Bratislava sa dočkala priameho vlakového spojenia s ďalším župným mestom
Nitrania i Bratislavčania na toto vlakové spojenie čakali dlhé roky, keďže dostať sa vlakom z jedného mesta do druhého bolo doteraz bez prestupu nemožné. Sľuby kompetentných sa novým grafikonom stali skutočnosťou.
Vlaky budú medzi oboma krajskými mestami premávať každé dve hodiny, pričom v oboch smeroch bude vypravených po deväť vlakov. Tie v Bratislave budú končiť na stanici Nové Mesto.
Autobus je zatiaľ rýchlejší
Cesta vlakom dlhá 87 km - ktorá prechádza aj cez Hlohovec, Brestovany, Trnavu či Pezinok - by mala podľa grafikonu trvať hodinu a 37 minút, pričom obyčajné celé cestovné 2. triedy stojí 5,1 eura.
Cesta autobusom na priamej trase merajúcej asi 90 km by mala v ideálnom stave trvať o čosi viac ako hodinu za cenu okolo 6,50 eura.
Nová linka Nitra - Bratislava vznikla na základe objednávky s navýšením dopravného výkonu nielen v diaľkovej, ale aj regionálnej doprave.
„Vďaka dlhodobo očakávanej priamej linke medzi Bratislavou a Nitrou počítame so zlepšením dostupnosti hlavného mesta s ďalším krajským mestom,“ uviedol pre Štandard hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK) Dominik Drevický.
Zastávka bude aj v Pezinku
Trasa vlaku cez Brestovany a Pezinok má podľa Drevického svoje opodstatnenie. „Práve zrýchlené vlaky REX (regionálny expres, pozn. autora) Nitra – Trnava – Bratislava, ako aj osobné vlaky na trase Nitra – Trnava zabezpečia dostupnosť železničnej dopravy pre obyvateľov Brestovian,“ vysvetľuje hovorca ŽSSK.
Linka podľa neho zároveň rozšíri ponuku spojov v Pezinku, kde sa nachádza významný prestupný terminál v rámci Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK).

Vlak končí v stanici Bratislava-Nové Mesto pre obmedzenú kapacitu hlavnej stanice Bratislava. Po ukončení výluk na úseku Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka spôsobených prácami na železničnej infraštruktúre Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), sa bude môcť linka predĺžiť až do petržalskej stanice.
„Dĺžka jazdy vlakov medzi Bratislavou a Nitrou je spôsobená stavom železničnej infraštruktúry, ktorú spravujú ŽSR. Rýchlosť vlakov je obmedzená na 80 km/h v úseku Lužianky – Leopoldov a na 120 km/h v úseku Leopoldov – Bratislava-Nové Mesto,“ skonštatoval Drevický.
Nová trasa zatiaľ nebude
Železnice plánovali postaviť aj novú elektrifikovanú trať medzi Nitrou a Trnovcom nad Váhom pri Šali, skadiaľ by vlak pokračoval smerom do Bratislavy, takže i tu by bolo priame spojenie s hlavným mestom. Zatiaľ ale zostalo všetko iba v rovine plánov.
„V rámci strategických zámerov pre rozvoj železničnej infraštruktúry zabezpečili Železnice slovenskej republiky v roku 2014 spracovanie technicko-ekonomickej štúdie pre projekt Optimalizácie a elektrifikácie trate Leopoldov – Nitra – Šurany. V rámci štúdie bol posudzovaný aj variant výstavby novej trate Nitra – Trnovec nad Váhom,“ píše sa v materiáli ŽSR.
Ako sa napokon ukázalo, tento variant by si vyžiadal vysoké náklady a jeho socioekonomické prínosy by boli prinízke.
ŽSR a Útvar hodnoty za peniaze spracovali spoločnú analýzu jazdného a cestovného času medzi Bratislavou a Nitrou na základe dohodnutých vstupných údajov, a to cez uvažovanú novú trať Nitra – Trnovec nad Váhom a alternatívne po jestvujúcej trati Nitra – Leopoldov.
Stanica sa bude modernizovať
Výstavba železničnej trate do Trnovca nad Váhom, ktorá by priniesla priame prepojenie Nitry s Bratislavou, by stála podľa prepočtov z roku 2017 zhruba 140 miliónov eur.
Na otázku Štandardu, či bude železničná trať Nitra – Leopoldov napokon elektrifikovaná, nám hovorkyňa ŽSR Petra Lániková odpovedala, že pre daný zámer bolo vypracované aj hodnotenie vplyvu tohto projektu na životné prostredie.
"Keďže sa pre tento projekt nenašli zdroje na vyššie stupne projektovej dokumentácie a jej následnú realizáciu, v projektovej príprave sa nepokračovalo,“ uzavrela Lániková.
Aktuálne je tejto trati venovaná náležitá pozornosť k jej optimalizácii vrátane zavedenia diaľkového riadenia. Otázka elektrifikácie má byť súčasťou rozvoja, avšak v hre je aj model obsluhy regiónu hybridnými vozidlami. O výsledku budú ŽSR vedieť informovať až neskôr, v priebehu nasledujúceho roka.

Vynovenie nitrianskej stanice
„ŽSR aktuálne realizujú stavebné práce v priestoroch existujúcej staničnej budovy. Výstavba novej budovy alebo rozšírenie existujúcej však bude možné až počas modernizácie stanice Nitra vrátane koľajiska a nástupíšť. Rámcovo to ale nebude možné skôr ako o päť až sedem rokov, pretože teraz ešte nie je vypracovaná projektová dokumentácia,“ uviedla na záver Lániková.