Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR navrhuje po troch rokoch opätovné zavedenie jednodňových polročných prázdnin. Vyplýva to z vyhlášky, ktorú rezort predložil do medzirezortného pripomienkového konania.

Účinnosť vyhlášky na základných školách, na stredných školách, na základných umeleckých školách, na praktických školách, na odborných učilištiach a na jazykových školách navrhuje od 1. apríla tohto roka.

„Od 30. mája 2022 boli vypustené z jednotlivých druhov školských prázdnin polročné prázdniny. V praxi teda boli vynechané v školských rokoch 2022/2023 a 2023/2024," uviedlo ministerstvo v predloženom materiáli. Aplikačná prax po týchto dvoch rokoch podľa rezortu ukázala opodstatnenosť polročného voľna, hoci len v trvaní jedného dňa.

Česko zavádza povinnú angličtinu od prvej triedy, jazykári u nás sa v názoroch rôznia

Mohlo by Vás zaujímať Česko zavádza povinnú angličtinu od prvej triedy, jazykári u nás sa v názoroch rôznia

Pre zmenu sa rezort podľa ministra školstva Tomáša Druckera (Hlas) rozhodol preto, že z pohľadu psychológov bolo odborne potvrdené, že istý odstup medzi prvým a druhým polrokom je vhodný.

„Opätovne zavedieme voľno medzi prvým a druhým polrokom. Už to nebude tento školský rok, ale verím, že budúci školský rok budú polročné prázdniny realitou,“ dodal Drucker.

Polročné prázdniny nemajú efekt na duševné zdravie, tvrdí psychológ

Psychológ Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov (SKU) tvrdí, že je veľmi otázne, čo je cieľom týchto prázdnin a čo bolo zmyslom ich zrušenia a teraz zase obnovenia.

„Žiaci aj pedagógovia sú vyčerpaní často z dlhotrvajúceho tlaku a možno by bolo načase uvažovať aj o švajčiarskom modeli častejších a trojtýždňových prázdnin, ako mať dlhé letné prázdniny a krátke neefektívne voľno počas roka," myslí si Križo, podľa ktorého jeden deň nemá žiaden efekt na duševné zdravie.

„Okrem toho, pre učiteľov to nie sú automaticky prázdniny, ale čerpajú dovolenku alebo sa vzdelávajú," dodáva psychológ. Takýto krátky čas vraj nie je možné využiť ani na regeneráciu, a preto by mohli byť témou diskusie rozsiahlejšie jarné prázdniny.

Jednodňové voľno podľa slov Križa nebolo aj bolo a v ani jednom prípade nikto nevyužil žiadnu odbornú argumentáciu, iba klišé a marketingové frázy.

„Rušiť alebo zavádzať polročnú pauzu je v podstate len trik ako zavádzať školy a rodičov, že sa niečo pre nich robí," zdôrazňuje odborník, podľa ktorého také opatrenie nikomu nepomôže a nerieši žiaden problém.

Stredné školy pre všetkých. Ministerstvo prijalo necelých 200 žiadostí o debarierizáciu

Mohlo by Vás zaujímať Stredné školy pre všetkých. Ministerstvo prijalo necelých 200 žiadostí o debarierizáciu

Učitelia naprieč Slovenskom: Prázdniny pomáhajú deťom zorientovať sa v čase

Podľa vyučujúceho anglického jazyka na cirkevnom bilingválnom gymnáziu na východe Slovenska Martina Demského je veľmi dôležité zachovať jednodňové prázdniny ako symbol toho, že sa niečo končí a niečo nové začína.

„V malej miere má možno toto voľno pozitívny vplyv aj na učiteľov a pracovné nasadenie, ale nemyslím si, že je to zásadný posun v potrebe učiteľského fungovania," dodáva vyučujúci gymnázia.

Rovnaký názor zastáva aj učiteľka súkromnej základnej školy Narnia v Bratislave Lea, ktorá si neželá byť oslovená celým menom a podľa ktorej, hoci prázdniny trvajú len jeden deň, dokážu navodiť pocit spokojnosti a sladkej zaslúženej slobody pre obe strany – učiteľov aj žiakov.

„Mnoho rodičov si berie koncom januára dovolenku na jeden deň a svojim deťom napíšu ospravedlnenku, aby mohli spolu prežiť predĺžený víkend," vysvetľuje z praxe vyučujúca, podľa ktorej, aj keď polročné prázdniny zákonom zrušili, stále týmto spôsobom „pretrvávajú“.

Zakazujeme mobily v školách, no jednou z cien Matematického klokana je smartfón

Mohlo by Vás zaujímať Zakazujeme mobily v školách, no jednou z cien Matematického klokana je smartfón

Učiteľka ďalej tvrdí, že pre pedagógov je každé jedno voľno prospešné, keďže sú pred polročným vysvedčením zavalení prácou nielen v oblasti vyučovania a vychovávania, ale aj administratívne.

„Prechádzame zdĺhavými polročnými a klasifikačnými poradami, stretnutiami s rodičmi, opravovaním testov a hodnotením, pri nižších ročníkoch ide dokonca o slovné hodnotenia, ktoré sú oveľa viac časovo náročnejšie," dodáva angličtinárka s dôrazom, že mnohokrát zasahujú všetky vyššie spomínané aktivity do súkromného času a života.

Iný názor nemá ani pedagogička prvého stupňa na východe Slovenska Lucia, ktorá si tiež neželá byť oslovená celým menom. Je zástancom toho, že si deti vďaka voľnu viac uvedomujú, že ukončili polrok. Podľa jej názoru ide tiež o odmenu za vynaloženú polročnú prácu.

„Z pohľadu učiteľa mi tento deň bez vyučovania nechýba, keďže v blízkej dobe sú vianočné a jarné prázdniny," dodáva vyučujúca Lucia, no objasňuje jasnú nevýhodu, keďže deň polročných prázdnin potrebuje kompenzovať náhradným voľnom, čo znamená päť naviac odučených hodín.

S návrhom súhlasí aj bratislavská učiteľka prvého stupňa Laura Gerhátová, ktorá by taktiež podporila návrat polročných prázdnin.

„Už len to, že pomyselne delia rok na dve časti, pomáha mne a aj deťom zorientovať sa v čase. A ak to aj neposlúži na poriadny fyzický oddych, tak aspoň pre psychiku je to potrebné," uzatvára pedagogička, ktorá vníma polročnú pauzu aj ako odmenu za spoločný pokrok s deťmi.

Rezort školstva na otázky Štandardu, z akého dôvodu boli v školskom roku 2022/2023 zrušené polročné prázdniny a tiež, či je jeden deň dostatočná regenerácia medzi prvým a druhým polrokom, do konca uzávierky odpovedí nereagoval.

(let, tasr)