynulosť cestovania, znížia sa negatívne vplyvy železničnej prevádzky na obyvateľstvo a zlepšiť a skvalitniť sa má aj životné prostredie. Lehota výstavby celého úseku je do 1 004 dní od odovzdania prvého staveniska. Združenie pod Dubinou, ktoré je zhotoviteľom diela, tvoria TSS Grade Bratislava a Doprastav Bratislava.