V špine, smrade a neporiadku. Pracovníci hlavného mesta zbierajú odpadky do osobného auta
To, že niektoré činnosti pri starostlivosti o údržbu mesta nevoňajú každému, je asi všeobecne jasné. Veď nie každý by rád v živote zametal ulice, kosil verejné trávniky, čistil chodníky od psích výkalov či vynášal odpadky zo smetných nádob.
V redakcii Štandardu sme sa počas októbra a novembra zamerali práve na jednu z takýchto činností. Viacerí čitatelia nás totiž upozornili na neštandardný postup, ktorý ich pri vynášaní odpadkov zo smetných nádob zo strany pracovníkov Komunálneho podniku Bratislava prekvapil.
Podľa informácií z Komunálneho podniku Bratislava majú pracovníci mestskej firmy na starosti takmer 2 100 smetných nádob v správe hlavného mesta a 350 smetných košov, ktoré sú v správe mestskej časti Staré Mesto.
„Prevažná väčšina týchto košov sa vyprázdňuje raz denne, a to počas rannej zmeny. Niektoré sú vyprázdňované dvakrát a koše v centre mesta aj trikrát denne. Tieto činnosti vykonávajú kolegovia rozdelení do siedmich partií aj s pridelenými motorovými vozidlami,“ uviedol Štefan Maliňák, vedúci strediska strojovej a ručnej údržby komunikácií z Komunálneho podniku.
A práve pridelené vozidlá sa stali problémom, na ktorý nás upozornili čitatelia. Tí si totiž všimli, že pracovníci Komunálneho podniku Bratislava jazdia na štandardných osobných vozidlách, bez akéhokoľvek predelu medzi sedadlami vodiča a spolujazdca a zadným priestorom. Naše pozorovania ich slová potvrdili.
Počas štyroch týždňov sme boli viackrát svedkami toho, ako pracovníci vyberali odpadky zo smetných nádob nachádzajúcich sa na zastávkach autobusu. Tie vysypali do klasických čiernych vriec a tie následne uložili na zadné sedadlá, alebo do zadného úložného priestoru. Bez toho, aby vrecia špeciálne uzavreli, alebo ináč zabránili tomu, aby sa im počas jazdy ich obsah vysypal v aute.
Viackrát sme boli svedkami toho, že pracovníci okolie zastávky navyše aj pozametali a prach a špinu opäť nasypali do čiernych vriec. Tie rovnako uložili za sedadlá vodiča a spolujazdca.
Vozidlá, ktoré boli na tento účel určené, boli značky Škoda Roomster a Škoda Fabia Combi a takto ukladané odpadky sa nám podarilo zadokumentovať v mestských častiach Petržalka, v Novom Meste a rovnako aj v Rači, čo preukazuje, že nešlo o ojedinelý prípad, ale o pravidelný postup pri práci.
V lete to páchne, tvrdia zamestnanci
Podarilo sa nám konfrontovať aj pracovníkov, ktorí nám priznali, že jazdiť s odpadkami v takomto aute je naozaj zvláštne, no o tom, akým autom jazdia, nerozhodujú oni. „O tom rozhodujú, samozrejme, naši nadriadení. Aké vozidlo nám dajú, s takým musíme ísť,“ odpovedal jeden z pracovníkov.

Na otázku, či im nepríde nehygienické jazdiť v aute spolu s odpadkami bez predelenej kabíny, len poznamenal: „V lete to naozaj páchne. V zime sa to však ešte vydržať dá."
V redakcii sme sa preto obrátili aj na viaceré inštitúcie, ktoré by mohli napovedať, či uvedený postup zamestnancov Komunálneho podniku Bratislavy je v súlade so zákonom o nakladaní s odpadom a či pokyny ich nadriadených k používaniu osobného vozidla, v ktorom sú vystavení zápachu a nehygienickým podmienkam, sú v súlade so zákonníkom práce.
Z bratislavského Inšpektorátu práce nám však odpovedali, že otázky ohľadne správania a postupu zamestnancov pri manipulácii a nakladaní s odpadom a určenia postupov ich zamestnávateľov nespadajú do ich kompetencie.
„Otázky takéhoto typu treba smerovať na orgány štátnej správy, napríklad na ministerstvo životného prostredia, inšpekciu životného prostredia či Regionálny úrad verejného zdravotníctva,“ odkázala nám Martina Neckárová, vedúca oddelenia pracovnoprávnych vzťahov z Inšpektorátu práce Bratislava.
Otázky sme teda spolu s videami a fotografiami odoslali na Slovenskú inšpekciu životného prostredia. Podľa ich odpovede, zákon o odpadoch nešpecifikuje vozidlá na zber pouličného komunálneho odpadu.
„Slovenská inšpekcia životného prostredia kontroluje spôsob, ako sa tento odpad následne zhodnotí. V otázkach postupov zamestnancov a ich nadriadených má kompetencie predovšetkým príslušný inšpektorát práce, prípadne Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky,“ odkázali inšpektori životného prostredia v zaslanom stanovisku.
Aj pachy môžu viesť k zdravotným rizikám
Neostávalo nám preto nič iné len počkať na vyjadrenie z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ). Podľa slov hovorkyne Kataríny Nosálovej odpad, ktorý sa zbiera z košov na zastávkach, predstavuje v zmysle zákona o odpadoch nevytriedený tuhý komunálny odpad, podobný odpadu z domácnosti. „Je zatriedený do kategórie ostatný, čo znamená, že legislatívou nie je klasifikovaný ako nebezpečný odpad, keďže vo všeobecnosti nevykazuje nebezpečné vlastnosti,“ uviedla Nosálová.
Miera rizikovosti bežného tuhého komunálneho odpadu z hľadiska jeho infekčnosti alebo chemickej agresivity je podľa jej slov vždy individuálna a závisí od konkrétnej situácie a miery či charakteru jeho kontaminácie či skôr prítomnosti a koncentrácie konkrétnych škodlivých zložiek v odpade. Závisí aj od stupňa namnoženia a druhov mikroorganizmov prítomných v odpade.
„Vystavenie pachom môže mať za následok zdravotné účinky - od žiadnych, cez mierne nepohodlie až po niektoré silnejšie príznaky. Intenzívnejší zápach môže spôsobiť podráždenie čuchu a dýchacích ciest, viesť ku kašľu alebo iným problémom s dýchaním. Rovnako môže viesť ku sekrécii z nosa, priedušiek a očí, prípadne napínaniu na zvracanie, alebo aj k zvracaniu,“ napísala hovorkyňa v stanovisku za Regionálny úrad verejného zdravotníctva.
Nosálová ďalej uviedla, že pri všetkých činnostiach, pri ktorých je riziko poškodenia zdravia alebo narušenia bezpečnosti zamestnancov pri práci, je zamestnávateľ povinný vykonať posúdenie zdravotného rizika a na základe výsledkov posúdenia zabezpečiť vypracovanie písomného dokumentu, takzvaného posudku o riziku, ktorý musí obsahovať aj zaradenie príslušnej práce do príslušnej kategórie rizika.
„Zamestnávateľ je ďalej povinný vypracovať prevádzkový poriadok a v rámci neho určiť bezpečné a správne postupy pri práci, zabezpečiť preventívne a ochranné opatrenia na ochranu zdravia zamestnancov pri práci a o všetkom tomto zamestnancov riadne, pravidelne a preukázateľne informovať a poučiť,“ uviedla hovorkyňa RÚVZ v Bratislave.
Dodala však, že platná legislatíva upravujúca minimálne bezpečnostné a zdravotné požiadavky na pracovisko sa však nevzťahuje na dopravné prostriedky používané mimo pracoviska. „Takisto aj platná legislatíva upravujúca ochranu verejného zdravia sa nevzťahuje na pracovné priestory v dopravných prostriedkoch,“ dodala.
V zmysle platnej legislatívy teda zo strany Komunálneho podniku Bratislava nejde o porušenie zákona o nakladaní s odpadmi, ani vo vzťahu k možnému poškodzovaniu zdravia svojich zamestnancov. Zástupca mestskej organizácie si však problém vo vzťahu k zamestnancom uvedomuje.
Problémom je najmä vozový park a jeho údržba
Ako uviedol Štefan Maliňák z Komunálneho podniku, na zber odpadkov majú vyčlenené dva nákladné automobily Mitsubishi Fuso, z ktorých je momentálne jedno v servise. Taktiež používajú tri valníky a dve osobné autá Toyota Proace s pevnou priečkou rozdeľujúcou kabínu od úložného priestoru, avšak aj tu je jedno vozidlo momentálne v servise.
„K vyprázdňovaniu košov na zastávkach MHD máme vyčlenené malé úžitkové vozidlá s korbou Piaggia, ktorých máme v dostatočnom počte, avšak pre poruchu a problém servisu so zaobstaraním náhradných dielov sú štyri z piatich dočasne vyradené z prevádzky,“ uviedol vedúci strediska strojovej a ručnej údržby.
Maliňák priznáva problémy s vozovým parkom a so zdĺhavým procesom verejného obstarávania pri zaobstaraní ďalších vozidiel. „V záujme zabezpečenia zadaných činností, a to iba na nevyhnutne dlhý čas sa stalo, že sme použili aj osobné motorové vozidlá, ktoré nemajú pevnú deliacu priečku. Zakúpením ďalších valníkov sa nám jednoznačne podarí úplne eliminovať obdobné situácie,“ dodal na záver.
Na reakciu sme sa pýtali aj na magistráte hlavného mesta, ktorý sa v minulosti rád pochválil úspechom v súťažnej ankete Najzamestnávateľ roka, či je v poriadku, aby zamestnanci hlavného mesta museli byť vystavení takýmto pracovným podmienkam a počas pracovnej zmeny dýchať zápach z odpadkov. Na naše otázky však z tlačového oddelenia nikto nereagoval.