Drucker: Rok 2025 bude v školstve rokom pravdy. Medzi priority patrí aj povinná škôlka

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas) v utorok počas tlačovej tlačovej konferencie predstavil priority rezortu na rok 2025. Hneď v úvode ho označil za rok pravdy.

„Niektoré riešenia, ktoré navrhujeme, si budú vyžadovať veľkú politickú, ale aj spoločenskú podporu,“ zdôraznil Drucker so slovami, že v rezorte budú prichádzať s náročnejšími výzvami.

Lepšie platové podmienky zamestnancov školstva

Prvou prioritou rezortu je podľa slov ministra lepšie ohodnotenie zamestnancov školstva. S odborármi, ako sám tvrdí, majú blízko k dohode, no je pripravený na diskusiu o platovom automate.

„Otvoril som kontradiskusiu, či a akým spôsobom budeme automatické zvyšovanie viazať na zlepšenie výsledkov vo vzdelávaní,“ dodal Drucker. V tejto súvislosti chce dosiahnuť aj zmenu vo vzdelávaní učiteľov a úpravy v ich príprave na výkon povolania.

„Musíme dosiahnuť spoločenskú dohodu, pretože slovenskí učitelia a ich priemerné mzdy patria ku chvostu Európskej únie,“ zdôraznil šéf rezortu.

Mohlo by Vás zaujímaťDrucker chce zvyšovať platy podľa výsledkov žiakov. Odborári nevylučujú zdravotnícky scenár

Povinná škôlka od troch rokov

Druhou prioritou je zavedenie povinnej predškolskej dochádzky od troch rokov. Podľa Druckera školstvo dlhodobo potrebuje zníženie veku predškolskej dochádzky.

Minister však prisľúbil zohľadniť aj názory rodičov, ktorí budú proti povinnému zápisu detí do školského systému od troch rokov.

„Určite budeme zohľadňovať aj tieto debaty. Musí nám ísť o zlepšovanie. Slovensko má najhoršie výsledky vplyvu chudoby na kvalitu vzdelávania. Musíme urobiť niečo s tým, aby sme deti dokázali pripraviť na celý vzdelávací proces,“ objasnil počas tlačovej konferencie šéf školstva.

Optimalizácia siete škôl či umelá inteligencia

Tretia priorita zahŕňa optimalizáciu siete stredných a základných škôl. Podľa ministra, ak chceme zabezpečiť kvalitné vzdelanie pre naše deti, musia mať prístup k dobre a moderne riadeným školám vo všetkých regiónoch.

Drucker označil umelú inteligenciu vo vzdelávaní za veľmi dôležitú štvrtú prioritu. „Verím, že nám dokáže zásadne zlepšiť vzdelávanie, pomôcť učiteľom a zvýšiť efektivitu celého vzdelávacieho procesu,“ zdôraznil minister školstva.

Dodal, že rezort chce pokračovať v doteraz najrozsiahlejšej digitalizácii škôl. Cieľom je zabezpečiť ich moderné technologické vybavenie, aby boli pripravené aj na integráciu umelej inteligencie do vzdelávacieho procesu.

Mohlo by Vás zaujímaťŽiaci chýbajú čoraz viac. Môže za to novela ospravedlneniek, tvrdí školská inšpekcia

Drucker avizoval, že popri prioritách sa zameria aj na balík opatrení a implementácií. Tie by mali priniesť novú politiku učebníc a dôraz na elektronický obsah prispôsobený aktuálnemu kurikulu. „Musíme hovoriť aj o elektronickom obsahu, aby bol šitý na mieru kurikula,“ zdôraznil. Ďalšou kľúčovou témou bude podľa šéfa rezortu reforma maturitných skúšok.

„Chceme tiež predstaviť zákon o vysokých školách, aby podporil spájanie vysokých škôl, tiež nový zákon o odbornom vzdelávaní, nový systém stredných priemyselných škôl, podporu detí s poruchami, tému duševného zdravia, zmenu kurikula pre všetky školy od roku 2025/2026,“ načrtol Drucker ďalšie témy, ktoré považuje za podstatné v diskusii. Za svoju dlhodobú prioritu označil desegregáciu a pomoc marginalizovaným rómskym komunitám.

„Budeme pokračovať v roku zmien – nielen rozprávať, ale aj implementovať. Rok 2025 bude testom schopnosti posunúť slovenské školstvo na novú úroveň,“ uzavrel minister školstva.

(let, tasr)