Sága o cyklotrase na bratislavskom nábreží pokračuje. Magistrát chystá nové úpravy

Cyklotrasu na Vajanského nábreží, za ktorú je magistrát hlavného mesta vedený primátorom Matúšom Vallom neustále terčom kritiky, pritom upravovali už niekoľkokrát.

Ani zvýraznenie betónových obrubníkov reflexnými prvkami a stĺpikmi, či dokonca ani ich samotné premaľovanie reflexnou farbou však mnohým škodovým udalostiam nezabránilo. Viaceré prípady poškodených motorových vozidiel boli aj medializované.  

Plynulosti cestnej premávky síce pomohla nainštalovaná svetelná signalizácia na Šafárikovom námestí, no aj napriek nej sa vodiči neprestali sťažovať na zhoršený prejazd touto časťou Starého Mesta. A to nielen počas dopravnej špičky. K spomaleniu dopravy a kolónam tu dochádza často aj cez víkend. 

"Lex Vajanského"

Ešte v polovici minulého roka sa napätie z ciest a sociálnych sietí, na ktorých si vodiči vymieňali svoje názory so zástancami cyklotrasy, presunulo až do parlamentu. Tu sa poslancom vládnych strán podarilo dosiahnuť schválenie novely cestného zákona, ktorá mala podobným prípadom zabrániť. 

Lex Vajanského, ako túto novelu pejoratívne označovali opoziční poslanci, z ktorých niektorí sedia aj v bratislavskom mestskom zastupiteľstve, posilnila kompetencie ministerstva dopravy smerom k mestám a obciam. 

„Novela umožňuje ministerstvu dopravy zasiahnuť vtedy, ak starostovia alebo primátori miest a obcí vykonajú také opatrenia na miestnych komunikáciách, ktoré ohrozujú bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky,“ uviedol krátko po jej prijatí minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru). 

Najväčšie sídlisko v Bratislave má novú športovú halu za milióny, investovať chce naďalej

Mohlo by Vás zaujímať Najväčšie sídlisko v Bratislave má novú športovú halu za milióny, investovať chce naďalej

Začiatkom jesene minister Ráž jej ustanovenia v prípade bratislavského nábrežia rovno aj využil. Spolu s poslancami Národnej rady Jánom Mažgútom a Richardom Glückom predstavili verejnosti výsledky štátneho odborného dohľadu. Tie potvrdili, že cyklotrasa a úprava časti vozovky pre motorové vozidlá nespĺňa viaceré technické normy.

Poslanec Mažgút navyše skritizoval primátora Valla, že pri cyklotrase išlo o jeho svojvoľné rozhodnutie, pri ktorom dokonca nerešpektoval rozhodnutie krajského dopravného inšpektorátu. Ten ešte v novembri 2023 upozornil na nebezpečnosť cyklotrasy na viacerých úsekoch jej prevedenia.

Ministerstvo dopravy tak nariadilo mestu Bratislava, aby v lehote do 40 dní na celom nábreží odstránilo všetky betónové obrubníky, ktoré spôsobovali viaceré nehody a zároveň, aby v lehote do 90 dní upravili rozmery vozovky v časti pre motorové vozidlá tak, aby spĺňala všetky technické normy a požiadavky. 

K nápravám pristupuje magistrát dávno po uplynutí lehoty 

Na opatrenia nariadené z ministerstva reagoval zakrátko aj primátor Vallo, ktorý uviedol, že ho mrzí spolitizovanie celej témy okolo cyklotrasy. „S pánom ministrom máme korektnú diskusiu a na mnohých témach sa vieme zhodnúť. Na tejto jednej sa však nezhodneme,“ reagoval Vallo po medializovaní výsledkov štátneho odborného dohľadu. 

Zásadne pritom nesúhlasil s požiadavkou ministerstva odstrániť betónové obrubníky, ktoré majú tvoriť prekážku na ceste. „V tomto prípade budeme určite voči výzve ministerstva namietať, keďže tieto obrubníky sú určené ako vodiace dopravné zariadenie. Ich zmyslom je zvýšenie bezpečnosti cyklistov jazdiacich v oddelenom cyklopruhu,“ podčiarkol bratislavský primátor.

Zároveň však dodal, že hoci s odstránením obrubníkov nesúhlasí, určite uvažujú na magistráte s ich nahradením iným typom, ktorý nebude taký masívny, ale bude rovnako chrániť cyklistov jazdiacich po tejto cyklotrase. 

V špine, smrade a neporiadku. Pracovníci hlavného mesta zbierajú odpadky do osobného auta

Mohlo by Vás zaujímať V špine, smrade a neporiadku. Pracovníci hlavného mesta zbierajú odpadky do osobného auta

Práve v týchto dňoch oznámil magistrát nové riešenie, ku ktorému na Vajanského nábreží pristúpi. Masívne betónové obrubníky odstránia. Nahradiť ich však majú nové, bezpečnejšie, mestotvornejšie a krajšie oddeľovače.  

„Tie budú dostatočne vysoké, aby chránili cyklotrasu a vďaka skosenej hrane na strane k cyklistom budú tiež pre nich bezpečnejšie. Zároveň vďaka mäkšiemu materiálu z recyklovaného plastu viacerým zabudovaným reflexným prvkom a skoseným hranám, budú tiež šetrnejšie k autám. V rámci projektu tiež doladíme niektoré prvky vodorovného značenia tak, aby nemohli byť akékoľvek pochybnosti o ich správnosti,“ uviedol na sociálnej sietí Matúš Vallo.

Síce bez pokuty, no s ďalšími výčitkami

V poradí už niekoľká zmena tak má dať definitívnu podobu Vajanskému nábrežiu. Magistrát teda čiastočne splní požiadavky ministerstva dopravy. Úpravou vodorovného značenia dôjde k rozšíreniu vozovky, čím by sa mala stať cesta bezpečnejšia, a rovnako aj plynulejšia. 

Zmena obrubníkov síce nie je naplnením požiadavky ministerstva, ktoré prikazovalo ich úplné odstránenie. Bude však viesť k menším škodám na vozidlách, čo bolo vlastne podstatou štátneho odborného dohľadu. Úprava by tak mohla ministerstvu postačovať a to by si voči hlavnému mestu nemuselo uplatňovať žiadnu sankciu.  

Aj minister Ráž v minulosti viackrát potvrdil, že by sa finančnej pokute voči magistrátu v prípade cyklotrasy na Vajanského rád vyhol. 

Bicyklovanie v meste môže byť nebezpečné pre vaše zdravie

Mohlo by Vás zaujímať Bicyklovanie v meste môže byť nebezpečné pre vaše zdravie

Avizované kroky bratislavskej samosprávy sa však opäť nevyhli kritike verejnosti. Na sociálnej sieti sa strhla pod primátorovým statusom, v ktorom novinky oznamuje, búrka názorov Bratislavčanov, ktorí by radi videli, aby sa miesto výmeny obrubníkov pristúpilo k zrušeniu celej cyklotrasy. 

Viacerí diskutéri poukazujú na nemalé výdavky, ktoré Bratislavu cyklotrasa už v minulosti stála. Odstránenie pôvodných obrubníkov a ich nahradenie novými plastovými je opäť len ďalší výdavok, ktorému sa pri lepšom odkomunikovaní pred samotnou realizáciou dalo predísť, argumentovali mnohí z nich.

Kritika podpredsedu dopravnej komisie

Vallo si však pochybenie nepripúšťa. „Pôvodné betónové obrubníky boli riadne dopravné zariadenia, ktoré v projekte schválil aj Krajský dopravný inšpektorát. Na ich odstránení trvá ministerstvo, ktorému teraz vyhovieme,“ odpovedal diskutujúcim Bratislavčanom. 

Medzi nimi sa objavil komentár aj podpredsedu dopravnej komisie Martina Winklera, ktorý primátorovi vytkol, že sa o tejto zmene opäť dozvedá len zo sociálnej siete. 

„Ako podpredseda dopravnej komisie na magistráte môžem zas a znova vyjadriť počudovanie nad tým, že ste nás o tejto zmene opätovne neinformovali a obišli. Nebudem si na také praktiky zvykať, preto Vás dôrazne žiadam aby ste dodržiavali to, čo vám prináleží a neobchádzali nonstop komisie mesta, zriadené presne za týmto účelom,“ reagoval Winkler. 

Koľko bude táto zmena Bratislavčanov stáť peňazí, kedy vlastne pristúpi magistrát k jej realizácii, či ako dlho bude úprava nábrežia trvať, vedenie mesta nespresnilo. Dá sa však očakávať, že všetky tieto kroky budú predmetom ešte veľkých vášní. Tak ako doteraz.