Dostane bratislavská doprava ďalšiu ranu? Primátor Vallo ide aj proti vlastným plánom
Už takmer nikto neverí vedeniu hlavného mesta, že zmeny na nábreží Dunaja súvisiace s vybudovaním cyklopruhu neovplyvnili bratislavskú dopravu. Každodenné ranné zápchy vozidiel v smere do centra mesta a, naopak, tie poobedné smerom von z centra, sú toho jasným dôkazom.
Upchaté sú aj bratislavské mosty, a teda ani obídenie nábrežia po trase, ktorú odporúčal sám primátor Matúš Vallo, neskráti nikomu cestu do práce. Vedenie hlavného mesta sa síce bráni, že zmeny v priestore pozdĺž rieky doprave, hlavne tej hromadnej, neubližujú. No už aj vodiči MHD vypovedajú o opaku.
Tí spomínajú zrušenie preferencie nosnej električkovej dopravy prechádzajúcej Šafárikovým námestím a rovnako predĺženie čakania na signál "voľno" z Námestia Ľudovíta Štúra na viac ako dve minúty, z dôvodu predĺženia zelenej vlny na nábreží pre automobilovú dopravu.
Navyše, električky už často stoja v kolóne áut ešte pred samotnou zástavkou a podobné sa deje aj v prípade zápchy na Šafárikovom námestí. Tie totiž neskončili ani po úprave signálneho plánu, ktorým sa vedenie mesta často hrdilo.
Netreba zabúdať ani na to, že na Vajanského nábreží nie je električková doprava, na rozdiel od tej cyklistickej, oddelená od samotnej vozovky, a tak tam často dochádza ku kolíznym situáciám električiek s autami či autobusmi. To sa nezmení ani po úprave obrubníkov v zmysle minuloročných požiadaviek ministerstva dopravy. Apropo, koľká zmena to už v danom priestore bude?
Zmenám na Vajanského nábreží, ako je známe, nepredchádzala žiadna odborná a dokonca ani laická diskusia. Nepredchádzala im ani debata v dopravnej komisii, teda v orgáne priamo určenému na takéto zásahy - a tak to teda aj vyzerá. Stále nové a nové náklady investované do ďalších a ďalších zmien. Pritom, o vylepšeniach sa dá hovoriť len málo.
Koniec skracovaniu si cesty
Po skúsenostiach na nábreží by si každý povedal, že takáto situácia sa opakovať nebude, veď aj sám Vallo priznal, že o zmenách mali diskutovať viac. Zdá sa však, že mesto sa nepoučilo a rovnakým spôsobom, bez odbornej diskusie, ide urobiť zmeny na ďalšej významnej tepne centra mesta.
Po novom sa tak Dunajská ulica v smere na Mlynské nivy premení na jednosmerku, kde prioritu, podobne ako na nábreží, získajú cyklisti vo forme oddelenej cyklotrasy. Pribudnúť má odbočovací pruh na Cintorínsku, ktorý má ukončiť tvorbu kolón v tejto oblasti a rovnako sa má zmeniť veľká križovatka na Mlynských nivách.
Upravia ľavé odbočenie na Karadžičovu, kde podľa hlavného mesta dochádzalo ku kolíziám s vozidlami MHD, a dorobený by mal byť priechod pre chodcov, ktorý na jednej vetve križovatky chýbal.
Samospráva pritom tvrdí, že cieľom týchto zmien je hlavne upokojenie dopravy v okolí Dunajskej ulice. Vychádza pritom zo svojich vlastných meraní, z ktorých podľa nich vyplýva, že až 30 percent vozidiel Dunajskou ulicou len prechádza. To, či sú tieto merania pravdivé, však nikto neoveroval. Len pre pripomenutie, podobnú taktiku s tranzitom zvolil Vallo aj pri Vajanského nábreží.
Proti vlastným plánom a návrhom
Vallove riešenia však idú proti jeho vlastným návrhom, vďaka ktorým sa stal v roku 2018 primátorom Bratislavy. V Pláne Bratislava, ktorý sa stal jeho volebným programom, totiž navrhoval ukončenie zachádzania trolejbusov na Cintorínsku ulicu a ich nasmerovanie po Dunajskej až k električkovému uzlu na Kamennom námestí či Námestí SNP. Práve tento krok mal ísť v ústrety zrýchleniu hromadnej dopravy a mal uľahčiť cestujúcim prestupovanie.
Riešenie obojsmernej trolejbusovej dopravy na Dunajskej ulici sa pritom dokonca spomína aj vo víťaznom návrhu z projektu Živé námestia. V ňom opäť rezonuje električkovo-trolejbusový prestupný uzol.
Projekt Živé námestia pritom zastrešuje samo hlavné mesto spolu s Metropolitným inštitútom Bratislavy. V prípade zjednosmernenej Dunajskej ulice v smere na Mlynské nivy sa tak tieto plány naplniť nedajú a buď budú prerobené, alebo skončia v koši. Nebolo by to v prípade vedenia tohto mesta po prvýkrát.
Zmeny prinesú aj ďalšie komplikácie
Je pritom už dnes jasné, že jednosmerná Dunajská spôsobí ďalšie komplikácie. Tranzit sa presunie na súbežnú Grösslingovú, ktorá je omnoho užšia a na ktorej sa nachádzajú dve školy a škôlka. S bezpečnosťou v tejto oblasti to teda môže byť oveľa horšie.
Utrpí však opäť aj hromadná doprava. Podobne, ako je to pri základnej škole na Mudroňovej ulici, naprieč Dunajskou má byť vybudovaný vyvýšený, takzvaný priebežný, chodník. Ten, prirodzene okrem automobilov, spomalí aj vozidlá MHD.
No a dotkne sa to aj nočného autobusu, ktorý prechádzal po Dunajskej obojsmerne. Po novom tak bude musieť nočná linka absolvovať identickú trasu ako trolejbusy, a tak sa, pochopiteľne, jej trasa predĺži.
Všetkým týmto problémom sa dalo predísť, ak by sa o týchto zmenách diskutovalo. No ani v tomto prípade neboli informovaní členovia dopravnej komisie. Potvrdil to vo svojom príspevku na sociálnej sieti podpredseda komisie Martin Winkler.
Upokojenie dopravy si pýta len drobná vzorka obyvateľov
Debata prebehla prednedávnom iba s obyvateľmi Dunajskej ulice a blízkeho okolia. Aj tých prišlo pritom na stretnutie len pár. Vallo tu odprezentoval základné výsledky dotazníkového prieskumu, ktoré realizovala mestská časť Staré Mesto na čele so starostom Matejom Vagačom.
Zo štyroch tisíc oslovených Staromešťanov im odpoveď zaslali štyri stovky, čo predstavuje desať percent obyvateľov Dunajskej a okolia. Vallo to nazval dobrou vzorkou.
Paradoxne, aj tí pritom označili nedostatočnú kvalitu a zlé umiestnenie verejného osvetlenia ako prioritu číslo jedna z hľadiska lepšej bezpečnosti na ulici. Požiadavky na zníženie hustoty a rýchlosť premávky skončili až na treťom mieste. Pre primátora sú však jasným podkladom k uskutočneniu avizovaných zmien.