V uplynulých dňoch sa v Kúpeľoch Nimnica stretlo vyše stopäťdesiat podnikateľov na kresťanskej konferencii na tému Sila strategických rozhodnutí. Tí, ktorí nemohli prísť fyzicky, mali možnosť sledovať program aj online. Ako to tam vyzeralo?
Živá komunita ľudí, ktorá si pomáha a vzájomne sa inšpiruje
„Toto nie je len ‚obyčajná konferencia‘. Je to živá komunita ľudí, ktorá si pomáha a vzájomne sa inšpiruje. Nenájdete tu žiadne motivačné talky, ale zato autentické príbehy podnikateľov,“ píše na Facebooku jeden z mladších účastníkov konferencie Jaroslav Dodok, riaditeľ reklamnej agentúry Mavio Media. A presne o tom konferencia bola. O spoločenstve a príbehoch.
V stredu sa popoludňajší program začal netradične – športom. Vo futbalovom zápase si zmerali sily západniari verzus východniari. Priateľskú atmosféru nenarušila ani prehra východniarskeho tímu. „Naši podnikatelia hrali s takým nasadením, aké dávajú aj do svojho podnikania,“ opisuje zápas Michal Svetko, člen organizačného tímu konferencie. „Tento spoločný čas sme si naozaj užili a možno z toho vznikne milá tradícia,“ dodal.
Po prestávke viedol ďalšie dva bloky programu Marián Kolník (CIRE Consulting) na tému Trojaká obnova. Účastníkov previedol tromi základnými oblasťami, v ktorých by mal každý podnikateľ urobiť kľúčové strategické rozhodnutie. Ide o obnovu postoja a správania sa ku klientom, k spolupracovníkom a k sebe samému.
Nasledovali svedectvá, inšpiratívne príbehy niekoľkých podnikateľov o Božom konaní v ich životoch a biznise počas pandémie.
„Odznelo svedectvo o zlepšení a utužení vzťahov, o obnove firmy na Božích hodnotách, ktoré teraz po uvoľnení opatrení dali pevný základ na rast tržieb,“ približuje Svetko. „V povzbudivom svedectve odznel aj príbeh o tom, ako sa strach zamestnancov z pandémie zmenil na prehĺbenie vzťahov a rast vzájomnej dôvery. Pre viacerých podnikateľov znamenala pandémia príležitosť na prehodnotenie pohľadu na podnikanie, otvorenie nevidených dverí a objavenie nových príležitostí.“
Ján Košturiak vo svojom blogu o konferencii píše: „Cítim obrovskú silu tohto spoločenstva. Podnikatelia si vzájomne pomáhajú spoločnou modlitbou, ale aj zdieľaním skúseností a učením sa.“
Jeho slová potvrdzuje aj skúsenosť Jaroslava Dodoka: „Asi najviac ma dostal rozhovor s majiteľom, ktorý má niekoľko pobočiek svojej firmy po celom Slovensku. Keď som sa ho pýtal, ako zvládol posledných dvanásť mesiacov, povedal: ‚Bol to ťažký rok, museli sme zobrať niekoľko úverov, no neprepustili sme ani jedného zamestnanca.‘ Zostal som bez slov.“
Po skončení oficiálneho programu mali účastníci možnosť porozprávať sa pri pohári vína či inom občerstvení.
Povzbudenie vo viere, v biznise i vzájomnej pomoci
Vo štvrtok ráno pre účastníkov slúžil svätú omšu kňaz Vladimír Maslák z OZ Dobrý Pastier. Vo svätej omši pripomenul, že sa už niekoľko rokov každý večer o 22:00 modlí za podnikateľov a na diaľku ich požehnáva na všetky svetové strany.
Ešte pred prvou prednáškou viedol účastníkov modlitbou chvál tím Martindom Worship. Modlitba chvál je neodmysliteľnou súčasťou tejto konferencie a hoci nie všetkým účastníkom je tento druh modlitby blízky, naozaj cítiť, že sa toto spoločenstvo spolu modlí, niektorí aj spevom či postojom tela.
Ján Košturiak (IPA Slovakia) hovoril vo svojej prednáške o stratégii. Stratégia nie je to, čo hovoríme, ale to, čo robíme. Okrem iného citoval aj myšlienku kouča Tila Schwarza: Potrebujeme lídrov, ktorí pestujú pomarančovníky, nie manažérov, ktorí vytláčajú poslednú šťavu z ľudí. V príhovoroch Jána Košturiaka ani tentokrát nechýbalo prepojenie biznisu a hodnôt, zameranie na vyššie dobro, rodinu a vzťahy.
Veľmi svieže a inšpiratívne bolo aj vystúpenie Miroslava Očenáša (Kvety.sk), ktorý hovoril o tom, ako byť priekopníkom v týchto časoch. Vychádzal za zaujímavého porovnania toho, čo je v skutočnosti hodnotné a hodné obdivu, s tým, čo reálne konzumujeme a čomu dávame v živote priestor.
O praktické rady i novonadobudnuté skúsenosti sa s účastníkmi podelil Boris Gogola (Takoy.sk). Jeho témou bol online marketing a predaj cez internet.
Ľubomír Klieštik (Kamenárstvo Klieštik) hovoril o teórii obmedzení. Váhu jeho slov podčiarkol podnikateľ Dominik Špes (Sulinka). Po požiari vo firme len pár rokov dozadu došlo k rozsiahlemu poškodeniu výrobnej linky. Práve Ľubomír Klieštik mu pomohol pomocou aplikácie teórie obmedzení zvýšiť výkon linky z 15 paliet na 98 paliet na deň.
Klieštik ponúkol niekoľko možností, kde hľadať pomoc, koho konkrétne osloviť, keď niekto z prítomných rieši problémy či túži rásť v biznise, ale i vzťahoch, v rodine či v duchovnom živote.
O tom, že komunita kresťanských podnikateľov si naozaj pomáha, svedčia mnohé príbehy. Jaroslav Dodok uvádza: „Konferencia v Nimnici je pre mňa miestom, na ktoré sa rád vraciam. Práve kvôli tejto komunite ľudí. Ak by som ich nepoznal, asi by pandémia minulý rok položila aj našu firmu. Mal som však komu zavolať a koho poprosiť o radu. Aj vďaka tomu som nespravil veľa zlých rozhodnutí a dokonca sme dosiahli lepšie výsledky ako v roku 2019.“
Poobede mal príhovor Mário Tomášik (Spoločenstvo Martindom) na tému budovania stratégie podľa Božích princípov. Súčasťou bola aj spoločná modlitba či individuálne modlitby za účastníkov.
Záverečným bodom programu boli workshopy. Okrem vystupujúcich rečníkov viedla jeden z workshopov aj psychologička a koučka Denisa Zlevská.
Podnikateľské stretká
Stále je možnosť dostať sa k archívu konferencie. O ďalších možnostiach a plánoch hovorí Michal Svetko: „Podnikatelia sa pravidelne stretávajú v rámci iniciatívy malých podnikateľských stretiek. Konferenciu plánujeme zorganizovať aj na budúci rok. Podrobnosti budeme priebežne zverejňovať na webstránke rozvijame.sk.“
Ján Košturiak vo svojom blogu na margo kresťanskej konferencie a podnikateľských stretiek konštatuje: „Sila kresťanských podnikateľov rastie a pretvára našu krajinu k lepšiemu. Za vyše desať rokov som v tomto spoločenstve zažil veľa zázrakov. Podnikatelia sa učia podnikať a žiť podľa kresťanských princípov.“