Zákaz spaľovacích motorov je ako pokus o perpetuum mobile

Oficiálne to už dosiahol Island, ale ten len vďaka svojim špecifickým podmienkam vyrába 99 percent energie z vodných a geotermálnych elektrární.

A potom tu sú štáty, ako Etiópia, Albánsko, Bhután, Demokratická republika Kongo, Nepál a Paraguaj, ktoré tiež vyrábajú prakticky všetku elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov. Európa chce práve tieto krajiny nasledovať. Ibaže do značnej miery ide o najchudobnejšie krajiny sveta s prakticky nulovým priemyslom.

Sú to totiž spojené nádoby: Buď budeme rozvinutá krajina a budeme používať fosílne palivá, alebo budeme patriť medzi najchudobnejšie krajiny sveta a budeme používať (len) obnoviteľné zdroje. Buď – alebo. Tretiu cestu nepoznáme.

Elektrina zaberá iba zhruba 18 percent celkovej konečnej energetickej spotreby. Dekarbonizácia zvyšných 82 percent energetickej spotreby predstavuje výrazne náročnejší technický problém, pretože pre energetické zásobovanie výroby cementu, ocele, plastov či čpavku v súčasnosti neexistujú žiadne komerčne použiteľné alternatívy.

S tým súvisí ešte jedna dôležitá otázka, na ktorú by sme nemali zabúdať, a tou je národná bezpečnosť. Bez energie s dostatočne hustou sieťou nemožno prevádzkovať ťažký priemysel a bez ťažkého priemyslu nemožno budovať vojenskú silu. Inak povedané, dekarbonizácia môže viesť aj k možnej strate obranyschopnosti.

Nový systém obchodovania s emisnými kvótami EU ETS 2 sa má začať od roku 2027. Uhlíkové clo sa má začať od roku 2027. Zákaz spaľovacích motorov má platiť od roku 2035. Bezemisné budovy majú začať nabiehať v nasledujúcich rokoch až do roku 2050. Nič z toho ešte neplatí, a už sme sa vrátili „ľahším“ priemyslom o osem rokov. Ekonóm konštatuje, že pokiaľ toto všetko pripustíme, vrátime sa rádovo o desiatky rokov naspäť. To nie je zveličenie. Medzi RVHP a USA bola skutočne vývojová medzera desiatok rokov.

My totiž už vieme, k čomu zákaz spaľovacích motorov povedie, pretože máme precedens: V auguste 2022 schválila Kalifornská rada predpis Advanced Clean Cars II. Ten reguluje výrobcov automobilov, ktorí musia zaistiť, že určité percento ich vozidiel predaných v Kalifornii budú elektromobily. Toto percento by sa malo postupne zvyšovať až do roku 2035. Vtedy by malo ísť o plných 100 percent predaných vozidiel.

Výsledkom bolo, že na prelome augusta a septembra roku 2022 musel guvernér Gavin Newsom vyhlásiť stav núdze pre nedostatok elektrickej energie a narýchlo prijal kroky na zvýšenie jej výrobnej kapacity (ako inak ako z fosílnych zdrojov). Opatrenia mali viesť aj k zníženiu spotreby elektrickej energie v štátnych zariadeniach a guvernér o to isté požiadal aj obyvateľov Kalifornie.

Išlo napríklad o to, aby v špičkách medzi 16. a 21. hodinou ľudia nepoužívali klimatizáciu, hoci sa teplota vtedy pohybovala medzi 37 a 45 stupňami Celzia. Hroziace blackouty prinútili kalifornského guvernéra a zákonodarcu posunúť plánovaný koniec uzavretia poslednej kalifornskej jadrovej elektrárne v Diablo Canyon z roku 2025 na rok 2030.

Začiatkom roku 2024 sa do podobných problémov dostali aj v Holandsku, kde im postupne začala kolabovať elektrická sieť. Holandský distribútor elektrickej energie Stedin oznámil, že nie je schopný ďalej garantovať sústavné dodávky elektrickej energie v špičkách, ak nedôjde k úplnej eliminácii časti spotreby v problematických časoch. A tak nariadil vypnutie verejných dobíjacích staníc pre elektromobily medzi 16. a 21. hodinou všade, kde ho k tomu oprávňovali koncesné zmluvy s prevádzkovateľmi verejných dobíjacích staníc. Dodajme, že problémy nastali už v čase, keď elektromobily tvoria iba okolo 4,5 percenta z celkovej flotily vozidiel.

V konečnom dôsledku teda robíme len to, že sa zbavujeme technológie nezávislej od elektrickej energie a zároveň likvidujeme stabilné zdroje produkcie elektrickej energie. To je pokus o perpetuum mobile.

Takže, keď to zhrniem: Experiment s dekarbonizáciou predstavuje pre predlženú Európu do budúcnosti astronomické zvyšovanie výdavkov a zároveň pokles rozpočtových príjmov pre likvidáciu ekonomiky. Len ťažko môže niekto očakávať, že s menším motorom je možné ťahať väčší náklad.

Ak si dnes niekto v Európe ešte stále myslí, že sa ho tento smrtiaci hospodársky koncept netýka, potom počas budúcej dekády na vlastnej koži pocíti, ako veľmi sa mýlil. Dotkne sa to na životnej úrovni úplne všetkých – bez toho, aby bol cieľ tohto experimentu reálny.

Text pôvodne publikovali na webe Echo24. Vychádza so súhlasom redakcie.