Na tento problém sa rozhodli reagovať motivačné štipendiá, ktoré majú povzbudiť študentov, aby svoje vysokoškolské roky strávili doma.
V Štandarde sme sa téme odlevu mozgov a motivačným štipendiám venovali podrobne a zisťovali sme, aký majú skutočný vplyv na rozhodovanie mladých ľudí.
Samotní študenti vysokých škôl majú na uvedenú podporu rôzne názory. Prinášame ich pohľady, skúsenosti a hodnotenia situácie v slovenskom školstve. Otázkou zostáva, či dokážu štipendiá zvrátiť odlev talentovaných mladých ľudí.
Štipendium motivuje, no odchodu nezabráni
Motivačné štipendium sa pre Alžbetu, poslucháčku tretieho ročníka na bakalárskom stupni, stalo rozhodujúcim dôvodom, prečo ostať na Slovensku.
„Zahraničné školy, ktoré som zvažovala, by ma svojimi školskými poplatkami vyšli približne na toľko, čo vlastne získavam touto finančnou podporou. Preto som si povedala, že bude rozumnejšie ostať tu tri roky a prípadne zo štipendia financovať ďalšie štúdium v zahraničí,“ vysvetľuje redakcii.
[link url =https://standard.sk/811746/kubikova-je-legitimne-ziadat-aby-si-lekari-bezplatne-studium-odpracovali-na-slovensku]Napriek tomu však na Slovensku neplánuje zostať. „Moje doterajšie štúdium je príliš teoretické a veľmi mi chýba praktický aspekt. V cudzine sa viac apeluje na túto praktickú časť, čo je jeden z hlavných dôvodov, prečo chcem pokračovať tam,“ hovorí.
Dodáva, že ju k tomu vedú aj ďalšie faktory. Často cestuje do zahraničia a má možnosť porovnať si životné štandardy. „Myslím si, že pre bežného študenta je jednoduchšie zvládať finančné výdavky a štúdium vonku, kde je hodinová mzda vyššia ako na Slovensku,“ uzatvára.
Nová možnosť financovania štúdia
Ďalším, ktorý sa zúčastnil ankety medzi vysokoškolákmi, bol Filip. Rovnako študent tretieho ročníka vysokej školy sa o možnosti získať štipendium dozvedel od svojej triednej učiteľky na strednej škole, ktorá mu túto informáciu poskytla v rámci školských aktivít.
Podľa jeho slov to zohralo dôležitú úlohu pri jeho rozhodovaní o pokračovaní v štúdiu na Slovensku. „Určite to bol jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol ostať tu a nesťahovať sa do zahraničia," dodáva Filip, ktorý si veľmi cení možnosti, ktoré mu slovenský školský systém poskytuje.
„Som zvyknutý na tunajšiu vzdelávaciu štruktúru a mám tu dobré vzťahy so spolužiakmi, čo je pre mňa veľmi dôležité," uzatvára.
Štipendium ho odradilo od odchodu do zahraničia
„My sme boli štartovací ročník, takže sme si o štipendiu hovorili aj medzi sebou so spolužiakmi, a tiež mi rodina pripomenula, že by sme túto možnosť určite mali využiť,“ vysvetľuje redakcii študent Šimon spôsob, ako sa o možnosti dozvedel ešte pred niekoľkými rokmi.
Hoci to podľa neho nebol hlavný dôvod prečo ostal doma, štipendium pre neho predstavovalo veľkú motiváciu ostať študovať na Slovensku. „Vedel som, že aj keby som nechcel brigádovať popri škole, stačilo by mi pracovať len cez leto, aby som si pokryl náklady na internát, cestovanie a základné potreby,“ dodáva.
[link url =https://standard.sk/858274/skore-terminy-prihlasok-a-prijimaciek-buduci-stredoskolaci-vraj-o-zmene-nevedeli-vcas]Šimon priznáva, že ešte pred prijatím štipendia váhal, či na vysokú školu vôbec pôjde, a zvažoval aj možnosť vycestovať do zahraničia. „Keď som štipendium dostal, povedal som si, že to skúsim,“ hovorí o svojom rozhodnutí. Štúdium urgentnej zdravotnej starostlivosti na Slovensku hodnotí ako veľmi kvalitné a neľutuje, že si ho vybral.
Plánuje však pokračovať v inom smere. „Keďže môj odbor má iba prvý stupeň vzdelania a nemá nadväzujúci magisterský či inžiniersky program, po ukončení školy začnem pracovať. Zrejme popritom diaľkovo budem študovať krízový manažment, aby som v budúcnosti mohol zastávať manažérske pozície v záchranných zložkách,“ vysvetľuje.
Aj napriek tomu však ostáva optimistický, že si na Slovensku nájde ďalšie príležitosti na rozvoj – napríklad v podobe špecializácie o niekoľko rokov. „Ak by som sa mal rozhodnúť znova, vybral by som si rovnako,“ dodal na záver.
Pred pár rokmi by bol jej názor iný
Pri ankete medzi vysokoškolákmi sme sa stretli aj s názormi, že situácia na Slovensku nie je priaznivá. Študentka vysokej školy, ktorá chcela zostať v anonymite, opisuje situáciu ako nepriaznivú a neistú. „Neviem, či by som budúcim vysokoškolákom viac neodporučila ísť radšej študovať do zahraničia,“ priznáva.
Ešte pred pár rokmi by vraj odpovedala inak. Vtedy verila, že by bolo dobré, keby kvalitní odborníci a talenty zostávali na Slovensku, aby tu mohli prispieť k rozvoju. V súčasnosti však jej názor nabral iný smer.
„Podplácať ľudí, aby tu ostali? Pri tom, ako tento štát vyzerá a pri neistote, ako bude vyzerať ekonomika o pár rokov, tých 9 000 eur nemusí nikoho zachrániť,“ hovorí.
Podľa nej nemá momentálne zmysel presviedčať študentov, aby zostávali, a skôr ich podporuje v tom, aby hľadali lepšie príležitosti v zahraničí. „Predtým som na takúto otázku reagovala inak, ale dnes vidím, že je lepšie, keď ľudia idú preč, než aby ostávali v neistej situácii tu,“ uzatvára.
Problémy s registráciou
„Na strednej škole nám o motivačných štipendiách nikto nehovoril, dozvedela som sa o tom až počas návštevy mojej základnej školy, keď mi učiteľka vysvetlila, o čo ide. Nabádala ma, aby som sa zaregistrovala, pretože to je to skvelá možnosť ako získať financie na štúdium. Povedala som si, že ak mám túto šancu, prečo to neskúsiť," objasnila ďalšia z opýtaných vysokoškolákov, Anežka.
[link url =https://standard.sk/867535/psycholog-krizo-bije-na-poplach-dalsich-iks-deti-caka-doma-a-moze-urobit-nieco-podobne]Anežka sa následne rozhodla prihlásiť, no narážala na problémy. „Skúsila som sa registrovať, no bohužiaľ, mi nešlo nahrať potrebné dokumenty. Ostatní, ktorí štipendium získali, neskôr narazili na problémy s vyplácaním. Určite by mi to pomohlo, ale už sa s tým nič nedá robiť,“ vysvetlila.
Ďalej uviedla, že sa nikdy nezamýšľala nad tým, že by išla študovať do zahraničia. Dodala, že ak sa niekto chce vzdelávať vonku, nemusí ísť na celé štúdium, pretože dnes existujú možnosti ako Erasmus, ktoré študentom umožňujú skúsiť si život v cudzine.
„Neviem, či je finančná motivácia tou najlepšou voľbou.“
Názor na efektivitu týchto štipendií vyjadrila poslucháčka vysokej školy skepticky. Osobne si nemyslí, že to je najlepší spôsob, ako motivovať študentov, aby zostali na Slovensku. Niektorí si môžu povedať, že radšej pôjdu do zahraničia, kde môžu lepšie žiť a pracovať, než aby ostali tu.
„Motivačné štipendiá ich síce môžu na chvíľu nalákať, ale čo potom? Po čase ich môže štúdium omrzieť alebo doštudujú školu a nenájdu si uplatnenie. A málokto si spomenie na štipendium, keď po dokončení univerzity nezíska prácu,“ objasnila svoj názor Anežka.
Vyjadruje tiež pochybnosti o celkovej efektivite takýchto motivácií: „Neviem, či motivácia peniazmi je najsprávnejšia voľba, pretože ak by to malo fungovať, malo by to byť zabezpečené naozaj pre každého. Nie tak, ako to bolo v mojom prípade, keď mi nevyšlo nahrávanie dokumentov a neskôr sa objavili problémy s vyplácaním.“
Motivačné štipendiá sú dôležitým faktorom, ktorý môže ovplyvniť rozhodovanie študentov o štúdiu doma alebo v zahraničí. Lenže rozhodnutie nezávisí len od financií, ale aj od kvality vzdelania, pracovných príležitostí a životných podmienok.